Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa skogsfastighet med för högt taxeringsvärde  (läst 1399 gånger)

Wouter Washere

  • Inlägg: 1
Köpa skogsfastighet med för högt taxeringsvärde
« skrivet: 11 maj-19 kl 14:47 »
Jag är inne på att köpa en skogsfastighet och ska lägga ett bud. Det är bara en sak som känns lite obekväm.

Enligt skogsbruksplanen finns det ca. 4500 m3sk på fastigheten och enligt stickprov jag har gjort kan det stämma ganska bra.

Enligt taxeringsvärdet finns (2017) det 20 ha skogsareal (bland annat) och är virkesförrådet totalt 403 kbm/ha. Det blir totalt 8060 kbm (räknar Skatteverket med m3sk?) och det betyder att det skiljer sig rejält mycket från verkligheten och resulterar i att jag kommer att lägga ett bud som är under taxeringsvärdet på hela fastigheten.

Min fråga är om det är något speciellt man ska hålla koll på i den här situationen. Om jag har förstått det rätt så utgår lagfarten från taxeringsvärdet om den är större än köpeskillingen. Men i det här fallet är det helt enkelt taxeringsvärdet som är fel. Och då känns det orättvist att få betala för det.

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Köpa skogsfastighet med för högt taxeringsvärde
« Svar #1 skrivet: 12 maj-19 kl 11:36 »
 Det är säkert inte ovanligt. Avverkningar sker utan att folk bryr sig om att rätta i förslaget till fastighetstaxering som de får. Fråga på www.skogsforum.se så får du kunniga svar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

791 gäster, 3 användare (1 dolda)
LimJans, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser