Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  VARNING för telefonförsäljare o bluffakturor..!  (läst 55190 gånger)

farfar

  • Inlägg: 55
    • Småland
SV: VARNING för telefonförsäljare o bluffakturor..!
« Svar #80 skrivet: 18 dec-12 kl 11:38 »


Finns Nix för mobiler? >:(

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: VARNING för telefonförsäljare o bluffakturor..!
« Svar #81 skrivet: 18 dec-12 kl 11:53 »

Finns Nix för mobiler? >:(
Nej, men det finns många fula ord!  >:D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: VARNING för telefonförsäljare o bluffakturor..!
« Svar #82 skrivet: 18 dec-12 kl 11:57 »
Det finns en app som heter varningsinfo.
Den varnar när det ringer från svartlistade företag. Alla är ju inte svartlistade men en liten hjälp tycker jag att det är...
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

sannah

  • Inlägg: 126
    • -
SV: VARNING för telefonförsäljare o bluffakturor..!
« Svar #83 skrivet: 07 jan-13 kl 14:17 »
Pappa har byggföretag och sitter mkt i bilen mellan de olika jobben. En extra stressig dag fick han ett sånt där samtal, där de säger typ:
"vi förmedlar kontaktuppgifter till konsumenter, och vill bara kolla så att din adress stämmer" de läser upp den korrekta adressen och pappa säger mitt i förvirringen:
"ja den stämmer" eller nåt liknande. Vips så har han sagt ja och ska betala 12000 per år för nåt register eller så :(

Där lyckades de inte häva avtalet. Men när de ringde upp inför nästa år så försökte pappa säga upp avtalet, de ringde flera gånger, så till sist orkade inte pappa mer och mamma tog över, hotade argt med polisanmälan och då först slutade de ringa.


Det ringer inte bara bluffar till pappa, men väldigt många med ointressanta erbjudanden. Han svarade en dag och säljaren satte igång att prata, pappa lyssnar halvt och hummar lite ibland men fortsätter att skriva på offerter. Efter minst tio min kommer min mamma, som sköter bokföringen, in i rummet, varpå pappa säger till säljaren;
"Här kommer förresten min fru, du får prata med henne istället för det är hon som har hand om pengarna!"  :D
Säljaren flämtar till lite, mamma tar över och frågar vad det gäller, säljaren börjar uppgivet berätta, mamma säger snabbt nej tack, och säljaren lägger på  ;D

kan tycka lite synd om säljaren, men som nån sa, vad är man för person om man jobbar med sånt? Elak utan samvete eller helt barskrapad utan annat val kanske...

arwid

  • Inlägg: 31
    • Norrbotten
SV: VARNING för telefonförsäljare o bluffakturor..!
« Svar #84 skrivet: 31 jan-13 kl 07:48 »

Finns Nix för mobiler? >:(

Det finns en del appar man kan ladda ner och använda i smartphones för att se vem som ringer och vissa av dem, såsom truecaller, spärrar även kända nummer som används av telefonförsäljare så de inte ens kopplas fram. Har inte använt den så länge men jag tycker den fungerar bra.

Tycker det överlag är irriterande att telefonförsäljare allt oftare ringer på mobilen så då är det bra att dessa typer av appar finns så man i förväg kan se att det är en telefonförsäljare och man kan undvika att svara alternativt att samtalet spärras direkt.


videvi

  • Inlägg: 438
  • Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
SV: VARNING för telefonförsäljare o bluffakturor..!
« Svar #85 skrivet: 20 maj-13 kl 10:19 »
Vilken bra tråd!!! :D

Har hittills inte råkat ut för bluff-fakturor eller såna där hotfulla "säljare". Verkar väldigt obehagligt och jobbigt. Skulle nog bli väldigt uppstressad av det.

Däremot ringer Microsoft-lurarna och allmänna telefonförsäljare som vill prata med inköps- telefon- eller ekonomiansvarig i mitt företag.
Är det du, frågar dom.
Kanske, svarar jag. (tänker fasen inte ge dom ett ja  >:D. )

Annars är det lite roligt att avbryta deras "tjena, hur är läget" med "vad vill du? säljer du nåt?
För det gör dom aldrig enligt dom själva. Nähä? Men vad vill du då då??!  ;D
Och har man tid över och känner sig lite pratsugen så kan man ju småprata lite med dom samtidigt som man försöker förklara att man inte gör avtal via telefonen utan vill ha papper utskickat.

Eller så säger jag att den ansvarige inte vill prata med dom.

Bästa sorten är dom unga rappa som pratar sitt inövade så fort så man inte hör vad de säger.
Kan du säga det en gång till, lite långsammare? :P
Nä, hör fortfarande inte vart du ringde ifrån.
Säg det en gång till, ännu saktare.  ::)

Som ni märker tycker jag det är lite kul att vara krånglig med dom, men oftast alltid trevlig. Fast det finns ju gränser.



Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: VARNING för telefonförsäljare o bluffakturor..!
« Svar #86 skrivet: 20 maj-13 kl 11:10 »
Kan passa på att varna för Svenskt Brandskydd AB och Boomerang AB, samma företag i grund och botten. Säljer brandvaranare med fula metoder och skickar falska fakturor. Det fungerar att stå på sig, vi lyckades knäcka dem här hemma.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: VARNING för telefonförsäljare o bluffakturor..!
« Svar #87 skrivet: 20 maj-13 kl 11:17 »
För några veckor sen ringde en ung tjej och ville sälja ett abonnemang på kallingar. Jag vrålade, NEJ FÖR JÄVELEN, JAG KAN INTE HA ERA JÄVLA KALSONGER! Jag får klåda i skrevet!
- Va! får du KLÅDA av dom?  :o
-Ja för Zatan, jag har provat dom å fick poffa potatismjöl runt snorren morgon, middag och kväll. Jag höll på att bli av med det lilla jag har.
-Nej, men oj! fickdu.......eh.....vad fick du sa du?.... :-[ Ehhh öööööööh vad HÄNDE?
- DEN höll på att ramla väck! Jag kan INTE ha era jävla kalsonger!
-Näe men......ehh.....så HEMSKT, jag får be om ursäkt då.......

Jag är inte säker på att hon jobbar kvar.  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

arwid

  • Inlägg: 31
    • Norrbotten
SV: VARNING för telefonförsäljare o bluffakturor..!
« Svar #88 skrivet: 19 jun-13 kl 18:12 »

Finns Nix för mobiler? >:(


Sedan några veckor tillbaka så finns nix även för mobiltelefoner så nu kan man anmäla sin mobil också utöver eventuell hemtelefon. Fast som jag skrev i ett tidigare inlägg så rekommenderar jag appen truecaller den är riktigt bra och spärrar de flesta samtalen från telefonförsäljare.

http://nixtelefon.org/

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: VARNING för telefonförsäljare o bluffakturor..!
« Svar #89 skrivet: 21 nov-14 kl 06:44 »
 Fick en faktura från telia.
 Betalade men såg sen att den inte gällde. drog tillbaka betalningen (internet betalning) och skickade hela fakturan till telia med bestrides skrivet på.
Fick tillbaka en kopierad bestrides faktura med att det var godkänt.
 Det gällde uppringt internet som ska släckas ner sista november. När jag fick talat med dem via telefon o frågar vad så med alla andra som betalt skulle de få pengar tillbaka.
 Får ingen hjälp med flyttande av mejl om man inte vill använda sej av deras tjänster.
 Ämnar skicka dem en räkning på nedlagt arbete för byte av mejl. Hoppas fler gör det.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: VARNING för telefonförsäljare o bluffakturor..!
« Svar #90 skrivet: 21 nov-14 kl 07:07 »
Jag fick en faktura från ett företag som hette Radiotjänst Kiruna och de ville ha betalt för en TV-tjänst jag inte har beställt. De sickade med ett brev med hot om att de vet var jag bor och att de har varit utanför mitt hus. Det var inte mycket mer än att kontakta polisen och anmäla bluffakturan

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

beekeepern

  • Inlägg: 1225
  • Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: VARNING för telefonförsäljare o bluffakturor..!
« Svar #91 skrivet: 21 nov-14 kl 08:04 »
Jag fick en faktura från ett företag som hette Radiotjänst Kiruna och de ville ha betalt för en TV-tjänst jag inte har beställt. De sickade med ett brev med hot om att de vet var jag bor och att de har varit utanför mitt hus. Det var inte mycket mer än att kontakta polisen och anmäla bluffakturan

 ;D ;D ;D ;D
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: VARNING för telefonförsäljare o bluffakturor..!
« Svar #92 skrivet: 21 nov-14 kl 08:10 »
Kan passa på att varna för Svenskt Brandskydd AB och Boomerang AB, samma företag i grund och botten. Säljer brandvaranare med fula metoder och skickar falska fakturor. Det fungerar att stå på sig, vi lyckades knäcka dem här hemma.
De har även ett dotterbolag som kallar sig Företagshjälpen, vilka för hutlösa pengar erbjuder sig att "vakta" ens företagaridentitet mot ID-kapningar. De är mycket svåra att bli av med, och de driver samma luriga linje mot privatpersoner där de erbjuder nyckelmärkning och spärrtjänster på långa avtal som är besvärliga att ta sig ur. T ex är det 30 dagars uppsägningstid på årsavtalen, men de skickar ut fakturan 20 dagar innan året går ut, så kunden blir kvar i avtalet ytterligare ett år...
---------------
Stellan, vill de få dig att betala fast du inte har TV eller dator ::) ?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: VARNING för telefonförsäljare o bluffakturor..!
« Svar #93 skrivet: 21 nov-14 kl 09:34 »
För några veckor sen ringde en ung tjej och ville sälja ett abonnemang på kallingar. Jag vrålade, NEJ FÖR JÄVELEN, JAG KAN INTE HA ERA JÄVLA KALSONGER! Jag får klåda i skrevet!
- Va! får du KLÅDA av dom?  :o
-Ja för Zatan, jag har provat dom å fick poffa potatismjöl runt snorren morgon, middag och kväll. Jag höll på att bli av med det lilla jag har.
-Nej, men oj! fickdu.......eh.....vad fick du sa du?.... :-[ Ehhh öööööööh vad HÄNDE?
- DEN höll på att ramla väck! Jag kan INTE ha era jävla kalsonger!
-Näe men......ehh.....så HEMSKT, jag får be om ursäkt då.......

Jag är inte säker på att hon jobbar kvar.  ;D
Ny variant av snygg avsnoppning ;D. Jag lärde mig en av en kund. kalsongföretaget ringde,frun svarade, "nej,han använder inte kalsonger,den är så stor så den får inte plats."  Tjejen avslutade snabbt.
Har själv kört den varianten och oftast är det en tjej som ringer,de blir helt ställda. Ulf

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: VARNING för telefonförsäljare o bluffakturor..!
« Svar #94 skrivet: 21 nov-14 kl 10:26 »
Ny variant av snygg avsnoppning ;D. Jag lärde mig en av en kund. kalsongföretaget ringde,frun svarade, "nej,han använder inte kalsonger,den är så stor så den får inte plats."  Tjejen avslutade snabbt.
Har själv kört den varianten och oftast är det en tjej som ringer,de blir helt ställda. Ulf

Påminner om när en granne till mig svarade och de ville sälja trosor. "Det skall vi inte ha några, jag tycker inte om när frun använder trosor!" blev svaret.


KeyCode kör samma upplägg som de skräptanten och besk berättade om. De enda som lyckats lura mig i den branchen, visserligen bara på en femhundring och för rätt länge sedan, men det retar mig än. Jag är nog i grund och botten rätt långsint...

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: VARNING för telefonförsäljare o bluffakturor..!
« Svar #95 skrivet: 21 nov-14 kl 17:49 »
---------------
Stellan, vill de få dig att betala fast du inte har TV eller dator ::) ?

Jag har dator (utan TV-kort) och ipad så jag kan se SVT:s utbud genom nätet men har ingen TV. Har även tagit bort TV-antennen på taket så jag kan inte få in deras signaler. De anser att barnfamiljer har TV och därför ska man betala.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: VARNING för telefonförsäljare o bluffakturor..!
« Svar #96 skrivet: 21 nov-14 kl 19:16 »
har du rent mjöl i påsen hade jag bestridit fakturan. Låt dem komma hem o kolla. Att dator räknas som tv är ju nu borta.
 Vi fick tillbaka över 2000 för tv avgift som blev oss påtvingad utan att vi hade tv.

 Tycker lite synd om telefonförsäljarna.
har själv hållt på med dem men nu när deras ringande ökat har jag nixat. Det var bara två knapptryckningar så var det klart.
 Vill behålla någon typ av verdighet. Vi är ju alla människor som försöker hitta sätt att överleva.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: VARNING för telefonförsäljare o bluffakturor..!
« Svar #97 skrivet: 21 nov-14 kl 19:25 »
Jag har också nixat mobilen nu. Jag höll ju på att bli vansinnig när de ringde och man fick avbryta det man höll på med och så var det bara en försäljare. Radiotjänst har också gett upp men det har nog andra orsaker.

Jasminflowa

  • Inlägg: 2
    • Uppland
SV: VARNING för telefonförsäljare o bluffakturor..!
« Svar #98 skrivet: 09 jan-15 kl 23:03 »
ännu en anledning att inte svara på skyddat nummer  ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

796 gäster, 6 användare (1 dolda)
magnus55, xaelanar, Gröfre Slissing, kretslopp, malle h

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser