Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingar i hönsgården ?  (läst 2413 gånger)

Gugge (klehr65)

  • Inlägg: 846
    • -
Kycklingar i hönsgården ?
« skrivet: 12 jun-07 kl 08:56 »
Mina kycklingar som är 8-9 veckor bor på gräsmattan i en kaninbur. Funderar på om dom kan flytta in i hönsgården (har inga vuxna hönor ). Tänkte i såfall att ställa in kaninburen i hönsgården och öppna luckan så att dom kan gå in och ut som de vill ur buren. Tror ni att de är för små för att gå fritt i den stora världen i hönsgården ?   ???

Hälsningar / Gudrun

johe71

  • Inlägg: 1975
Re:Kycklingar i hönsgården ?
« Svar #1 skrivet: 12 jun-07 kl 09:15 »
jag har fått många omgångar kycklingar i år och eftersom jag inte har haft tid att fixa fler burar så har kycklingarna fått flytta in i hönshuset när de blev 8 veckor... jag flyttade in två ruvhönor med 3 resp. 4 kycklingar med några dagars mellanrum

och det har inte varit några som helst problem, nu har jag ett väldigt stort hönshus.. drygt 2 kvadrat per höna inne och en stor utegård.. det kan ha spelat in också.

Så jag tror inte det är några som helst problem att flytta in dina kycklingar. Det bästa brukar vara att flytta hönsen på kvällen/natten när de gått och lagt sig, det är då de är lungnast... och har man andra höns så går det bättre om de vaknar upp tillsammans än om man sätter dit dem på dagen

Methoni

  • Inlägg: 195
    • Närke
Re:Kycklingar i hönsgården ?
« Svar #2 skrivet: 12 jun-07 kl 10:19 »
Jag har  mina går tillsammans från dag 1 och har inga problem med det. Någon gång har jag haft dem skilda åt för att det var en och annan kyckling som dog men det gjorde de även när de var skilda åt. De dog nog av andra orsaker.Varför skulle/kan man inte  ha det så?
« Senast ändrad: 12 jun-07 kl 10:22 av Methoni »

johe71

  • Inlägg: 1975
Re:Kycklingar i hönsgården ?
« Svar #3 skrivet: 12 jun-07 kl 11:18 »
.Varför skulle/kan man inte  ha det så?
det skiljer nog lite från flock till flock... har man otur så ser någon höna/tupp kycklingarna som konkurrenter och tar död på dem... men funkar det så finns det ingen anledning att inte göra det.

jag flyttar alltid iväg mina ruvhönor till egna utrymmen där de får ligga och ruva... och då är det lika lätt att sen ha dem separerade de första 8 veckorna, jag tycker det är lättare att kolla så kycklingarna mår bra och får ordentligt med mat om de är i en egen bur med mamman.
Ibland får de gå i egen bur hela sommaren innan jag sätter in dem till de andra hönsen. Och om inte höken är på plats så kan de få gå lösa på gården, det är trevligt.

Melica

  • Inlägg: 447
Re:Kycklingar i hönsgården ?
« Svar #4 skrivet: 12 jun-07 kl 15:44 »
Nu hade ju inte klehr65 några vuxna hönor alls, så kycklingarna är väl sannolikt maskinkläckta. Jag uppfattade mer frågan som om det går att släppa lösa de små kycklingarna i den stora hönsgården där de kan villa bort sig under ev. växter och om hönsgården saknar tak också bli ett byte för rovfåglar. Jag har ingen erfarenhet själv, men jag skulle inte våga släppa ut dem om det inte finns något tak.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Gugge (klehr65)

  • Inlägg: 846
    • -
Re:Kycklingar i hönsgården ?
« Svar #5 skrivet: 12 jun-07 kl 17:32 »
Nej, jag har inga vuxna hönor alls. Tänkte bara att kycklingarna skulle få lite mer utrymme än kaninburen. Har för övrigt tak (hönsnät) över hönsgården.
Gudrun

mollys

  • Inlägg: 413
  • Carpe Diem
    • Småland
Re:Kycklingar i hönsgården ?
« Svar #6 skrivet: 12 jun-07 kl 20:52 »
Jag har 5 vuxna hönor , tyvärr ingen tupp just nu,(skulle byta ut han men än har jag inte hittat nån ny :'()och 9 kycklingar som är alltifrån 5 veckor och uppåt.Som går ihop och det går bra, hönorna fostrar på de små men inga slagsmål, vad jag har sett :)
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

moaoliver

  • Inlägg: 198
    • Norrbotten
    • vanacals
Re:Kycklingar i hönsgården ?
« Svar #7 skrivet: 12 jun-07 kl 21:08 »
Enligt mina erfarenheter som oftast fått lov att kläcka fram på egen hand har jag sett till att kycklingarna varit fullfjädrade samt hållit de små ihop, det skapar också trygghet för dem då dom har varann. Jag skulle direkt släppa dom. Kycklingar/höns är mkt duktiga djur som snabbt lär sig var "hemma" är och håller sig i regel "hemma".
   lycka till!!! ;)
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

BitterKing

  • Inlägg: 19
    • [DIST]
Re:Kycklingar i hönsgården ?
« Svar #8 skrivet: 12 jun-07 kl 22:09 »
Våra går fritt på gården efter fyra fem veckor, så länge vi håller katterna inne. Fast då släpper vi inte ut de andra hönsen, utan bara mammor och kycklingar.
Månskens bonde som snöat in på fåglar. Man vill ju bara ha fler och fler.
Bor med Dolvis på en gård med Katter, får, höns, vaktlar, ankor och påfåglar,,,, och så de där jävla fästingarna förstås.

Methoni

  • Inlägg: 195
    • Närke
Re:Kycklingar i hönsgården ?
« Svar #9 skrivet: 12 jun-07 kl 22:34 »
Jag har fem vuxna katter och sju kattungar i varierande åldrar och alla kommer och går bland höns och kycklingar hur de vill. Det har aldrig hänt att någon av mina katter tagit eller ens försökt ta en kyckling! Hönsmammorna säger ifrån om de tycker att katterna kommer för nära. Det händer att kycklingar och kattungar ligger tillsammans och sover i hönsgården mitt på dagen.

BitterKing

  • Inlägg: 19
    • [DIST]
Re:Kycklingar i hönsgården ?
« Svar #10 skrivet: 12 jun-07 kl 23:00 »
Jovisst säger hönsen ifrån när katterna kommer för nära, men jag tycker det är dumt att utmana ödet, då jag ser hur den lilla mördar maskinen kommer hem med fågel efter fågel i varierande storlekar.

Månskens bonde som snöat in på fåglar. Man vill ju bara ha fler och fler.
Bor med Dolvis på en gård med Katter, får, höns, vaktlar, ankor och påfåglar,,,, och så de där jävla fästingarna förstås.

 

Manne

  • Inlägg: 460
  • Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
Re:Kycklingar i hönsgården ?
« Svar #11 skrivet: 14 jun-07 kl 22:03 »
Jag brukar först slappna av när kycklingarna är över 10 veckor, då brukar de få gå fritt från skator och katter.

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 4 användare
Alice Moland, xaelanar, gruvtrollet, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser