Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Asimina  (läst 1839 gånger)

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
Asimina
« skrivet: 07 sep-20 kl 13:30 »
-exotisk frukt för den svenska trädgården. Tidningen Natur & Trädgård No3, 2020  har en lång artikel om asimina. Smakar som en blandning av papaya, ananas och mango.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Asimina
« Svar #1 skrivet: 07 sep-20 kl 16:37 »
-exotisk frukt för den svenska trädgården. Tidningen Natur & Trädgård No3, 2020  har en lång artikel om asimina. Smakar som en blandning av papaya, ananas och mango.

Kul! Måste åka till bibban och läsa! Står det något om härdighet? Jag känner den som "paw paw" men tror inte jag nånsin har smakat på frukten.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Asimina
« Svar #2 skrivet: 07 sep-20 kl 19:59 »
https://skogsträdgården.stjärnsund.nu/ett-besok-till-nordens-storsta-asimina-odling/

Ett träd som jag inte själv försökt odla. Det är ju från östra USA så det klarar kalla vintrar, bara det fått samla kraft under en lång och varm sommar före. Skulle nog fungera väldigt bra i ett större kallväxthus.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Asimina
« Svar #3 skrivet: 08 sep-20 kl 06:37 »
Hmm.. Intressant. Men några ruttnande köttdelar blir det inte i min trädgård och inte vet jag om jag vill ha spyflugor heller.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Asimina
« Svar #4 skrivet: 08 sep-20 kl 10:12 »
Så kul, sätter ett avtramp

Farmor

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Asimina
« Svar #5 skrivet: 08 jan-21 kl 14:42 »
Hej, jag köpte träd av sorten Sunflower,från en plantskola i Holland för flera år sedan. I år fick jag för första gången mycket frukt som växt till ätbar storlek. De smakade fantastiskt, men jag fick reda på att frukten innehåller Annonacin, som är skadligt för nervsystemet. Så tråkigt, för jag har väntat och väntat på att få frukt. Det ska tydligen inte vara farligt om man inte äter mycket och ofta, men jag tappade i alla fall lusten att äta och vill definitivt inte att mina barnbarn ska äta. Tycker man kan googla på pawpaw Annonacin innan man bestämmer sig för att odla asimina.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Asimina
« Svar #6 skrivet: 08 jan-21 kl 14:46 »
Hej, jag köpte träd av sorten Sunflower,från en plantskola i Holland för flera år sedan. I år fick jag för första gången mycket frukt som växt till ätbar storlek. De smakade fantastiskt, men jag fick reda på att frukten innehåller Annonacin, som är skadligt för nervsystemet. Så tråkigt, för jag har väntat och väntat på att få frukt. Det ska tydligen inte vara farligt om man inte äter mycket och ofta, men jag tappade i alla fall lusten att äta och vill definitivt inte att mina barnbarn ska äta. Tycker man kan googla på pawpaw Annonacin innan man bestämmer sig för att odla asimina.
Säg till nästa höst så kommer jag och hämtar frukten  ;)

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Asimina
« Svar #7 skrivet: 09 jan-21 kl 14:38 »
Säg till nästa höst så kommer jag och hämtar frukten  ;)

Delar du med mig?

Farmor, det är nog ingen fara. Massor av amerikaner (inklusive familjemedlemmar till mig) äter av frukten utan att skadas. Om du äter en till två frukter om dagen under säsong är det lugnt. Det är överdriven, daglig konsumtion av te bryggt på växten som är skadligt.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Asimina
« Svar #8 skrivet: 09 jan-21 kl 15:08 »
Ja. Ungefär som att vanliga äpplen också är giftiga. Om man tuggar i sig kärnorna, och ganska många också. I praktiken inget att oroa sig för.

Men det är intressant att "Sunflower" växer bra och sätter frukt i Sörmland alltså? Hur är den att odla, kommer den igång sent på våren? Hinner den invintra på hösten, eller fryser topparna?

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Asimina
« Svar #9 skrivet: 11 jan-21 kl 09:25 »
Ja. Ungefär som att vanliga äpplen också är giftiga. Om man tuggar i sig kärnorna, och ganska många också. I praktiken inget att oroa sig för.


Jag har hört att man ska äta hela äpplet med skal, kärnor och allt, för att få i sig alla nyttigheter. Kärnorna kan man svälja hela, de påverkar tarmbakterierna mycket positivt och det är ypperligt för hela kroppens immunförsvar och goda hälsa.

Fixat citat. (:)
« Senast ändrad: 11 jan-21 kl 13:32 av javill »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

825 gäster, 10 användare (2 dolda)
xaelanar, kloge74, EncEnl, eremit1, Björkris, addebadde, Thomas Lindberg, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser