Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör ni med drakar?  (läst 1335 gånger)

Cissilini

• Uppland
Vad gör ni med drakar?
« skrivet: 04 jul-24 kl 07:44 »
Hej alla experter!
Jag är på jakt efter mina första ankor och blir inte klok på en fråga (förutom att det känns omöjligt att få tag på könsbestämda ankor inom 3timmar från Sthlm  ::) )

Jo, när ni köper ällingar som inte är könsbestämda och så visar det sig att av dessa 10 som du köpte så var 6st av dom drakar. Vad gör du av alla drakar? Slaktar?  ???

Jag vill inte hamna i en sån situation och försöker därför hitta könsbestämda ankor men då det känns hopplöst börjar jag fundera på alternativ

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad gör ni med drakar?
« Svar #1 skrivet: 04 jul-24 kl 08:07 »
Dom gör sig alldeles utmärkt som middag, annars finns det folk som anser att dom är goda.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 04 jul-24 kl 12:42 »
Här blir det ibland för mycket ankor och höns, och då är det ju just handjuren som det måste gallras bland. I första hand ser vi om någon behöver en fin drake eller tupp, men det händer inte så ofta. I andra hand så får de bli stora nog att slakta så de blir mat i hushållet (ankfärs är gott och påminner inte om de man gick och pysslade med). Och så har vi en tredje utväg, och det är en kille som har ormar. Då får hanarna växa till dess de når en lämplig storlek innan de nackas och förpackas hela och fryses. Jag slipper slakta och den killen får ett billigt och bra foder till sina djur.

Det fjärde alternativet innebär att det blir kvar för många fina hanar, vilket jag försöker förhindra. Men de är ju så fina...

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 06 jul-24 kl 18:40 »
Jo, när ni köper ällingar som inte är könsbestämda och så visar det sig att av dessa 10 som du köpte så var 6st av dom drakar. Vad gör du av alla drakar? Slaktar?  ???

Jag vill inte hamna i en sån situation och försöker därför hitta könsbestämda ankor men då det känns hopplöst börjar jag fundera på alternativ
Hej!

En och annan övertalig drake går att sälja till någon som vill ha nya gener i sin flock, resten slaktar vi, ja. Inte så illa att det är nödvändigt att slakta alla utom en, det går ofta, beroende på personkemi, att behålla flera drakar om de håller sams. Då blir det också fler potentiella pappor till de ällingar som kläcks i flocken. Har vi bara en drake blir alla ällingar halvsyskon.

Men...varför kommer frågan upp? För alla oss som har djur som får föröka sig, blir det ungefär 50/50 handjur och hondjur. Oavsett om det är tjurkalvar, bockkillingar eller drakällingar. De kommer att kläckas/födas och det får vi förhålla oss till. Det är bara hos mjölkkor som semineras det går att beställa könssorterad sperma. Vi andra har ett gäng handjur att hantera, utöver de hondjur vi (oftast) vill behålla.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Efwa

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 15 aug-24 kl 10:23 »

Vi slaktar alla hanar, av olika fågelslag, som vi inte ska ha kvar. Gör inte vi det så gör den som säljer dem det. Jag gör det helst själv så vet jag vad de fått för uppväxt och vi är numer vana slaktare. Vi gör portionspåsar med lår, vingar eller bröst, lägger i sous viden och fryser sedan.

Perfekt.

Vill du ha könsbestämda så får du lära dig hur man gör (ankor och gäss går faktiskt att könsbestämma redan som små ällingar) eller så får du köpa vuxna. Myskankor går lättare att könsbestämma som små, även om man inte vill kolla i kloaken men även där kan det vara svårt ibland.

carlie2

• Stadsbo
    • Halland
« Svar #5 skrivet: 15 aug-24 kl 12:39 »
Mina vänner gav mig en drake som räckte till fem portioner currygryta.
Han hade säkert fått bli större om han inte hade varit halt.
Mer insatt än så är jag inte inom ankuppfödning.
Ja alltså en plätt som känns rätt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

924 gäster, 3 användare
chpe21, tuslus, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser