Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygger uthus/förrådsbod  (läst 39203 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #100 skrivet: 06 jul-21 kl 12:23 »
Ja, ångrar att jag inte gjorde så i vedboden. Det är ju svårare att göra efteråt.

Har sett bodar och garage där de gjort så med vindplast, alltså sådan som inte är helt tät, och de har i alla fall inte haft dropp. Men jag är skeptisk, det blir säkert extremväder...

fri

  • Inlägg: 2562
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #101 skrivet: 06 jul-21 kl 19:29 »
Isåfall kanske det vore enklare att fästa nån form av plast på ströläkten, sen spikar man på bärläkt ovanpå och sen plåten, så blir det ett mellanrum och eventuell kondens rinner ut på sidan eller avdunstar.
Du ska ha ev takduk först, någon vanlig byggplast lär inte hålla under ett plåttak.
Det vanligt med 2x3 på platten som bärläkt till plåten, ströläkt brukar inte ingå i konstruktionen om man inte har råspont och papp.
Kolla med din plåtleverantör hur du ska läkta, det brukar finnas bra anvisningar.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #102 skrivet: 07 jul-21 kl 08:16 »
Jag kanske har tillgång tilll växthus plast, beror på om mina föräldrar behållt allt från växthusen eller ej. Men det är extremt hållbart. Men jag tänkte originellt på att köpa nånting gjort för ändamålet. Kanske det är takduk då?

Jag tycker nog jag kan lägga ströläkt fast jag inte lägger nån råspont, så får jag det som tänkt. Känns som det blir lättare då också att lägga taket då det blir starkare konstruktion.

Jag har ingen plåtleverantör ännu, har inte kommit så långt i projketet ännu. Har ingen aning om jag köper ny plåt eller begagnad (beror på vad som finns)

fri

  • Inlägg: 2562
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #103 skrivet: 07 jul-21 kl 21:18 »
Ja, ångrar att jag inte gjorde så i vedboden. Det är ju svårare att göra efteråt.

Har sett bodar och garage där de gjort så med vindplast, alltså sådan som inte är helt tät, och de har i alla fall inte haft dropp. Men jag är skeptisk, det blir säkert extremväder...
Efteråt går det ju ofta att sätta masonit mellan takstolarna
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #104 skrivet: 09 jul-21 kl 13:37 »
Visst, men lite pilligt blir det allt. Nu har jag i och för sig bestämt att det får bli solceller på det taket, så det ordnar sig vart det lider.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #105 skrivet: 10 jul-21 kl 08:31 »
Lägg takduk innan bärläkt, den kommer hänga ner lite så kondensen kan rinna under bärläkten. Det är en väldigt liten kostnad och är gjort på någon timme. Jag använde något liknande denna
https://www.butik.xlbygg.se/vanersborg/sortiment/isolering/vindskydd/kombinationsvav-2740x0-20x25m-68-5m2-rulle-21577
Då kan man också jobba säkert när man läktar och lägger plåten.

 

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #106 skrivet: 11 jul-21 kl 12:23 »
Andra stocken är klar nu, blev inte riktigt lika bra, jag klantade mig och det blev lite snett, som jag sen fick kompensera. Det är väldigt viktigt man gör uthugg först under stocken så den står jättestadigt, eller på något annat vis fixerar den absolut, annars går det åt skogen. Skillnaden är väl dock inte så stor att det är något som har betydelse, eller det kan kompenseras för iallafall.



Virket har kommit, nu har jag såpass att jag kan regla väggarna upp till hammarbanden. Får se sen hur långt jag hinner efter det.



Grunden är väl mestadels färdig, lite grus kvar som ska jämna upp insidan med, men jag är så trött på att skyffla grus....



Nu börjar bärsäsongen också, så det kommer ta tid av mig, ska ut i skogen och ha hem bär så det räcker till nästa år.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #107 skrivet: 12 jul-21 kl 10:46 »
Nu har jag kapat till 39 st reglar (enligt ritningen behövs 36st, tog lite extra ifall om) till 194,50 cm, vilket var det längsta jag kunde kapa 2x4orna till från originallängden på 390cm. Räknat med grundens höjd så blir det en total höjd på 255cm upp till hammarbandet.

Jag har för många saker på G i verkstan men det gick. Ska bli så skönt när förrådet är färdigt, kommer göra en massa hyllor och allt som kan stå kallt åker ut dit. Även all smidesutrustning åker ut.



Det kom till nytta med en justersåg med rejäl kapacitet på glidbordet, fick alla reglar identiska utan problem, ställa in en gång och bara köra. Som ni kan se har jag köpt vankantade 2x4or som är billigare.



Nu ska alla dessa kapas till på toppen eftersom hammarbandet ska göras som ett L som jag nämde tidigare:

fri

  • Inlägg: 2562
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #108 skrivet: 12 jul-21 kl 11:41 »
Andra stocken är klar nu, blev inte riktigt lika bra, jag klantade mig och det blev lite snett, som jag sen fick kompensera. Det är väldigt viktigt man gör uthugg först under stocken så den står jättestadigt, eller på något annat vis fixerar den absolut, annars går det åt skogen. Skillnaden är väl dock inte så stor att det är något som har betydelse, eller det kan kompenseras för iallafall.



Virket har kommit, nu har jag såpass att jag kan regla väggarna upp till hammarbanden. Får se sen hur långt jag hinner efter det.



Grunden är väl mestadels färdig, lite grus kvar som ska jämna upp insidan med, men jag är så trött på att skyffla grus....



Nu börjar bärsäsongen också, så det kommer ta tid av mig, ska ut i skogen och ha hem bär så det räcker till nästa år.
Det syns ingen grundmurspapp på dina bilder.
Du behöver något kappilärbrytande under syllen.
Traditionellt användes näver och det är säkert gångbart än i dag, syllisolering, syllpapp ev vanlig takpapp eller underlagspapp fungerar förmodligen oxå, pallningsbrickor är ett annat tänkbart allternativ.
Så mycket lättare att lägga dit det nu än då du rest dina väggreglar.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #109 skrivet: 12 jul-21 kl 12:07 »
Jag forskade i ämnet och det jag läste mig fram till är att det gör mera skada än nytta att lägga då det står på leca som sig själv är väldigt kapillärbrytande material.

Häller du vatten på ett leca block rinner det undan direkt, det är som att hälla vatten på en sil. Sen så kommer grunden att skyddas av både takets utskifte och ligga bakom väggpanelen, så jag bedömde att syllpapp skulle göra mera skada än nytta. Jag har inte lagt puts på toppen av muren heller av denna orsak.

Sen kan man också tänka att dessa snart 40 år gamla impregnerade 4x4or som stått hela tiden i ett fuktigt växthus och är i toppskick ännu idag, kanske är något rejälare än dagens impregnerat.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #110 skrivet: 12 jul-21 kl 13:04 »
Jag struntade i syllpappen när jag byggde garaget och det har stått två år nu. Har aldrig sett några tendenser till att understa brädan skulle vara våt, aldrig heller sett betongen vara fuktig. Då har jag inte ens någon leca, bara betong gjuten på 0-35 kross.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #111 skrivet: 12 jul-21 kl 13:07 »
Sen kan man också tänka att dessa snart 40 år gamla impregnerade 4x4or som stått hela tiden i ett fuktigt växthus och är i toppskick ännu idag, kanske är något rejälare än dagens impregnerat.
Framför allt använde man giftigare impregnering som inte är tillåten längre

fri

  • Inlägg: 2562
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #112 skrivet: 12 jul-21 kl 18:00 »
Jag ser fukt på putsen både ovanifrån och underifrån, jag gillar inte doften av fuktigt tryckingpregnerat men det är ju individuellt. Tänker dessutom att det är inte ovanligt att folk tvingas till kostsamma syllbyten på villor som är en halv mansålder gammla och det var väl då som impregnerade syllar kom på modet.
Pallningsbrickor är ett förslag för den som tvivlar på grundmurspapp och inte vill eller kan gå den gamla vägen med naturstensgrund och fuktisolering med näver.
Att chansa på  att fukten inte stiger i tycker jag är vågat.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #113 skrivet: 12 jul-21 kl 20:21 »
Fukten stiger inte i leca, och du får ingen kondens i kontakten trä/leca.

Det är skillnad om regeln ligger på en massiv natursten, då kan det bli kondens som sugs upp i trät vid väderväxling.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #114 skrivet: 12 jul-21 kl 22:20 »
Putsen når inte syllen, ovansidan som syllen är i kontakt med är oputsad. Innan bilden togs hade vi regn (började regna igen i skrivande stund) så den är våt från det, när taket är på plats så händer det inte lika lätt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #115 skrivet: 13 jul-21 kl 12:16 »
Nu har jag kapa till alla delar och tänkte börja på första väggen men ser jag har bara 2,87 x 75mm spik till min spikpistol, trodde jag hade 90mm men icke. Det är kanske för klent att spika 47x100mm med 75mm skulle jag tro, eller vad säger expertisen?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #116 skrivet: 13 jul-21 kl 12:19 »
Ja, 75mm (3") spik är lagom till att spika panel med, inte 2" reglar

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #117 skrivet: 13 jul-21 kl 12:42 »
Får väl ta och börja med handhammaren då, har 4 tums spik till den.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #118 skrivet: 14 jul-21 kl 19:44 »
Idag har jag jobbat på att regla väggarna, gjorde två stycken:


Reste den första väggen


Och den andra...


Får räcka för idag, jäklar vad man svettats då man jobbar i solen.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #119 skrivet: 14 jul-21 kl 19:59 »
Det där är den roligaste fasen i bygget, för då syns det verkligen att det går framåt


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 2 användare
Tångräkan, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser