Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bedövning vid slakt  (läst 2735 gånger)

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
bedövning vid slakt
« skrivet: 19 aug-20 kl 09:58 »
Har läst i flera inlägg att man kan bedöva tupp/höna med ett slag i huvudet, var slår jag då? Tycker det är för besvärlig att slå dem mot kubbe mm.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: bedövning vid slakt
« Svar #1 skrivet: 19 aug-20 kl 10:17 »
Man kan göra på olika sätt.

För mig är det absolut enklast att ta tag i vingarna i ett tag över ryggen på dem och hålla dem i benen och dänga bakhuvudet i vår stenmur. Hittills har det varit det absolut säkraste sättet. Två stadiga tag, huvudet ordentligt exponerat och jag kan svinga hårt och snabbt.

Det jag tänker mig med gäss och ankor sedan, som ju är tyngre, är att hänga dem upp och ner i en avklippt vägkon/slaktkon och slå dem hårt i bakhuvudet med en hård pinne, batong, järnrör eller dyligt för att sedan skära av halsen snarare än hugga. Det går ju att göra med höns också, så har man dåliga händer eller är svag så är ju detta sätt att föredra kan jag tycka.

Med vaktlar tar jag tag i benen och ena vingen, vilket gör att de sträcker ut halsen, och slår dem med en metallpinne i bakhuvudet. De är för små för att ta tag i ben och vingpar över ryggen och slå i muren för de drar in huvudet och jag slår sönder mina knogar.

Marsian

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
SV: bedövning vid slakt
« Svar #2 skrivet: 30 aug-20 kl 20:07 »
Det låter så extremt ;(   
Kan man inte bedöva dem med än veterinär?
Veterinär gjor det säkert på human och etisk sätt, eller?

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: bedövning vid slakt
« Svar #3 skrivet: 31 aug-20 kl 09:31 »
Marsian att ta hit veterinären skulle bli väldigt dyrt, det är en hög kostnad per djur. Att bedöva djuret och antingen ta av huvudet eller skära av halspulsådern låter väldigt extremt, men det är på det sättet vi får slakta våra djur på. Men gör man bara på rätt sätt, så är det både snabbt och "humant" för djuret, men jag ville bara veta var jag skulle slå, så att det inte blev fel, men nu har jag fått hjälp, och då går det mycket lättare.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: bedövning vid slakt
« Svar #4 skrivet: 31 aug-20 kl 10:32 »
Det låter så extremt ;(   
Kan man inte bedöva dem med än veterinär?
Veterinär gjor det säkert på human och etisk sätt, eller?

Att döda ett djur är aldrig utan dramatik oavsett om man slår dem i huvudet eller åker till veterinären.

Om man gör det hemma med en bedövning (slå i huvudet) så sker det oftast ca 1-3 minuter tills att den är bedövad och död efter att man hämtat djuret i hagen om man varit ordentligt förberedd.

Att ta ett djur till veterinären/slaktaren stressar också djuret. Till och med det djur som är van att åka bil och till veterinär känner av stress och ett djur som aldrig åkt bil kanske ska åka 15 minuter upp till en timme i bil innan den blir bedövad av veterinär känner stress en mycket längre tid.
När det gäller större djur är man ju i många fall tvungen att välja slakttransport och väljer man rätt så minimeras helt klart stressen hos djuret.

Jag tror vår värdering i att det är humant ligger i att den verkar "somna" in i bedövningen snarare än att brutalt bli slagen i huvudet men man vet att djur i hög grad kan känna stor stress i att "somna" och bli bedövade och inte kunna göra något åt det. Det känns dock bättre för oss att se ett djur somna istället för att snabbt bli hjärndöd och skaka/bli slappa.

Så, frågan man måste ställa sig när man bestämmer sig för en avlivning/slakt är vad som är bäst för djuret, inte vad som är bäst för ägaren. Däri ligger etiken.

Brutalt är inte automatiskt oetiskt eller icke humant. Det är viktigt att skilja på sakerna.





Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: bedövning vid slakt
« Svar #5 skrivet: 31 aug-20 kl 10:52 »
Det svåra är att få till ett bra slag. Det finns de som använder bultpistol, antingen med svagast laddning eller en sådan som har fjäder och används till kaniner. Även grövre luftvapen (5,6mm) används. Då vet man att träffen tar på samma ställe var gång. Jag har länge funderat på att fixa en fjäderdriven hönsknackare, men inte kommit dit än.

Höns är ju lite luriga, de har sådana dödsryckningar att det känns som om man gjort fel.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: bedövning vid slakt
« Svar #6 skrivet: 31 aug-20 kl 19:33 »
Håll på ett sådant tag (jag brukar hålla djuret under armen med huvet framåt) att du kan slå ett hårt slag precis bakom kammen, gärna snett vinklat framåt.

I praktiken så dör djuret av slaget, sedan avblodas den genom att huvet skärs/huggs av.

Ska man ha produktionsdjur/jordbruksdjur så krävs det lite stake av djurägaren.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: bedövning vid slakt
« Svar #7 skrivet: 20 sep-20 kl 00:42 »
När jag slaktade mina första tuppar för ett år sedan tyckte jag det var jättejobbigt med just bedövningen.
Höll då i fötter och vingspetsar med tuppen vänd mot mig. Provade att slå mot både sten och en ståltunna men det kändes aldrig tillräckligt säkert. Ibland blev slaget för löst och det kändes verkligen inte bra. Eller det handlade nog om dålig träff snarare än för löst.

Nu använder jag en hemmagjord slakttratt och det är en avsevärd skillnad. Jag fångar in tuppen, lägger den upp och ner i tratten, tuppen är helt lugn, blir omsluten av tratten och ligger upp och ner. Sedan Tar jag ett järnrör, smäller till den i bakhuvudet och skär sedan av halspulsådern. Blodet rinner ner i en hink som jag sedan använder till gödsel. Minimalt med dödsryckningar oftast. Vet inte om det är ett bra eller dåligt tecken dock.

Fördelarna med tratten upplever jag är att det är en lugnare och smidigare process, den känns säkrare på så sätt att resultat blir bra varje gång.
Jag har båda händerna fria och handskas överlag mindre med djuret, vilket jag upplever positivt för djuret.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: bedövning vid slakt
« Svar #8 skrivet: 20 sep-20 kl 00:45 »
Tratten är för övrigt gjord av en 20 L hink som jag skar bort botten på. Efter det klyvde jag hinken mellan botten och toppen. Formade som en kon och fäste ihop med buntband som jag borrat hål för. Har även hört att folk köpt en kon och bara sågat bort toppen.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: bedövning vid slakt
« Svar #9 skrivet: 20 sep-20 kl 10:39 »
Brukar nocka dom dem ett vedträ eller baksidan av yxan, då kan man låta dem gå och picka på marken och slå ut dem i en hyfsat lugn miljö.

jag försöker hålla fast djuret efter huvudet är avhugget, det värsta är ju de som får för sig att dra iväg så man blir halvt dränkt i hönsblod.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: bedövning vid slakt
« Svar #10 skrivet: 20 sep-20 kl 11:24 »
Här har jag en tratt som jag stoppar tuppen i direkt efter att huvudet åkt av, då slipper man oftast blodskvätt eftersom dödsryckningarna kommer i tratten.

kimo

  • Inlägg: 3
SV: bedövning vid slakt
« Svar #11 skrivet: 18 apr-21 kl 21:31 »
Slaktade mina första två tuppar idag.
Nu känner jag mig osäker på hurpass jag lyckades med bedövningen...
Jag tog dem i ben och vingar med en hand och slog huvudet i en betongplatta. Men de började rycka direkt. Ordentliga flaxningar i ena fallet, mer bara ryckningar i andra. Den info jag fått sade att dödsryckningarna är ett resultat av att blodet lämnar kroppen, och isf ska de ju inte börja innan jag hunnit klyva halsen. Utan tuppen borde bli stilla av bedövningen. På en film på youtube var tuppen helt stilla efter slaget.
Vad säger ni som kan, börjar ryckningarna direkt efter slaget?

Det där med en tratt lät bra, mer precision och lugn.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: bedövning vid slakt
« Svar #12 skrivet: 18 apr-21 kl 22:55 »
Dödsryckningarna börjar för att den dör, inte för att blodet lämnar kroppen. Jag vet inte riktigt varför de rycker, det är väldigt olika mellan djurslag. Slår du precis lagom hårt så knockar du bara djuret, men man vill ju inte slå för löst, så man slår oftast ihjäl djuret med bedövningsslaget. Eller i alla fall så hårt att det skulle ge en bestående hjärnskada om man lät den vakna igen.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: bedövning vid slakt
« Svar #13 skrivet: 19 apr-21 kl 08:09 »
Slaktade mina första två tuppar idag.
Nu känner jag mig osäker på hurpass jag lyckades med bedövningen...
Jag tog dem i ben och vingar med en hand och slog huvudet i en betongplatta. Men de började rycka direkt. Ordentliga flaxningar i ena fallet, mer bara ryckningar i andra. Den info jag fått sade att dödsryckningarna är ett resultat av att blodet lämnar kroppen, och isf ska de ju inte börja innan jag hunnit klyva halsen. Utan tuppen borde bli stilla av bedövningen. På en film på youtube var tuppen helt stilla efter slaget.
Vad säger ni som kan, börjar ryckningarna direkt efter slaget?

Det där med en tratt lät bra, mer precision och lugn.

Oroa dig inte. Även om du hugger huvudet av tuppen så kan den springa iväg långt innan den pumpat ut allt blod.
Tycker det borde vara svårt att få ett bra slag om man svingar tuppen. Lättast är att vara två. En som håller och en som slår. Slakt konan förenklar om man är ensam.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

 

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: bedövning vid slakt
« Svar #14 skrivet: 19 apr-21 kl 11:28 »
... Minimalt med dödsryckningar oftast. Vet inte om det är ett bra eller dåligt tecken dock.
...
.... Den info jag fått sade att dödsryckningarna är ett resultat av att blodet lämnar kroppen, och isf ska de ju inte börja innan jag hunnit klyva halsen. Utan tuppen borde bli stilla av bedövningen.

Som tidigare skrivits så är den perfekta bedövningen den utan dödsryckningar och anledningen till detta är att då har huvet ”bara” tuppat av. Då sprattlar inte kroppen direkt efter slaget.
Men här är en hårfin gräns mellan att djuret är bedövat och inte,  dessutom är det väldigt svårt att förutspå när denna bedövning släpper.
Huvudet kan teoretiskt vakna till liv när huvudet är avlägsnat.

Så den bästa lösningen är då att vara säker, det gör man genom att slå till ordentligt.
hjärnan kommer då förstöras och kan inte "vakna" igen.
Detta medför att kroppen kommer drabbas av muskelryckningar.

Ett bra test på detta ( som jag tycker man ska kolla efter avhuggning av huvudet) är att lysa med en lampa på ögat, reagerar iris på ljus så är bedövningen i högsta grad osäker.
är iris däremot helt stilla mellan mörkt och ljus så  är hjärnan bedövad/ hjärndöd.= BRA

Kroppen kommer efter en säker bedövning( hjärndöd/ mosat huvud) att sprattla okontrollerat.
För den som står vid sidan och vet hur en höna springer så syns det att hönan inte " springer iväg" men däremot kan genom osynkade rörelser lyckas förflytta sig en bra bit innan den stannar.

För den som vill så tror jag att det ganska lätt går att hitta video på You... där amerikanare skär halsen av utan bedövning, de djuren brukar se relativt fridfulla ut men det sker utan bedövning.
Hur hjärnan uppfattar detta lidande.... :'(



Et tips till är att försöka att inte slå på kammen då den kan fungera som en skyddspåse så att slaget inte gör sitt jobb.

kimo

  • Inlägg: 3
SV: bedövning vid slakt
« Svar #15 skrivet: 20 apr-21 kl 17:12 »
 Tack för betryggande svar!
Jag ska nog bygga mig en kon till nästa gång tror jag.
Allt gott!

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: bedövning vid slakt
« Svar #16 skrivet: 20 apr-21 kl 22:04 »
Sprattel och sparkar i samband med död genom yttre våld är oftast en kroppslig okontrollerbar flyktinstinkt.

Ryckningar i muskulatur är något annat.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: bedövning vid slakt
« Svar #17 skrivet: 21 apr-21 kl 19:27 »
jag kommer ihåg en scen från jag var barn, på 50-talet.  Vi hyrde sommarställe hos en trädgårdsmästare som också födde upp slakthöns, kanske ett hundratal.  En dag var det stora slaktdagen, och det kom några gummor dit för att plocka fjädrar.  Det var yxa och huggkubbe som gällde som avlivning.  Varje höna (det var väl antagligen ungtuppar förresten) sprang iväg utan huvud,  flaxande  med vingarna. De sprang säkert 30-50 meter innan de föll omkull. Fast förstås oberäkneligt var.  Det  var ett spännande skådespel, lite otäckt förstås. Alla vi barn (det var flera familjer som hyrde där) stod fascinerade.
    Sedan dess vet jag vad "huvudlöst"  betyder.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 4 användare
sayerbýr, xaelanar, javill, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser