Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur skulle ni ha gjort? - viltolycka  (läst 16378 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Hur skulle ni ha gjort? - viltolycka
« Svar #80 skrivet: 20 sep-13 kl 23:07 »
Det är en fördel om du förklarar vad det är för länk du postar. Min tolkning är att et handlar om korrekt förfarande vid avlivning och avfångning. /Torpjens  (:)

Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Hur skulle ni ha gjort? - viltolycka
« Svar #81 skrivet: 21 sep-13 kl 00:31 »
http://jagareforbundet.se/Documents/Blanketter_ansokningar/Avf%C3%A5ngning-avlivning110922.pdf


Det var en bra länk att läsa. Sammanfattade rätt bra vad det handlar om. Det är föresten tur att mobiltelefon är mer regel än undantag idag, för älg, björn och vildsvin går man inte fram till och hjälper över kanten med morakniven eller skiftnyckeln. Och de tre kan nog mycket väl vara vid liv trots att de är kvar på vägbanan.

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Hur skulle ni ha gjort? - viltolycka
« Svar #82 skrivet: 21 sep-13 kl 06:07 »
Det är en fördel om du förklarar vad det är för länk du postar. Min tolkning är att et handlar om korrekt förfarande vid avlivning och avfångning. /Torpjens  (:)

Okok.

AVlivning är ju der som hela tråden gäller. Och om mna läser det finns bakom denna länken, så får man en god insikt i vad saken gäller. Onödig kommentar raderad... /Torpjens (:)
« Senast ändrad: 21 sep-13 kl 12:49 av torpjens »

slainte

  • Inlägg: 265
    • Västmanland
SV: Hur skulle ni ha gjort? - viltolycka
« Svar #83 skrivet: 04 dec-13 kl 19:43 »
Jag körde över ett rådjur för någon vecka sedan, farten var inte speciellt hög, men djuret bröt ryggraden och kunde inte resa sig. Dessvärre var det vid medvetande. Jag slog det hårt över huvudet med ett fälgkors. Då förlorade det medvetandet, sedan tog jag tag i bakbenen och snurrade det i en kraftig båge så att det slog bakhuvudet hårt i asfalten. Då dog det. Efter det pratade jag med polis och märkte upp platsen med en påse jag hade i bilen.
Jag tror att enklaste sättet att avliva mindre djur (som rådjur) är nog att ta ett ordentligt tag med handen runt luftstrupen och krama åt, djuret tappar medvetandet på några få sekunder.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Jannedansk

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Hur skulle ni ha gjort? - viltolycka
« Svar #84 skrivet: 16 maj-21 kl 17:10 »
Det räcker väll med att trycka in kniven i mellan ett par nackkotor ?då dör ju djuret omedelbart
djuret dör inte inte ens bedövat bliver bara förlamet från den kota som ryggmärgen bliver avskilt ifrån
kvalificerat djurplågeri
har jobbat med slakt 50 år tillsbaka

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Hur skulle ni ha gjort? - viltolycka
« Svar #85 skrivet: 16 maj-21 kl 17:32 »
djuret dör inte inte ens bedövat bliver bara förlamet från den kota som ryggmärgen bliver avskilt ifrån
kvalificerat djurplågeri
har jobbat med slakt 50 år tillsbaka

Observera att tråden är åtta år gammal.

'Vindens boning' som du citerar är inte längre medlem på forumet och vet inte att du svarar hen.

Jannedansk

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Hur skulle ni ha gjort? - viltolycka
« Svar #86 skrivet: 16 maj-21 kl 17:42 »
Observera att tråden är åtta år gammal.

'Vindens boning' som du citerar är inte längre medlem på forumet och vet inte att du svarar hen.
finns andra som kom med liknande lösning och kan jag läsa en 8 ars gammal tråd kan väl flera

 

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Hur skulle ni ha gjort? - viltolycka
« Svar #87 skrivet: 16 maj-21 kl 17:59 »
Då kanske du med gedigen bakgrund inom området kan berätta hur man bör göra, istället för att påtala hur man inte skall göra?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, Trolle_85, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser