Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är ankorna säkra i dammen?  (läst 1428 gånger)

Cim

  • Inlägg: 9
    • Småland
Är ankorna säkra i dammen?
« skrivet: 04 nov-22 kl 09:17 »
Jag köpte mina blekingeankor för några månader sen, och under årets ljusa månader gick det ju bra att stänga in dem när det blev mörkt, men ska jag göra det nu så får de ju vara inne så himla länge. Jag har ingen utegård till mina utan de går fria och håller för det mesta till i dammen som ligger precis bredvid deras hus. Jag har också en hund som går lös 24/7 och min förhoppnings är att han springer dit om det blir något tumult, men det är drygt 50 meter dit och hunden håller sig oftast vid vårat hus. Jag undrar nu.. natten kommer så himla tidigt nu, och därmed större risk för att räven kommer. Är ankorna säkra ute i dammen? Eller simmar räven dit?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Är ankorna säkra i dammen?
« Svar #1 skrivet: 04 nov-22 kl 17:28 »
Räven simmar nog inte efter ankorna, utan tar dem när de går iland. 50 meter är långt, det avskräcker nog inte en hungrig räv.

 

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Är ankorna säkra i dammen?
« Svar #2 skrivet: 04 nov-22 kl 17:56 »
Jag skulle aldrig lämna dem ute. De sover ju på land och då är de lätta byten.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

putteu

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Är ankorna säkra i dammen?
« Svar #3 skrivet: 05 okt-23 kl 02:24 »
Jag skulle aldrig lämna dem ute. De sover ju på land och då är de lätta byten.
Ankor är intelligenta och om de är uppfostrade av vuxna ankor och ankmamma så är de alltid på sin vakt efter rovdjur. När ankorna sover är alltid en anka vaken och håller vakt som varnar de andra ankorna så fort något är misstänkt. Om däremot ankungarna är skapade i en maskin och växt upp utan sina föräldrar, så är de troligen lika beroende av människor som inavlade hundar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

879 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser