Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordympning  (läst 762 gånger)

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
Jordympning
« skrivet: 15 okt-20 kl 14:11 »
Torde vara något som få känner till. Om man avser att odla baljväxter på sandjord, där det tidigare ej vuxit baljväxter. Kan man tillföra jord(med kvävefixerande bakterier) från en plats där baljväxter växer bra. Metoden uppfanns av tysken Salfeld på 1800-talet.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Jordympning
« Svar #1 skrivet: 15 okt-20 kl 21:32 »
En information som kan ha ett visst intresse.

Men den hade varit lättare att förstå om du skrivit lite mer om varför den användes! För det framgår inte....

Jag gissar att anledningen skulle kunna vara att försäkra sig om att en speciell bakterie som är viktig för att ärtor/bönor skall bildas i baljorna, finns i jorden.

En äldre odlare jag talat med hade tydligen råkat ut för att bönor odlade på ny mark hade tomma baljor vid skörd. Och att detta åtgärdades till nästa odlingssäsong genom att jord tillfördes från en plats där bönor odlats med fyllda baljor.

Kanske inte så vanligt förekommande, då jag inte hört om någon mer odlare som råkat ut för det.

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: Jordympning
« Svar #2 skrivet: 16 okt-20 kl 10:14 »
En information som kan ha ett visst intresse.
Men den hade varit lättare att förstå om du skrivit lite mer om varför den användes! För det framgår inte....

Jag håller med. Får en känsla av att TS sitter med en hög gamla odlingsskrifter och droppar ur sig "guldkorn" vartefter hen hittar dem. Vissa är intressanta men informationen är oftast knapphändig och referenserna (om de anges) är någon gammal papperstidning som få har tillgång till.

Borsdorfer, utveckla gärna och berätta syftet med dina nya trådar. Om du har frågor är det bättre att ställa dem rakt så vi förstår att det är frågor. Om du bara vill dela med dig av dina insikter behöver du skriva lite mera utförligt. Ge oss sammanhang och förklaringar som vi kan ha nytta av. Hur gör man mera konkret om man vill jordympa? Hur mycket jord ska man tillföra till hur stor yta? När ska man göra det? Och framför allt, var hittar men mera information om detta? När jag googlade "jordympning" hittade jag inga nya artiklar om det, endast dessa rader i NE:

"jordympning, tillförsel av baljväxtbakterier till odlingsjord före odling av ärtväxter."

Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Jordympning
« Svar #3 skrivet: 16 okt-20 kl 23:01 »
Jag håller med. Får en känsla av att TS sitter med en hög gamla odlingsskrifter och droppar ur sig "guldkorn" vartefter hen hittar dem. Vissa är intressanta men informationen är oftast knapphändig och referenserna (om de anges) är någon gammal papperstidning som få har tillgång till.

Borsdorfer, utveckla gärna och berätta syftet med dina nya trådar. Om du har frågor är det bättre att ställa dem rakt så vi förstår att det är frågor. Om du bara vill dela med dig av dina insikter behöver du skriva lite mera utförligt. Ge oss sammanhang och förklaringar som vi kan ha nytta av. Hur gör man mera konkret om man vill jordympa? Hur mycket jord ska man tillföra till hur stor yta? När ska man göra det? Och framför allt, var hittar men mera information om detta? När jag googlade "jordympning" hittade jag inga nya artiklar om det, endast dessa rader i NE:

"jordympning, tillförsel av baljväxtbakterier till odlingsjord före odling av ärtväxter."

Tack. Bra sammanfattat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser