Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Feta tackor blir dräktiga?  (läst 820 gånger)

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
Feta tackor blir dräktiga?
« skrivet: 23 jun-10 kl 11:55 »
Jag har 3 shropshire tackor och 2 tacklamm födda i februari. Dessa går ute i aldeles för bra hagar så de har blivit smällfeta (med undantag av digivande tacka). Kommer det bli problem för dem att bli dräktiga om de är för feta? Jag har inte tänkt betäcka förrän i nov/dec och betet kommer väl inte vara lika bra senare på hösten, men då har de ju byggt upp en rejäl fettreserv. Hur skall jag göra?

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Feta tackor blir dräktiga?
« Svar #1 skrivet: 23 jun-10 kl 13:31 »
Mina tjockisar har inga problem att bli dräktiga, däremot har jag haft en del lamningsbekymmer som jag misstänker är relaterat till för feta tackor.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Feta tackor blir dräktiga?
« Svar #2 skrivet: 23 jun-10 kl 14:43 »
Låt dem bara tunna ut lite innan betäckningen, så de tärt på fettreserverna så tror jag inte det blir problem. Bra att du betäcker sent då.

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: Feta tackor blir dräktiga?
« Svar #3 skrivet: 23 jun-10 kl 14:53 »
Tack för svar, då skall själva betäckningen inte påverkas då? Jag skall försöka att banta dem lite senare i höst :) Men jag tror inte det skall bli problem i samband med födsel då vi inte utfodrar med annat än hö och lite kraftfoder vid behov under vintern. De går ute året runt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 2 användare (1 dolda)
Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser