Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitbukar, är det fel?  (läst 728 gånger)

hustran

  • Inlägg: 1803
Vitbukar, är det fel?
« skrivet: 08 okt-09 kl 20:46 »
Jag är ny i Gutesammanhang och undrar om det inte är OK, med dessa? Vi hade en underbar bagge förra året och han gav nog en hel del vitbukar. Jag älskar dem. de ser mer ut som antiloper när de är nyklippta. Är det en icke godkänd färg hos Gutar?I och för sig så struntar jag i så fall i det, men man undrar. Hjälp mig ni andra som har Gutar.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Vitbukar, är det fel?
« Svar #1 skrivet: 09 okt-09 kl 07:24 »
Det har varit en del spekulationer omkring vitbukar och framförallt på tidigt 90-tal bedrevs en kampanj för att få bort dem då de ansågs vara korsningar med muflon.
Då var det många som slaktade ut sina vitbukar, men som vanligt fanns en del envist folk som vägrade. Idag är de ok. men fortfarande i vissa kretsar ses de på med oblida ögon. Andra eftertraktar dem. Visst är de vackra? Vad man ska tänka på är väl att man inte använder för mycket vitbukar, så de "vanliga" färgerna tar stryk. Vitbukar är en minoritet.

Däremot finns vitbukar i alla riktigt ursprungliga raser där man inte ensidigt avlat på färg: Islandsfår, Färöfår och Ålandsfår är några exempel.

Hoppas du fått svar på frågan?

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Vitbukar, är det fel?
« Svar #2 skrivet: 09 okt-09 kl 10:34 »
Ja tack Birgit. Då kan jag fortsätta att njuta av dem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser