Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rengöring i storpack  (läst 1643 gånger)

LimJans

  • Inlägg: 8901
    • Dalarna
Rengöring i storpack
« skrivet: 19 jul-20 kl 16:17 »
Vi köper gärna rengöringsprodukter i storpack då det är smidigt att alltid ha hemma och dessutom slippa en massa småflaskor. Det billigaste vi har hittat hittills är Granngården, men även de är onekligen rätt dyra (5 liter handtvål för 249 kr, det är 50 kr/litern).
Vi har kollat ett lokalt ställe, de hade samma märke men var ännu dyrare (275 kr) för samma produkt.
Det är främst handtvål och såpa som är intressant för oss. Tips på billigare ställen mottages tacksamt :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rengöring i storpack
« Svar #1 skrivet: 19 jul-20 kl 17:34 »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Rengöring i storpack
« Svar #2 skrivet: 19 jul-20 kl 19:20 »
Man bör dock inte bara stirra sig blind på literpriset, de allra billigaste sorterna kan vara rätt undermåliga om man har otur. 
Man kan ju gärna betala dubbelt så mycket per liter för en produkt som det går åt mindre än hälften så mycket av.

Flytande tvål kan t ex vara kraftigt utspädd och mest bara bestå av vatten, såpa kan vara gjord av olämpliga fetter som gör den mindre effektiv som rengöringsmedel.
Se upp för starkt parfymerade eller färgade produkter (även såpa kan vara parfymerad med "såplukt"), det är ett sätt för tillverkare att dölja t ex dålig lukt eller grumlighet pga undermåliga råvaror. Det har sina anledningar att det stinker parfym runt hyllorna för tvål och rengöringsmedel hos lågprishandlare som t ex Rusta och Dollarstore.

 

LimJans

  • Inlägg: 8901
    • Dalarna
SV: Rengöring i storpack
« Svar #3 skrivet: 19 jul-20 kl 19:33 »
Man bör dock inte bara stirra sig blind på literpriset, de allra billigaste sorterna kan vara rätt undermåliga om man har otur. 
Man kan ju gärna betala dubbelt så mycket per liter för en produkt som det går åt mindre än hälften så mycket av.

Flytande tvål kan t ex vara kraftigt utspädd och mest bara bestå av vatten, såpa kan vara gjord av olämpliga fetter som gör den mindre effektiv som rengöringsmedel.
Se upp för starkt parfymerade eller färgade produkter (även såpa kan vara parfymerad med "såplukt"), det är ett sätt för tillverkare att dölja t ex dålig lukt eller grumlighet pga undermåliga råvaror. Det har sina anledningar att det stinker parfym runt hyllorna för tvål och rengöringsmedel hos lågprishandlare som t ex Rusta och Dollarstore.

Jag har bara kollat på Oceans produkter och de kostar väldigt olika mycket hos olika återförsäljare. De är bra och dryga, tycker jag. Vi har använt dem i flera år. :)

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Rengöring i storpack
« Svar #4 skrivet: 19 jul-20 kl 20:25 »
jag har slutat köpa tvålar efter att jag märkte att det  kan vara rejält drygare med handtvål. även om de säkert har sin nytta med. i tvättrummet har jag en sån här som bilden visar, köpt på ica eller willys och jag har för mig för samma pris, men olika märke. den är onekligen dryg då jag har öppnat på skruvlocket och när jag ska tvätta mig så tar jag bara upp den och låter det rinna ner ett par droppar tvål på handen. möjligen har den stått där längre än ett års tid.


torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Rengöring i storpack
« Svar #5 skrivet: 19 jul-20 kl 20:55 »
Nu var det ju frågan om storförpackning, inte 500 ml.  Och sån där "pärlemortillsats" som den där Eldoradotvålen verkar ha, ska man passa sig för. Dels är den ett bra sätt för tillverkaren att dölja grumlighet och andra skavanker hos tvålblandningen, och dels utgörs tillsatsen av mikroplaster som man ju inte bör nedlåta sig till att spola ned i avloppet.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Rengöring i storpack
« Svar #6 skrivet: 19 jul-20 kl 23:00 »
Det verkar som om en hel del flytande tvål, schampo, handdiskmedel, allrengöring mm som säljs under svenska butikskedjors egna varumärken - allt från lågprismärken som Eldorado och Coop X-tra till snobbigare märken som Änglamark - tillverkas av en bulgarisk firma som heter Aroma PLC. De produkter som inte härstammar därifrån tycks oftast vara gjorda av en svensk firma Cleano Production AB i Äglarås.

LimJans

  • Inlägg: 8901
    • Dalarna
SV: Rengöring i storpack
« Svar #7 skrivet: 19 jul-20 kl 23:07 »
Det verkar som om en hel del flytande tvål, schampo, handdiskmedel, allrengöring mm som säljs under svenska butikskedjors egna varumärken - allt från lågprismärken som Eldorado och Coop X-tra till snobbigare märken som Änglamark - tillverkas av en bulgarisk firma som heter Aroma PLC. De produkter som inte härstammar därifrån tycks oftast vara gjorda av en svensk firma Cleano Production AB i Äglarås.

Grummes handdisk görs i Falun  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 3 användare
Corvus, Sebastian Berggren, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser