Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När är lämpligast att flytta in kycklingar till vuxna höns?  (läst 1109 gånger)

Ida Nilsson

  • Inlägg: 44
Har just nu i kläckaren både renrasig maran och sb men även korsningar av dessa två och några blandras/maran.
Dom beräknas kläckas vecka 3 och jag har utrymme att ha dom inne i huset ca 2 kanske 3 månader men sedan måste, jag få ut dom i hönshuset.

Hur är fjädersättningen på dessa raser blir dom fullt befjädrade tidigt elr långsamt ?

Går det elr är de för tidigt? Tänkte om man har så dom kan gömma sig för de vuxna.

Hönsen jag har i hönshuset är sussex, dvärgkochin, vitkindad, silverbrakel, brahma och orpington/brahma korsning.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Efter några dagar.
Juh snabbare dom lär sig veta hut desto bättre hönor blir det.
Ge dom möjlighet att komma i skydd.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
jag skulle säga när de är fullfjädrade efter 6-8 veckor.  Det  är då mamman brukar överge dem, och de är snabba och viga och lär sig snabbt. Bra med flera ställen de kan gömma sig bakom.  De vuxna hönsen kommer säkert att mobba nykomlingar, oavsett ålder.















Ida Nilsson

  • Inlägg: 44
Tack för svar då verkar de funka med hur jag har tänkt det :)

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
De brukar ha svårt att överleva om de är för små, jag har aldrig lyckats få in kycklingar under 15 veckor till en flock med vuxna, de får ofta rejält med stryk tills de dör och så käkar de vuxna upp dem.

Sist hade jag kycklingar i 5 veckor i egen hage hos de stora, då va de nästan 20 veckor när jag släppte ihop dem, det gick fint.

Ida Nilsson

  • Inlägg: 44
De brukar ha svårt att överleva om de är för små, jag har aldrig lyckats få in kycklingar under 15 veckor till en flock med vuxna, de får ofta rejält med stryk tills de dör och så käkar de vuxna upp dem.

Sist hade jag kycklingar i 5 veckor i egen hage hos de stora, då va de nästan 20 veckor när jag släppte ihop dem, det gick fint.

Tänkte försöka ha dom inne i 3månader men sedan tror jag att buren som är 102,7 x 47,7 x 60 cm blir för litet. Flocken har tidigare varit rätt så snälla mot kycklingar varav 1 höna alltid tagit på sig beskyddar rollen när inte mamman brytt sig, trots att de inte varit hennes kycklingar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

814 gäster, 4 användare
xaelanar, polyamorista, EncEnl, kloge74

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser