Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har ni låda eller går eran katt ut?  (läst 3765 gånger)

Snöfrid

  • Inlägg: 2
    • Jämtland
Har ni låda eller går eran katt ut?
« skrivet: 27 mar-19 kl 18:15 »
Har ni låda eller går eran katt ut? Hur lärde ni den att gå ut och göra sina behov? Finns det risk för olyckor?
Hur gör ni på kvällar/nätter? Måste katten vara ute då? Eller när ni reser bort?

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Har ni låda eller går eran katt ut?
« Svar #1 skrivet: 27 mar-19 kl 19:48 »
haft flera katter och de har varit smarta nog att klura ut det själva på några minuter. har kattlucka så de väljer själva om de vill använda låda eller inte. Vinter,snö eller regn blir det låda,annars ute. Farligast här är grannkatten,en ilsk jäkel som är kung i kvarteret. sedan kan någon räv gå förbi men annars är här lugnt. Har skog på tre sidor tomten och väldigt lite trafik 200 m från huset. reser bort gör man inte utan kattvakt,dvs någon som ser till att det finns mat o vatten samt lite kärlek någon timme dagligen. de som lämnar katten utan tillsyn i flera dagar borde det vara skottpeng på.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Har ni låda eller går eran katt ut?
« Svar #2 skrivet: 27 mar-19 kl 20:20 »
Vi har inte kattlucka, dels för att katterna springer ut och in mycket mer då och tar med sig jaktbyten in. Sedan vill frun att alla katter skall vara inne över natten. Det är jag uppväxt med också, så jag protesterar inte.

Kattlådor används inte mycket när det är barmark här.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Har ni låda eller går eran katt ut?
« Svar #3 skrivet: 27 mar-19 kl 20:27 »
Katten jag hade förut gick på toa och spolade efter sig.
Jag hade en äldre toalettstol med spak på sidan som man tryckte ner.

Hunden såg nog hur katten gjorde, för en gång när den ätit något olämpligt sket den i stolen med på natten, men spolade inte så det lukta fan på skithuset.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Har ni låda eller går eran katt ut?
« Svar #4 skrivet: 27 mar-19 kl 20:37 »
Flera katter vi haft har pissat i handfatet. En sade till efteråt så man kunde spola. Hon såg alltid så rolig ut där hon verkligen siktade ner i vattenlåset så det skvalade.

Men ingen som spolade själv...


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Har ni låda eller går eran katt ut?
« Svar #5 skrivet: 27 mar-19 kl 21:06 »
Flera katter vi haft har pissat i handfatet. En sade till efteråt så man kunde spola. Hon såg alltid så rolig ut där hon verkligen siktade ner i vattenlåset så det skvalade.

Men ingen som spolade själv...

När jag fick katten gick den redan på toa, men spolade inte.
Jag blandade citron och blå karamellfärg i en behållare och drog en slang ner till toan och spolade i lite när den satt där och den såg helt förstörd ut och blev orolig efteråt och då gick jag dit och tog tassen och tryckte på spolarknappen och efter ett tag så lärde den sig.
Vet inte om det var citronlukten eller blåfärgen som gjorde den upprörd.
Fick ett intryck av att den skämdes på något vis och ville ha bort det.

Snöfrid

  • Inlägg: 2
    • Jämtland
SV: Har ni låda eller går eran katt ut?
« Svar #6 skrivet: 27 mar-19 kl 21:59 »
Men ni som har katter som går ut- ni har ändå låda inomhus?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Har ni låda eller går eran katt ut?
« Svar #7 skrivet: 27 mar-19 kl 22:02 »
Vi har f.n. fyra katter. De är ute på dagarna, efter behag (katternas betjänter släpper in/ut dem många gånger under dagen). På nätterna är de inne. Vi vill inte att katterna blir lodjursmat, slåss med grävlingen eller gör misstag längs den iofs glest trafikerade grusvägen. Dessutom är flera av katterna rejält hundrädda, så risken finns att de springer bort, om det kommer en förlupen hund också.

Vi har en kattlåda med huv, en låda räcker för de fyra katterna, som används för nattliga behov, men rätt sällan på dagarna. Den rensas ungefär varannan dag på vintern.

På vintern vill inte katterna vara ute lika mycket, de gillar inte minusgrader, och snö, eller kallt regn. Inte ens "gammelkattan" som annars brukar säga till om att gå ut, hellre än gå på låda, vill gå ut för att göra sina behov, när vädret är otjänligt enligt kattstandard.

Jag har vänner som har katt, utan att ha låda. Den katten säger till när den behöver gå ut. Det fungerar fint för dem.

Risken att katten gör ifrån sig inne är minimal, om katten varit ute sent på eftermiddagen

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Har ni låda eller går eran katt ut?
« Svar #8 skrivet: 27 mar-19 kl 22:04 »
Som sagt, vi har både låda och låter katterna gå ut...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Har ni låda eller går eran katt ut?
« Svar #9 skrivet: 27 mar-19 kl 22:46 »
Jo, det känns som en säkerhetsgrej att åtminstone ha en låda inne eftersom vi inte riktigt håller koll på om katterna varit ute under dagen, någon av dem kan ju ta en ledig dag och bara sova bort den. Och så slipper man att de skiter i skottade gångar på vintern. Har haft katt utan låda förr, och de håller sig över natten.

Vi kör med bränslepellets i lådorna, fungerar skitbra.

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Har ni låda eller går eran katt ut?
« Svar #10 skrivet: 28 mar-19 kl 08:11 »
Vi har fyra katter. De har tillgång till tre lådor inne (placerade på olika ställen), men de går mestadels ute. Vi har kattlucka, så dagtid går de som de vill, nattetid är de inne och luckan låst. De tar inte med jaktbyten in. Luckan går på chip, så enbart mina katter kommer in, inte grannarnas katter. Vi visslar lite på kvällen/sen e.m, så kommer de in. :)

Åker vi bort har vi kattvakt som kommer på förmiddagen och kvällen, låser/låser upp luckan och ger mat. :) Oftast är det en granne. När den grannen reser bort vattnar vi i deras växthus. Win win.

Snorleste

  • Inlägg: 2
    • Ångermanland
SV: Har ni låda eller går eran katt ut?
« Svar #11 skrivet: 28 mar-19 kl 15:34 »
Flera katter vi haft har pissat i handfatet. En sade till efteråt så man kunde spola. Hon såg alltid så rolig ut där hon verkligen siktade ner i vattenlåset så det skvalade.

Men ingen som spolade själv...

Jag har en sån med! Trott länge att han har problem med blåsan, haft han hos veterinärn jag vet inte hur många gånger för han alltid skränar när han varit i handfatet och pissat!

mulen

  • Inlägg: 347
    • Lappland
SV: Har ni låda eller går eran katt ut?
« Svar #12 skrivet: 31 mar-19 kl 15:33 »
Funderar också på att få katten att gå ut istället för i lådan. Min katt som får gå ut och in klättrar upp på fönstret och säger att hon vill in- det första hon alltid gör är att gå på lådan! Då kan hon varit ute flera timmar.
Någon som har tips. Om jag ställer lådan ute- vid ytterdörren istället. Skulle det vara ett första steg och sedan successivt flytta den bort från ytterdörren ut i trädgården? Eller blir det förvirrande då att lådan är inne på natten men ute på dagen?
Eller om jag ska ha två lådor istället. En inne och en ute.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Har ni låda eller går eran katt ut?
« Svar #13 skrivet: 31 mar-19 kl 17:36 »
tips är att ha något ställe ute som är lättgrävt typ sandlåda. har man bara hårda ytor och kompakt jord föredrar katten lådan inne som är lättgrävd.

mulen

  • Inlägg: 347
    • Lappland
SV: Har ni låda eller går eran katt ut?
« Svar #14 skrivet: 31 mar-19 kl 18:13 »
Det är väldigt mycket snö ute där jag bor.... kanske därför hon springer in....

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Har ni låda eller går eran katt ut?
« Svar #15 skrivet: 01 apr-19 kl 07:15 »
Vår katt, då hon ännu levde, så gick alltid på lådan på det var kallt, då hösten kom gick hon inte självmant före våren. På sommaren gick hon nån annanstans.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Har ni låda eller går eran katt ut?
« Svar #16 skrivet: 01 apr-19 kl 14:54 »
Har man inte problem av kattskiten ute, så fungerar det ju att vara utan låda året om. Katten hittar alltid något ställe, men den skiter inte i djupsnö. Gångar, ladan, höskullen, vedboden osv. Jag föredrar att slippa trampa i det.

Paana

  • Inlägg: 4
    • Småland
SV: Har ni låda eller går eran katt ut?
« Svar #17 skrivet: 09 mar-21 kl 15:02 »
Min katt har inte låda, men om jag sätter fram den så föredrar han att gå på den. Så han är nog lite lat.

Jag bor på andra våningen i en villa och har en balkong som går ut över ett uterumstak. Mot uterumstaket är en trästege lutad som katten använder. Han klättrar uppför stegen, vandrar över taket mot balkongen och sätter sig på fönsterbrädan för att visa att han vill in. Funkar alldeles utmärkt - förutom en enda sak: katten bestämde sig att det var alldeles utmärkt att skita på uterumstaket i snön. Och nu när det töat ser jag en samling på omkring 20-30 högar. Uppenbarligen hade nöden ingen lag och stegen var för jobbig... Och ibland så tigger han också om att få gå nerför min innertrappa för att gå ut där nere. Så lat är nog rätta ordet att beskriva den.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Har ni låda eller går eran katt ut?
« Svar #18 skrivet: 09 mar-21 kl 17:53 »
Katter är beställare och ser oss som betjänter.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Har ni låda eller går eran katt ut?
« Svar #19 skrivet: 09 mar-21 kl 19:16 »
...eller kattpensionat. Alltid mat o sovplats o gratis också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

768 gäster, 4 användare
xaelanar, Be, Trolle_85, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser