Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppvärmning av växthus med solfångare och "värmebatteri" i marken  (läst 10141 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Det är väll bara att testa, blir det för kallt är det bara att hitta på något för att få mer värme.
Hur vore det om du murar/gjuter väggarna som det inte är glas på?
Har fått för mig att sten/tegel/betong mm. lagrar värmen bra.

Eller så odlar du lingon och ställer en apparat i mitten och säljer Vargtass, så blir det både inkomst och värme.
Har du ont om lingon så gör du den Norrländska varianten, en liter och ett lingon.

robinjoensuu

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
Eller så odlar du lingon och ställer en apparat i mitten och säljer Vargtass, så blir det både inkomst och värme.
Har du ont om lingon så gör du den Norrländska varianten, en liter och ett lingon.

Haha, jag får väl göra något sådant om det inte fungerar som tänkt.

Angående murade väggar så har du rätt i att de lagrar värme men tyvärr också kyla. Jag skulle i så fall behöva isolera på utsidan för att hålla kvar värmen och då kan jag lika gärna bygga i trä. Det blir troligtvis både billigare och enklare på det sättet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
Trä har den nackdelen att det lätt ruttnar i den varma fuktiga miljön i ett växthus.

Christian Kristensen

  • Inlägg: 1
    • -
Jag går själv med lite idéer om att bygga ett värmesystem i mitt nästa växthus bygge.
Jag ska experimentera med nått min morfar gjorde i sitt växthus.
Han hade ett litet växthus som han grävde en 1.5 meter djup och en meter bred grop som var i full längd med växthuset och där gången mellan hans bäddar annars var.
Väggar och golv i gropen var gjutet och isoleret med frigolit.
Sen fylde han gropen med hårt pressad halm och la ett tunt lager med npk gödsel och vattnade så halmen var genom blöt. Sen la han bara galler över som golv.
Den kompostering som hände då räckte till att hålla hans växthus frostfritt en månad eller så.
Kommer inte ihåg hur lång tid det var.
Upprepade processen 3-5 gånger under vintern.
Han använde den komposterade halmen i trädgårdslandet efteråt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
Det där är ungefär som vi gör, vi som har får på djupströbädd. En halvmeter bädd gör att fåren slipper ligga på tjälad mark. NPK och vätska tillför de själva ;D

Men luften blir inte så varm, så jag rekommenderar bra glas i växthuset.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne


 dels på att vatten är det ämne som har högst värmelagring (av det vi lätt och billigt får tag i).
Har verkligen vatten högst energilagring ?. Hur är det med salthydrater. Natriumsulfat har en omvandlingstemperatur på 32 grader.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Har verkligen vatten högst energilagring ?. Hur är det med salthydrater. Natriumsulfat har en omvandlingstemperatur på 32 grader.

Jo, men då hamnar vi i en annan situation när det gäller risker.
Vatten är ett enormt tacksamt matrial, får man en skada på systemet så är det ingen större fara. 

Salter ställer till det i de flesta system. Främst pga att det kan bli svårt att skaffa sig tillräckligt bra rörsystem som klarar av saltets aggressiva framtoning.

Men visst som ett slags acctank så har man en möjlighet.
Men i ett välisolerat växthus så torde man ha likvärdiga värmeförhållanden som i i ett vanligt hus och jobbar man med en stor termisk massa i en betongplatta och tankar så kan man lätt hålla en hyfsad värme.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
Natriumsulfat tillhör inte de aggressiva salterna när det gäller korrosion på stål. Det är dessutom otroligt billigt.

En annan idé som jag har haft är växthus med dubbelglas och färgat vatten emellan.

Växterna behöver för sin fotosyntes  rött och blått ljus. Ett färgämne i vattnet som adsorberar grönt ljus skulle inte vara till skada för fotosyntesen, men skulle kunna hindra att växthuset blir onödigt varmt. Det färgade vattnet skulle dagtid värmeväxlas i en tank med natriumsulfat. I en mycket stor växthusanläggning skulle det till och med vara möjligt att lagra värme från sommar till vinter.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
Visst har du rätt, borsdorfer, i att man kan utnyttja salter med en lämplig fasomvandlingstemperatur, och då kan man få en del extra energi lagrad. Dessutom kan man få den trevliga effekten att temperaturen liksom stannar vid saltets omvandlingstemperatur rätt länge.

Men det är överkurs för de flesta, och vatten har högst värmekapacivitet om man inte fuskar genom att låta endast den andra lösningen använda fasövergång.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Natriumsulfat tillhör inte de aggressiva salterna när det gäller korrosion på stål. Det är dessutom otroligt billigt.

En annan idé som jag har haft är växthus med dubbelglas och färgat vatten emellan.

Växterna behöver för sin fotosyntes  rött och blått ljus. Ett färgämne i vattnet som adsorberar grönt ljus skulle inte vara till skada för fotosyntesen, men skulle kunna hindra att växthuset blir onödigt varmt. Det färgade vattnet skulle dagtid värmeväxlas i en tank med natriumsulfat. I en mycket stor växthusanläggning skulle det till och med vara möjligt att lagra värme från sommar till vinter.

Nåja må stå vara att det inte är speciellt skadligt för metaller.
Förutom om det blir blött, då kan det expandera mer än 4 ggr sin torra volym.
Och det är inte biologiskt nedbrytbart.
Och man ska kontakta kommunen om man får ett utsläpp, det kan bli dyrt som fan tänker jag mig.

Jag ser fördelarna men tycker helt klart att nackdelarna mer än råge är större.
Främst med de risker man utsätter sig och efterföljande för.
En anläggning helt baserad på vatten är i princip oskadlig om man skippar glykol i vattnet utan förlitar sig på att solfångarpanelerna klarar av grundvärden och man har möjlighet att stötta med ved.
Finns riktigt vettiga pannor som man om man har flera typer av verksamhet kan använda för flera olika ändamål då dom går att göra mobila.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

795 gäster, 7 användare (3 dolda)
Anders Flix, xaelanar, magnus55, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser