Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp bygga på lista med medicinalväxter  (läst 337 gånger)

Allt i allo

• Norrbotten
Hjälp bygga på lista med medicinalväxter
« skrivet: 07 jan-25 kl 01:13 »
Hej,

Jag försöker göra en lista på användbara medicinalväxter och deras användningsområden, läste lite i detta forum och hittade inte så mycket. Jag letar främst efter potenta växter. Sådana som man riktigt märker effekten av, nästan så att man måste dosera. Inte nu spikklubba för jag vill inte dö. Smärtstillande, inflammationshämmande och feberdämpande växter i fokus.

Jag var förkyld en gång och hade inget smärtlindrande, så jag provade älggräs, salvia och sälg i te men märkte ingen skillnad. Jag har läst att rök från bolmörtens frön ska ge tillfällig smärtlindring, som tyvärr går över. Övriga delar av växten verkar alldeles för giftiga att använda, eller talar jag om sådant jag inte behärskar? De flesta potatisväxter känns skrämmande å min del.

Gullris sägs hjälpa vid reumatiska besvär, någon som provat? Såg även i detta forum att folk talar gott om slåttergubbe (arnika). Vattenklöver har jag också hört om.

Är det någon som kan tillägga eller rätta?
Kärleken till pengar är en rot till allt ont

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Hjälp bygga på lista med medicinalväxter
« Svar #1 skrivet: 07 jan-25 kl 02:00 »
Kamomill är fantastisk. Där skars bort som en vårta på min handrygg. Ärret blev inflamerat. kokade en kopp, lade i kamomillblommor, hällde på hett vatten, baddade såret med kompress så varmt jag kund under ca 20 min.
 Hade problem med inflamerade tarmfickor. var inlagd några gånger. När jag kände igen symtomen drack och åt jag kamomilte. Lyckades häva det några gånger så.
 Hade i ungdomen inflamerad finne i ansiktet. Mormor kokade kamomilte och sade badda så varmt du kan. Det hjälpte.
 Far var tandläkare. Han odlade kamomil som han lät passienter skölja munnen med.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 07 jan-25 kl 09:40 »
Det finns gott om böcker där de redan finns upplistade, man behöver inte sätta igång någon grundforskning på egen hand. De flesta av Matts Bergmarks böcker, t ex Vallört och Vitlök, kan rekommenderas. Kolla också Wikipedia, i synnerhet tyska Wikipedia som är klart överlägsen t ex de svenska och engelska upplagorna i sådana här ämnen. Ytterligare en bra källa är apotekens gamla recepthandböcker och farmakopéer från 1960-talet och tidigare, om man får tag i dem.

Som naturligt smärtstillande och febernedsättande medel finns ju salicylsyra som ingår i bl a älggräs, spirea och i barken hos olika salix-arter. Men man bör inte använda den långvarigt eftersom den irriterar magen. 1897 kom en forskare vid Bayer AG på att man kunde hänga på en acetylgrupp på salicylsyran och på så sätt behålla den smärtstillande och febernedsättande effekten men få ett mer magvänligt preparat. På så sätt kom acetylsalicylsyran, som är verksamt ämne i bl a Magnecyl, till.

Ett medel som har gott rykte som sårläkande preparat är den tunna hinnan som finns innanför nävern på en del björkar, framför allt unga exemplar. Den har dessutom den trevliga egenskapen att bli klibbig när man fuktar den, så den går att använda som en slags sårtejp för att t ex hålla ihop kanterna på ett skärsår.

Allt i allo

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 07 jan-25 kl 09:55 »
Det finns gott om böcker där de redan finns upplistade, man behöver inte sätta igång någon grundforskning på egen hand. De flesta av Matts Bergmarks böcker, t ex Vallört och Vitlök, kan rekommenderas. Kolla också Wikipedia, i synnerhet tyska Wikipedia som är klart överlägsen t ex de svenska och engelska upplagorna i sådana här ämnen. Ytterligare en bra källa är apotekens gamla recepthandböcker och farmakopéer från 1960-talet och tidigare, om man får tag i dem.

Som naturligt smärtstillande och febernedsättande medel finns ju salicylsyra som ingår i bl a älggräs, spirea och i barken hos olika salix-arter. Men man bör inte använda den långvarigt eftersom den irriterar magen. 1897 kom en forskare vid Bayer AG på att man kunde hänga på en acetylgrupp på salicylsyran och på så sätt behålla den smärtstillande och febernedsättande effekten men få ett mer magvänligt preparat. På så sätt kom acetylsalicylsyran, som är verksamt ämne i bl a Magnecyl, till.

Ett medel som har gott rykte som sårläkande preparat är den tunna hinnan som finns innanför nävern på en del björkar, framför allt unga exemplar. Den har dessutom den trevliga egenskapen att bli klibbig när man fuktar den, så den går att använda som en slags sårtejp för att t ex hålla ihop kanterna på ett skärsår.

Tack för bra svar. Tyska Wikipedia ska jag kolla upp. Beträffande farmakopéer och handböcker, vet du någon särskild titel jag borde försöka komma över?
Kärleken till pengar är en rot till allt ont

borsdorfer

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 07 jan-25 kl 14:46 »
Sök medicinalväxter på Libris. Finns många böcker.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 08 jan-25 kl 20:55 »
Örtagubben har en hemsida/shop som säljer örter så där kan du se vad som finns både av svenska växter och utländska för att göra din egen lista

Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser