Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kilopris på styckad gris?  (läst 29519 gånger)

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Kilopris på styckad gris?
« Svar #40 skrivet: 18 jun-14 kl 19:36 »
Ja, eller omvänt.. om köttet kostar 65 kr på Ica, varför ska då bonden sälja det till dig för 35?  Varför ska bara du som köpare göra vinst på affären?
35 kr/ kg är ett förlustpris för den som slaktar och säljer vitt, men för svartslaktat och okontrollerat så är det väl den nivån det ligger på.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

octavianus

  • Inlägg: 118
    • Uppland
SV: Kilopris på styckad gris?
« Svar #41 skrivet: 10 aug-14 kl 12:00 »
Jag köpte förre året för 69kr kilot för köttpriset. Då va det styckat och vakumpackat. Det var ekologiska utegångsgrisar, och köttet var betydligt bättre än vad man får tag i, i affären. Jag har redan ställt mig på kö till nästa år, då jag tycker att det var ett billigt pris. Hade utan att blink kunnat betala några tior till per kilo.

Snåla idioter finns det alltid, som bara vill ha billigt men skiter i kvaliteten. De behöver man inte beblanda sig med, utan be att dra. Som hellre  äter plågade grisar bara för att spara några få kronor, än att välja kött från djur som mått bra, och där det även märks på kvalitén på köttet. Den dagen jag skaffar grisar själv, är 69kr ett absolut minipris. Men har iofs nära till en större stad.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Kilopris på styckad gris?
« Svar #42 skrivet: 10 aug-14 kl 12:03 »
Ja, om det var ekologiska, dvs certifierade, så var det lite onödigt billigt. 90 kr som du själv var inne på hade ju varit fullt rimligt.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Jannedansk

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Kilopris på styckad gris?
« Svar #43 skrivet: 06 maj-21 kl 15:20 »
Sägs det? ja för få vet, sista fallet i Sverige var 1952, allvarligt men knappast dödligt.  Några fall har rapporterats de sista 10 åren och något på 60-talet som inte kommit från svenska (tam)grisar.  Hanterar man slakten oproffsigt är faran för sjukdom avsevärt större. 

Ett kött som varit under -20 grader C i mer än 48 timmar innehåller inga levande parasiter.
Larven överlever inte +65 grader.

Torkat och kallrökt är den produkt som utgör störst risk (om det mot förmodan är infekterat).
Man har hittat fynd på vildsvin.
Helt fel trikinar dör inte av kyla endast upphetning över67 grader c

 

Jannedansk

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Kilopris på styckad gris?
« Svar #44 skrivet: 06 maj-21 kl 15:22 »
Ta trikinprov och bortse från råd av den ovanstående typen
instämmer helt trikinprov kostar ca 150 kr


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

382 gäster, 3 användare
xaelanar, LimJans, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser