Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dammigt hos hönsen  (läst 1377 gånger)

Trivselklubb

  • Gäst
Dammigt hos hönsen
« skrivet: 23 maj-23 kl 11:30 »
Hej, vill ha tips på strö som inte dammar. Använder idag lättströ hampa och det dammar något förskräckligt. Vet inte om det är damm från hönsen eller ströet men jag börjar få luftvägsproblem. Är det någon som vet om man kan vattna på lättströ för att göra det mindre dammigt som man gör med pellets? Har haft igång hönshuset i en dryg månad bara, är det redan dags att byta ut allt strö? Jag mockar dagligen bort bajs så det är inte smutsigt bara för torrt därinne typ.
« Senast ändrad: 23 maj-23 kl 11:36 av Trivselklubb »

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Dammigt hos hönsen
« Svar #1 skrivet: 25 jun-23 kl 18:25 »
Halm kan du testa. Bäst är dock grus.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: Dammigt hos hönsen
« Svar #2 skrivet: 27 jun-23 kl 09:13 »
Höns är dammråttor. När du öppnar äggkläckaren och tar ut kycklingarna börjar det damma och sen fortsätter det.
Köp en bra andningsmask om du börjar känna obehag.

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
SV: Dammigt hos hönsen
« Svar #3 skrivet: 04 dec-23 kl 00:07 »
Höns dammar, men testa halm. Sen inbillar jag mig att utrymme och ventilation har stor betydelse också. Hur många höns har du, på hur stor yta? Vad har du för ventilation?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Dammigt hos hönsen
« Svar #4 skrivet: 04 dec-23 kl 08:32 »
Trådstartaren står som gäst, och finns alltså inte kvar som användare på forumet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Dammigt hos hönsen
« Svar #5 skrivet: 04 dec-23 kl 11:40 »
Men damm hos hönsen är en ständig gäst ;D

Jag tycker inte dammet är något större problem här, men det beror nog mest på att hönsen har utegårdar (eller i vissa fall hela trädgården...) som de gillar bättre än sina hus. Men om hönsen inte dammar av sig ute, och man inte vill satsa på fläkt med filter, så kan ett grovmaskigt tyg upphängt på en eller flera väggar vara något som lindrar. Bara att ta ut och skaka av ett par gånger i veckan. Såg en sådan lösning en gång, och det är inte lite damm som sätter sig.

Vi har kutterspån hos hönsen, och det dammar en del. Vattnar man nu dammar det inte alls ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser