Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur beräkna timtid, tjänsteresa och traktamente?  (läst 2708 gånger)

Lena på Högen

  • Inlägg: 55
    • Dalsland
SV: Hur beräkna timtid, tjänsteresa och traktamente?
« Svar #20 skrivet: 22 sep-22 kl 23:26 »
Om jag minns rätt så är restidsersättning det man fick utanför arbetstid. Redtid under arbetstid räknas som arbetstid. Men allt beror på vilket avtal som finns.

Här finns bra info med formel för restid.

https://www.visma.se/blogg/raknas-restid-som-arbetstid/

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Hur beräkna timtid, tjänsteresa och traktamente?
« Svar #21 skrivet: 23 sep-22 kl 10:10 »
Sedan jag fick reda på att begreppet "restidsersättning" finns har jag gjort sökningar om vad som gäller för detta. En uppgift jag hittade sa att restidsersättning inte betalas ut för tiden 22:00 - 07:00 Om sovplats erhålles.
Jag ska titta på mina biljetter vilka tider jag har på tre tåg och en buss.

Hur mycket restidsersättningen ska vara baseras i allmänhet på månadslön dividerat med någon faktor som jag inte minns just nu. Först måste jag räkna ut vad jag skulle få för en månad om jag skulle jobba heltid.
Restid under ordinarie arbetstid ska räknas som arbetad tid.

Någon funderade på kör- och vilotidsregler. Enligt vad jag sett räknas restid som vilotid och Transportstyrelsen skriver så här om raster:
Citera
Arbete får aldrig utföras mer än 6 timmar i följd utan rast. Utförs arbete mellan 6 till 9 timmar ska rasten vara minst 30 minuter. Överstiger arbetstiden 9 timmar ska rasten vara minst 45 minuter. Rasterna får delas upp i perioder om 15 minuter. Observera att rasterna alltid ska läggas så att kör- och vilotidsreglerna följs.
Körtiden är max 13 timmar om vilan innan varit minst 11 timmar. Eftersom restid är vilotid finns det inget att fundera på om det.

Visma har en annan nyttig sida som skulle kunna gälla min resa: Transportavtalet

Övertid tror jag inte kan åberopas när jag inte har en anställning reglerad av antal timmar per vecka. Vad gäller Obekväm arbetstid fanns inget sånt i Transports avtal under de år jag körde taxi och Transport måste vara det avtal man skulle kunna stödja sig på för den här typen av uppdrag.

Nu verkar det som jag har något att gå på när det gäller ersättningen för den här typen av uppdrag.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur beräkna timtid, tjänsteresa och traktamente?
« Svar #22 skrivet: 23 sep-22 kl 10:54 »
Sedan jag fick reda på att begreppet "restidsersättning" finns har jag gjort sökningar om vad som gäller för detta. En uppgift jag hittade sa att restidsersättning inte betalas ut för tiden 22:00 - 07:00 Om sovplats erhålles.
Jag ska titta på mina biljetter vilka tider jag har på tre tåg och en buss.

Hur mycket restidsersättningen ska vara baseras i allmänhet på månadslön dividerat med någon faktor som jag inte minns just nu. Först måste jag räkna ut vad jag skulle få för en månad om jag skulle jobba heltid.
Restid under ordinarie arbetstid ska räknas som arbetad tid.

Någon funderade på kör- och vilotidsregler. Enligt vad jag sett räknas restid som vilotid och Transportstyrelsen skriver så här om raster:Körtiden är max 13 timmar om vilan innan varit minst 11 timmar. Eftersom restid är vilotid finns det inget att fundera på om det.

Visma har en annan nyttig sida som skulle kunna gälla min resa: Transportavtalet

Övertid tror jag inte kan åberopas när jag inte har en anställning reglerad av antal timmar per vecka. Vad gäller Obekväm arbetstid fanns inget sånt i Transports avtal under de år jag körde taxi och Transport måste vara det avtal man skulle kunna stödja sig på för den här typen av uppdrag.

Nu verkar det som jag har något att gå på när det gäller ersättningen för den här typen av uppdrag.
Och för att en nattvila ska kunna tillgodogöras så ska man ha tillgång till en liggplats.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur beräkna timtid, tjänsteresa och traktamente?
« Svar #23 skrivet: 23 sep-22 kl 11:36 »
Vad räknas som liggplats?

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Hur beräkna timtid, tjänsteresa och traktamente?
« Svar #24 skrivet: 23 sep-22 kl 11:51 »
Och nattvila eller dygnsvila på 11 timmar kan delas upp i högst 3 delar men en av dem måste vara på minst 9 timmar. Om du har bytt tre tåg hoppas det bara att en av resorna var på minst 9 timmar med sovvagn. I din första inlägg sa du bara tågresa nån sovvagn var inte nämnd där, därför skrev jag om potential överskriden vilotid. Och sedan frågade du om att debitera hela 30 timmar vilket skulle avslöja dig om överskriden vilotid, därför föreslog jag om en sovvagn kostnad och tillsammans med den som Skogsvilde sedan föreslog övernattning traktamente skulle fortfarande täcka timmarna ändå. Vi försöker bara hänga med på information som kommer i efterhand eftersom allt inte finns nämnt i första inlägget.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Hur beräkna timtid, tjänsteresa och traktamente?
« Svar #25 skrivet: 23 sep-22 kl 13:13 »
Och nattvila eller dygnsvila på 11 timmar kan delas upp i högst 3 delar men en av dem måste vara på minst 9 timmar. Om du har bytt tre tåg hoppas det bara att en av resorna var på minst 9 timmar med sovvagn. I din första inlägg sa du bara tågresa nån sovvagn var inte nämnd där, därför skrev jag om potential överskriden vilotid. Och sedan frågade du om att debitera hela 30 timmar vilket skulle avslöja dig om överskriden vilotid, därför föreslog jag om en sovvagn kostnad och tillsammans med den som Skogsvilde sedan föreslog övernattning traktamente skulle fortfarande täcka timmarna ändå. Vi försöker bara hänga med på information som kommer i efterhand eftersom allt inte finns nämnt i första inlägget.
Första meningen i det första inlägget lyder så här:
Citera
Förr har jag alltid fått lön efter de timmar jag jobbat så att blanda in tjänsteresa och traktamente i det hela begriper jag mig inte alls på.
Av det skulle man kunna förstå att jag inte hade en aning om vilka faktorer som är väsentliga i frågan om hur man kan räkna ut vilken ersättning som bör vara rimlig för ett sådant här uppdrag.
Då skulle man kunna tänka sig att någon som begriper sig på det kan fråga efter kompletterande uppgifter. Någon sådan uppgift har jag nämnt i senare inlägg, men väldigt vagt det håller jag med om. Men som sagt - jag visste inte vilka uppgifter som har betydelse.

Citera
Enligt vad jag sett räknas restid som vilotid
Ingen frågade något om vilka tider jag åkt tåg eller kört bil. Jag nämnde att jag satte mig på tåget 17:00. Ingen har frågat efter hur länge restiden var. Nu när jag vet att detta har betydelse kan jag tala om att jag var framme vid destinationen ca 09:00.
Eftersom restid tydligen räknas som vilotid bör nattvilan vara tillgodosedd.

Angående sovvagn visste jag inte att det skulle ha betydelse. Tydligen har det betydelse enbart för att tiden när sovvagn fanns tillgänglig inte ska räknas in i restidsersättningen.
Den uppgiften hittade jag på en sida som jag inte anser är helt tillförlitlig. Det är möjligt att det ändå är sant men jag ska försöka hitta någon källa som verifierar detta.
Sovvagn erbjöds 23:09 - 06:43.

Nu försöker jag sätta upp ett kalkylark som ska räkna på allt detta, enligt de faktorer jag hittills kommit fram till ska finnas med. Jag anser att Transports avtal bör kunna ligga till grund för den hör typen av uppdrag och jag är medveten om att det kan förekomma undantag. De ska jag försöka nagelfara.

När ordet "Restidsersättning" nämndes fick jag något att söka information om och en hel del har löst sig sedan dess.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur beräkna timtid, tjänsteresa och traktamente?
« Svar #26 skrivet: 23 sep-22 kl 13:36 »
Vad räknas som liggplats?
Säng eller brits så man kan ligga och sova.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur beräkna timtid, tjänsteresa och traktamente?
« Svar #27 skrivet: 23 sep-22 kl 19:45 »
Säng eller brits så man kan ligga och sova.
Så när Alternaiv ligger bak i sin Passat räknas det, men när jag låg på tvären i Caddyn och plågades av handbromsen så räknades det inte? Om man i en personbil fäller sätet?

Nåja, för mig spelar det ingen roll, jag gör som jag vill, och fakturerar vad jag tycker är skäligt. Men det finns säkert en hel del som det kan tvistas om, och har man inte kommit överens innan så kan det nog bli osämja om man tror det finns en absolut sanning som går att räkna fram.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur beräkna timtid, tjänsteresa och traktamente?
« Svar #28 skrivet: 24 sep-22 kl 03:59 »
Så när Alternaiv ligger bak i sin Passat räknas det, men när jag låg på tvären i Caddyn och plågades av handbromsen så räknades det inte? Om man i en personbil fäller sätet?

Nåja, för mig spelar det ingen roll, jag gör som jag vill, och fakturerar vad jag tycker är skäligt. Men det finns säkert en hel del som det kan tvistas om, och har man inte kommit överens innan så kan det nog bli osämja om man tror det finns en absolut sanning som går att räkna fram.
Både du och alternativ är egenföretagare och som sådan kan till stor del göra som dom känner för.
Anställda ska alltid erbjudas det bästa.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur beräkna timtid, tjänsteresa och traktamente?
« Svar #29 skrivet: 24 sep-22 kl 11:09 »
Så är det, egenföretagare är man på gott och ont...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser