Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nedgrävda bevattningskrukor och kapillärkraft  (läst 1264 gånger)

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
Nedgrävda bevattningskrukor och kapillärkraft
« skrivet: 13 aug-22 kl 01:49 »
Nedgrävda bevattningskrukor verkar vara den vedertagna svenska benämningen på Ollas

Vattnet rör sig från krukan till den omgivande jorden tack vare kapillärkraft.

Finns en tråd sedan tidigare hur man själv kan göra sådana:
www.alternativ.nu/index.php?topic=190095.0

Undrar nu om dränering "förr i tiden", som gjordes med tegelrör, också inbegrep kapillärkraft? d v s att vattnet i jorden vandrade in i tegelrören, snarare än att det rann in i skarvarna?

Har själv aldrig varit med när gamla dränerings-tegelrör grävts upp, men hört att det kan vara som trådnystan runt och i rören. D v s på samma sätt som runt bevattningskrukorna.

« Senast ändrad: 13 aug-22 kl 02:25 av Carolus »

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Nedgrävda bevattningskrukor och kapillärkraft
« Svar #1 skrivet: 13 aug-22 kl 10:29 »
Tror inte kapillärkraften stod för så mycket invandring i rören. Rötterna däremot såg nog till att suga ut det sista vattnet ur röret när marken runtomkring började torka.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Nedgrävda bevattningskrukor och kapillärkraft
« Svar #2 skrivet: 13 aug-22 kl 14:55 »
Min tanke med frågan var om tegeldräneringsrör  ifall sådana rör skulle kunna (läggas) användas omvänt, d v s till långsam bevattning. I likhet med bevattningskrukorna.

Länge sedan jag såg några sådan rör - men ev är väggarna något tjockare än krukor. Vilket skulle kunna innebära att vattnet skulle ta längre tid att vandra igenom?

Tegelrör verkar idag svårt att få fatt i. De kallas numera också för vinrör, och säljs då i block.

------------------------------------------------------

Fördelar som jag tycker mig se vid läsning om bevattning med nedgrävda krukor:

- mindre vattenåtgång (-50% eller mer) än vid vanlig vattning, även mindre än med droppbevattning.

-vattning, = påfyllning av krukorna, behöver ske mer sällan jmf med vanlig bevattning, d vs tidsbesparing.

-det går också att 'automatisera' påfyllningen genom att seriekoppla krukorna.

-genom att markytan inte bevattnas så minskar snigel/insektstrycket på plantorna.

-



Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Nedgrävda bevattningskrukor och kapillärkraft
« Svar #3 skrivet: 13 aug-22 kl 15:00 »
Det fungerar rätt bra och är en lösning som faktiskt fungerar.
Problemet med tegelrör är att skarvarna som måste vara täta...
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Nedgrävda bevattningskrukor och kapillärkraft
« Svar #4 skrivet: 13 aug-22 kl 15:05 »
Det fungerar rätt bra och är en lösning som faktiskt fungerar.
Problemet med tegelrör är att skarvarna som måste vara täta...

Ja, hur gjorde man skarvarna när det begav sig?

Att använda silikon lär väl inte hålla?

Kanske cement/putsbruk som Torbjörn föreslår i den äldre tråden?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Nedgrävda bevattningskrukor och kapillärkraft
« Svar #5 skrivet: 13 aug-22 kl 15:39 »
Man ville ju inte ha dräneringsrören täta.

Vanliga dräneringsrör, gärna sådana med kokosfiber runt eller att man lindar något varv med markduk runt skulle ju fungera fint som bevattningsrör. Borde vara bättre för växterna med ett sådant rakt under på lagom djup, än med ollor bredvid.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Nedgrävda bevattningskrukor och kapillärkraft
« Svar #6 skrivet: 13 aug-22 kl 16:48 »
Ja, hur gjorde man skarvarna när det begav sig?

Att använda silikon lär väl inte hålla?

Kanske cement/putsbruk som Torbjörn föreslår i den äldre tråden?
Silikon är direkt olämpligt.
Murbruk....  Det är inte heller så snällt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Nedgrävda bevattningskrukor och kapillärkraft
« Svar #7 skrivet: 13 aug-22 kl 21:35 »
Ja, hur gjorde man skarvarna när det begav sig?

För dryga hundra år sedan då min farfars far lade  tegelrör vid täckdikning la han dem bara ände mot ände och täckte med grovtgrus då han kunde.
För ca 30 år sen när jag själv kikade på tegelrör för att dränera husgrund fanns det färdiga plast strosar man kunde sätta mellan tegelrören om man så ville, men de flesta valde ju plaströr eller plastslang till dränering av ekonomiska skäl.

Om jag ville bevattna eller göda via nerlagda tegel rör skulle jag inte välja grus runt rör med nån procents fall då det kräver gott om vatten och möjlighet att pumpa kontinuerligt
Hellre klena återvunna 1,5 tums tegel rör utan fall med lera åtminstånde runt rörskarvarna då jag inte har oändligt med vatten och tycker det är energislösande att pumpa hela tiden.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Nedgrävda bevattningskrukor och kapillärkraft
« Svar #8 skrivet: 13 aug-22 kl 22:03 »
För dryga hundra år sedan då min farfars far lade  tegelrör vid täckdikning la han dem bara ände mot ände och täckte med grovtgrus då han kunde.
För ca 30 år sen när jag själv kikade på tegelrör för att dränera husgrund fanns det färdiga plast strosar man kunde sätta mellan tegelrören om man så ville, men de flesta valde ju plaströr eller plastslang till dränering av ekonomiska skäl.

Om jag ville bevattna eller göda via nerlagda tegel rör skulle jag inte välja grus runt rör med nån procents fall då det kräver gott om vatten och möjlighet att pumpa kontinuerligt
Hellre klena återvunna 1,5 tums tegel rör utan fall med lera åtminstånde runt rörskarvarna då jag inte har oändligt med vatten och tycker det är energislösande att pumpa hela tiden.

Tack för bra svar!

En firma för begagnade tegelpannor i mitt boendeområde verkar ha tegelrör. Får åka dit och handla en eller några stycken, och mäta hur fort de släpper igenom vatten i jord. Sker detta för långsamt så funkar inte bevattningen. Krukor har betydligt tunnare väggar än tegelrör.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser