Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kallt har ni hos hönsen?  (läst 4662 gånger)

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #20 skrivet: 20 dec-22 kl 10:57 »
Jag har 5 liters hinkar med lock. Ska locket vara på eller inte för att få bäst värmeeffekt?
Hur mycket värme vattenflaskorna kan ge är ju lätt att räkna ut. Du vet ju vattnets värmekapacitivitet 4,18 kJ/(kg x K) , till vilken temperatur du har värmt vattnet och hur långt du kan låta det kallna.  Ett exempel: antag att du har 10 liter (dvs 10 kg) vatten värmt till 95 grader och kan låta det kallna till 5 grader. Temperaturskillnaden blir 95-5 = 90 grader. Då kan du få ut 4,18 x 10 x 90 = 3762 kJ eller, om du så vill, ungefär 1 kWh.

Hur länge vattenflaskorna kan avge sin värme beror på deras yta mot omgivningen mm. Det är ju lätt gjort att stoppa ner en tempgivare i en av dem och logga temperaturen både på vattnet och i hönshuset under natten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #21 skrivet: 20 dec-22 kl 11:02 »
Jag har 5 liters hinkar med lock. Ska locket vara på eller inte för att få bäst värmeeffekt?
På...
Ventileras inte fukten ut så kan den ställa till det i huset.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #22 skrivet: 20 dec-22 kl 11:11 »
Om du låter hinkarna stå länge så kommer ju all värmeenergi i vattnet förr eller senare rummet tillgodo, då temperaturen har jämnats ut.  Beroende på hur du riggar upp sakerna så kan du få energin avgiven på längre eller kortare tid, så det måste anpassas efter behoven i varje enskilt fall. Ju kortare tid det tar för energin att avges desto högre blir värmeeffekten i början, och vice versa. Ett tips är att damma av någon fysikbok från skolan och slå sig ner och repetera litegrann värmelära under julhelgen :)

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #23 skrivet: 20 dec-22 kl 13:19 »
Tack! Dka bki spännande att se om det ger npgon effekt. Jag behöber egentligen bara 1-2 grader  ligger strax under 0 idag.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #24 skrivet: 20 dec-22 kl 20:29 »
Värmen steg direkt med 2 grader av 20 liter varmt vatten. En fundering nu bara. Det är bärhinkar i plast med plastlock. Kokande hett vatten i..... finns det någon risk att de avger skadliga ämnen när de blir så varma... som är skadliga för hönsen? Hinkarna är ju inte gjorda för varmt vatten...
« Senast ändrad: 20 dec-22 kl 20:56 av Leva mer »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #25 skrivet: 20 dec-22 kl 20:50 »
Tror inte det, det är i stort sett bara de svarta murarhinkarna (moderna) som jag skulle vara orolig för.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #26 skrivet: 20 dec-22 kl 20:58 »
Locken buktade uppåt av värmen men det är ju nog bara tillfälligt. Billig lösning på att höja värmen, än att brassa på med ett element

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #27 skrivet: 20 dec-22 kl 21:11 »
Om det här funkar bra kanske det är bättre att köpa såna där camping dunkar....

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #28 skrivet: 20 dec-22 kl 21:50 »
25 litersdunkar som det varit sprit i kör vi med till mycket.

5 liters som det varit spolarvätska i går ju bra om man vill ha smidigt format. De finns överallt, gratis. Återvinningsställen, bensinmackar mm.


fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #29 skrivet: 20 dec-22 kl 22:34 »
Om det här funkar bra kanske det är bättre att köpa såna där camping dunkar....
Beg livsmedelshinkar med lock från din närmaste skolbespisning skulle jag föreslå, hönorna och vattnet bryr sej inte om att det varit sylt eller keso i hinken innan.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #30 skrivet: 21 dec-22 kl 09:44 »
Nu har jag isolerat luckan och fönstret. Jag funderar, varma vattenflaskor, plastflaskor med kokhett vatten i. Hur myxket värme ger det och hur länge?
Det håller 3 plus nu när det är 15 minus ute. Ger bara någon extra grad med element på så känns som jag eldar på i onödan. Samtidigt känns drt läskigt att inte ha värme på natten.

Varmvattenflaskor är en fantastisk uppfinning, i alla fall i sängen och då har man inte kokande vatten i då skållar man sig. Vet inte hur många grader det är men de är fortfarande varma (ljumma) på morgonen! Fantastisk plast! Det är en mycket speciell plast i vattenflaskorna.
I sängen har de täcke och rumstemp. på 17 grader. Om du inte har för många höns kanske du kan lägga halm eller annat isolerande i botten på en låda/kartong och vattenflaskor med kokande vatten som du täcker med filt eller så. Du kan ju alltid pröva.
« Senast ändrad: 21 dec-22 kl 10:16 av Znibban »

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #31 skrivet: 21 dec-22 kl 10:28 »
Varmvattenflaskor är en fantastisk uppfinning, i alla fall i sängen och då har man inte kokande vatten i då skållar man sig. Vet inte hur många grader det är men de är fortfarande varma (ljumma) på morgonen! Fantastisk plast! Det är en mycket speciell plast i vattenflaskorna.
I sängen har de täcke och rumstemp. på 17 grader. Om du inte har för många höns kanske du kan lägga halm eller annat isolerande i botten på en låda/kartong och vattenflaskor med kokande vatten som du täcker med filt eller så. Du kan ju alltid pröva.

Kokta heta potatisar håller också värmen bra  :P :-[

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #32 skrivet: 21 dec-22 kl 10:51 »
Låter otäckt för hönorna med heta potatisar...

Att göra varma reden med vattenflaskor tror jag lurar hönorna att hellre sova i redet än på pinnen, och det blir lätt skitigt då. Men omtanken är fin :)


Vi har kallt i sovrummet, och det händer att jag fyller en 1-2 liters plastflaska med varmvatten från kranen och lägger vid fötterna. Går bra med vilken flasktyp som helst, och det är lyxigt. Har i flera års tid tänkt fixa en uppvärmd sittpinne åt hönsen för att se om de gillar det, men inte kommit dit än. Egentligen är nog det bästa att ha sittpinnen i ett lätt och luftigt träslag (typ snabbvuxen gran) så slipper man krångla.

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #33 skrivet: 05 jan-23 kl 20:04 »
Alltså dum fråga men det  är förstaa vintern med hedemora höns. Det är enligt termometern nu minus 0.5- 1.5 grader inne i hönshuset. Men vattnet fryser inte.
Är det värt att brassa på med värme, å få upp till 4-5 grader. Eller klarar de sig med någon enstaka minusgrad utan att få förfrysningsskador. Vattnet fryser inte, så förstår inte hur termometern kan visa på minus 1.5 grad.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #34 skrivet: 05 jan-23 kl 22:35 »
Vet du att termometern visar rätt?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #35 skrivet: 05 jan-23 kl 23:52 »
Och det kan vara varmare på golvet så här i början på vintern.

Hedemororna behöver ingen extra värme än.

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #36 skrivet: 06 jan-23 kl 18:27 »
Det verkar var varmare mot golvet, logiskt på ett sätt för jag har ventilation skorsten där kall luft kommer ut.
Skippade elementer i natt och då frös vattnet.
Det jag är mest orolig för är ju att deras kammar ska frysa eller att de ska frysa om fötterna.
Men jag vill inte brassa på med värme om det inte behövs för hönorna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #37 skrivet: 06 jan-23 kl 18:48 »
Har de mat och blandat att gå på (halm, sittpinnar) så klarar de sig bra. Det är ju inte farligt om de får en liten förfrysningsskada längst ut på kammen, och det är ju det som kommer först om du tar dem nedåt i temperaturen. Skulle dock inte tro att Hedemoror som har tak över huvudet får sådana skador över -10.

Gamla hönor sitter och kurar när de tycker det är kallt, medan unghöns springer runt rätt långt ner i graderna. De är precis som folk ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

798 gäster, 2 användare
erland76, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser