Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fröpapper/fröservetter  (läst 722 gånger)

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
Fröpapper/fröservetter
« skrivet: 08 jun-22 kl 21:33 »
Jag har snöat in mig på Kvadratodling, 30/30 eller Square Foot Gardening (SFG) som det också heter.

Stötte då på en dam som använder vanliga servetter, sätter en klick med vetemjöl blandat med lite vatten och sätter ett eller två frön, låter det sedan torka i någon timme och sparar inför utsättning till nästa år när hon bara lägger den på jord och har på lite mer jord över o vattnar.

Tyckte detta verkade vara en kul idé och så sparar man på lite frön och får det med perfekt avstånd. Men frågan är, kan inte fukten med "limmet" (eller vad man ska kalla det) påverka eller aktivera groddningen? Hon satte typ rabattblommor på detta vis, men sa att pappret mer eller mindre är borta på en månad helt då det är så tunt (hon delade på dem också). Undrar också, borde vanliga grönsaks- och kryddfröer inte fungera med detta också? större som ärtor kan jag förstå känns lite onödiga att göra på detta vis, men morötter m.f. vore toppen, men är smått skeptisk och tänker det kanske borde mögla eller kanske inte hålla länge?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fröpapper/fröservetter
« Svar #1 skrivet: 09 jun-22 kl 00:09 »
Jag gör då så med morötter utan problem
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Fröpapper/fröservetter
« Svar #2 skrivet: 09 jun-22 kl 07:32 »
Jag gör då så med morötter utan problem

Då ska jag nog testa! Blir lite lättare att göra så också, lyckades få ner lite för många frön i varje hål också, lättare att pilla med hemma. Tar du en eller två morotsfrön på varje?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser