Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Markgränsen på ett skogs skifte.  (läst 1352 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Markgränsen på ett skogs skifte.
« skrivet: 28 maj-22 kl 13:36 »
Hur får man ut gränsen med GPS eller liknande ??.
Vi skall arrendera ett skifte för jakt men markägaren är för gammal för att följa med ut och visa marken och sura grannar för att de inte får ha jakten längre .
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Markgränsen på ett skogs skifte.
« Svar #1 skrivet: 28 maj-22 kl 14:24 »
Om du vet fastighetsbeteckningen, så går det ju lätt att hitta skiftet i kartdatabaserna hos lantmäteriet, och med en sådan karta uppe i webläsaren på en smartphone med gps bör det inte vara alltför svårt att identifiera brytpunkterna.  I annat fall får du sitta vid datorn hemma och göra upp en lista på koordinater för brytpunkter och väl ute i markerna söka upp varje brytpunkt med GPS:en.

Om du får ut en mer fullständig fastighetsrapport från lantmäteriet, så bör det stå i den hur varje brytpunkt är markerad i terrängen (t ex stenröse eller nedslagen stolpe), och då kan du också leta efter markeringarna när du är ute.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Markgränsen på ett skogs skifte.
« Svar #2 skrivet: 28 maj-22 kl 16:27 »
Hur får man ut gränsen med GPS eller liknande ??.
Vi skall arrendera ett skifte för jakt men markägaren är för gammal för att följa med ut och visa marken och sura grannar för att de inte får ha jakten längre .

Om jägarna har appen wehunt så kan dom köpa till bitar av fastighetskartan på marken så ser dom gränserna i appen.
alternativt att du skaffar den med fastighetskarta och ritar ut gränserna och skickar till dom så ser dom den i wehunt .

Jag blir ofta inlånad för att släppa hund på marker jag aldrig varit på och wehunt är då en kanonlösning, ser precis vart gränserna går om dom skött det bra.

Lena på Högen

  • Inlägg: 55
    • Dalsland
SV: Markgränsen på ett skogs skifte.
« Svar #3 skrivet: 29 maj-22 kl 09:24 »
Jag använder lantmäteriets app Min karta.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Markgränsen på ett skogs skifte.
« Svar #4 skrivet: 29 maj-22 kl 10:21 »
Den gillar jag också. Man får bara tänka på att allt som inte är officiellt utsatt kan diffa på några meter om man kommer med en bra GPS, och att en konsument-GPS kan slå på ca 5 meter. Så käfta inte med grannmarksjägaren i tron att du har rätt på sista metern för att GPSn säger så.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 3 användare
xaelanar, gruvtrollet, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser