Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För lite mark för växelbete  (läst 2203 gånger)

Vårfruen

  • Inlägg: 2
    • -
För lite mark för växelbete
« skrivet: 17 apr-20 kl 09:11 »
Hej!
Vi har en liten fårflock för hobby, avlar inte. De går hemma på drygt 1 hektar mark. Tidigare har vi kunnat använda grannens äng också men det går inte längre. Nu är jag orolig att vi har för lite mark åt den, inte betesmässigt för det brukar växa bra, men vi har inte längre möjlighet till växelbete. Överallt där jag läser om bete står det att man måste kunna växla för parasittrycket, men det är helt enkelt inte möjligt (tro mig, jag har verkligen försökt hitta annan mark att arrendera men många häromkring har betesdjur så det är tyvärr kört). Har heller inte råd att köpa in mer mark. Jag tänker att det måste finnas fler med detta problem. Vad gör jag? Tänkte ta träckprov och avmaska, men finns det något mer jag kan göra?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: För lite mark för växelbete
« Svar #1 skrivet: 17 apr-20 kl 15:07 »
Jag antar att ni redan har marken uppdelad i flera fållor?.
Vet du att fåren har parasiter ens, har du tagit träckprov tidigare? Om du inte köper in nya djur till flocken och dessutom inte har dem på ny betesmark där det tidigare gått får, är det hela ett icke-problem. Du behöver inte avmaska rutinmässigt, bara om träckprovet visar att de har farliga parasiter.

En lösning om du faktiskt har parasitproblem, är att byta beten med någon som har hästar eller kor! De har inte samma inälvsparasiter, utan äter snarast upp varandras parasitägg så att parasittrycket minskar på samtliga beten.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Vårfruen

  • Inlägg: 2
    • -
SV: För lite mark för växelbete
« Svar #2 skrivet: 17 apr-20 kl 16:56 »
Tack för svar. Jo jag har marken uppdelad så de går emellan, nån vecka här, nån vecka där. Men all mark återanvänds hela tiden, finns inte mark nog för att låta någon vila.
Ska ta träckprov och kolla, men har tyvärr ingen att byta med om det skulle behövas. Denna mark har använts till får tidigare, sen stått tom ett antal år och nu använts till mina får i tre år.

Blivande hönsfia

  • Inlägg: 6
  • Det här är jag...
    • Södermanland
SV: För lite mark för växelbete
« Svar #3 skrivet: 11 sep-21 kl 09:43 »
Hejsan….jag bor på en gård, alltså hyr boende…jag kan inget om får men frågar här.
Hur länge kan ca 30 får beta på ca 500 kvm..?
De får jag ser och hör, har inte tittats till eller fått något extra på drygt en månad.
Någon gån har det slängts ut ett par hinkar av något foder, som inte räcker till att ge alla något..i början här så skrek dom ofta där man går in och ut , men nu har dom slutat att skrika eftersom inget kommer där.. det har inget övrigt foder, som hö eller så..
Marken är så gott som bar….säg hur illa det ev är…tack.
Nu har jag fyllt minst sjuttio..Himmel så fort det gått.
Har alltid haft ett stort djurintresse, så jag lär mig en del härinne.. tittar in med ojämna mellanrum, men verkar aldrig logga ut🙃?

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: För lite mark för växelbete
« Svar #4 skrivet: 11 sep-21 kl 10:17 »
Hejsan….jag bor på en gård, alltså hyr boende…jag kan inget om får men frågar här.
Hur länge kan ca 30 får beta på ca 500 kvm..?
De får jag ser och hör, har inte tittats till eller fått något extra på drygt en månad.
Någon gån har det slängts ut ett par hinkar av något foder, som inte räcker till att ge alla något..i början här så skrek dom ofta där man går in och ut , men nu har dom slutat att skrika eftersom inget kommer där.. det har inget övrigt foder, som hö eller så..
Marken är så gott som bar….säg hur illa det ev är…tack.

Mycket illa, om det är som du säger.

500 kvm, då behöver de ha full utfodring med grovfoder kontinuerligt.

Försök prata med den som håller djuren, det kanske står en rundbal med foder någonstans som du inte ser? I så fall inget problem.

Om det inte går, anmäl omedelbart till Länsstyrelsen som ett akut vanvårdsärende

Prata med fårägaren om det är

Blivande hönsfia

  • Inlägg: 6
  • Det här är jag...
    • Södermanland
SV: För lite mark för växelbete
« Svar #5 skrivet: 11 sep-21 kl 11:39 »
Tack för det svar jag fått…
Jag ville ha bekräftat att det här är illa….och även utan kunskap om får…har jag förstått det…
Jag tog kontakt med Länsstyrelsen i förrgår och det hade inte,gjorts någon kontroll här på tio år + att det fanns tidigare anmälan på ägarna..det känns bättre nu, men jag har ju inte en aning om hur och när de kommer hit…mina grannar har varit oroliga också men inte vågat göra något pga att de hyr sin bostad här..det har också legat unga får med plågor i två av de andra hagarna…som vi att till och ringt om till ägarna, men utan åtgärd…fåren dog…
Jag blev igår uppringd av den lokala inspektören som påstod att hon varit hör förra året, vilket hon i så fall inte meddelat Länstyrelsen…..och att det fanns tidigare anmälan påstod hon att hon inte visste..
Jag bad om hennes namn och sa att hon fick,ursäkta mig men jag ville ställa frågan om hon var partisk med tanke på att hon känner de som äger fåren. Att dom inte skulle ge fåren mat kunde hon inte förstå eftersom de är producenter av foder….jag sa vag jag ser…och i slutet av samtalet så var det inga hårda ord….men hur vet man att det verkligen kommer till en åtgärd??
Nu har jag fyllt minst sjuttio..Himmel så fort det gått.
Har alltid haft ett stort djurintresse, så jag lär mig en del härinne.. tittar in med ojämna mellanrum, men verkar aldrig logga ut🙃?

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: För lite mark för växelbete
« Svar #6 skrivet: 11 sep-21 kl 16:35 »
Tack för det svar jag fått…
Jag ville ha bekräftat att det här är illa….och även utan kunskap om får…har jag förstått det…
Jag tog kontakt med Länsstyrelsen i förrgår och det hade inte,gjorts någon kontroll här på tio år + att det fanns tidigare anmälan på ägarna..det känns bättre nu, men jag har ju inte en aning om hur och när de kommer hit…mina grannar har varit oroliga också men inte vågat göra något pga att de hyr sin bostad här..det har också legat unga får med plågor i två av de andra hagarna…som vi att till och ringt om till ägarna, men utan åtgärd…fåren dog…
Jag blev igår uppringd av den lokala inspektören som påstod att hon varit hör förra året, vilket hon i så fall inte meddelat Länstyrelsen…..och att det fanns tidigare anmälan påstod hon att hon inte visste..
Jag bad om hennes namn och sa att hon fick,ursäkta mig men jag ville ställa frågan om hon var partisk med tanke på att hon känner de som äger fåren. Att dom inte skulle ge fåren mat kunde hon inte förstå eftersom de är producenter av foder….jag sa vag jag ser…och i slutet av samtalet så var det inga hårda ord….men hur vet man att det verkligen kommer till en åtgärd??

Vadå "lokal inspektör"?

Det är länsstyrelsen djurskyddsenhet som sköter tillsyn.

Finns liksom ingen "lokal nivå".

 

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: För lite mark för växelbete
« Svar #7 skrivet: 12 sep-21 kl 13:00 »
Hej!

Ring enbart via Länsstyrelsen växel, eller direktnumret som finns i länken nedan, om du bor i Sörmland, sök annars efter motsvarande sida i ditt län.

https://www.lansstyrelsen.se/sodermanland/djur/skotsel-av-djur/anmal-bristande-djurhallning.html

Har du pratat med djurhållaren?

Det står nog en hel bal med ensilage någonstans ska du se.

Det är inte ovanligt att Länsstyrelsen får anmälningar om att djuren inte har vatten eller mat, när vattnet och maten är dolt för en betraktare som t.ex. passerar på vägen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 6 användare (2 dolda)
beekeepern, Radar, ManPåGården, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser