Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duger allt vax till nedsmältning?  (läst 2279 gånger)

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
Duger allt vax till nedsmältning?
« skrivet: 30 sep-21 kl 06:43 »
Har en hink avtäckningsvax som är gult och fint. Sedan har jag ett fåtal bruna ramar som stinker och luktar äckligt.

Är det smart att smälta ner allt tillsammans eller borde jag kassera "stinkvaxet", för att inte riskera det fräscha vaxet?

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Duger allt vax till nedsmältning?
« Svar #1 skrivet: 30 sep-21 kl 07:56 »
Jag skiljer alltid på vaxen. Just för att då är det lättare att rena. 
Så skilj dem  och tvätta och återkom sen hur vaxet ser ut

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Duger allt vax till nedsmältning?
« Svar #2 skrivet: 30 sep-21 kl 09:23 »
Avtäckningsvaxet är det du bör använda till salvor etc. Det är ju det renaste och nyaste som inte blivit utsatt för varroa behandling etc.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Duger allt vax till nedsmältning?
« Svar #3 skrivet: 30 sep-21 kl 10:29 »
Jag skiljer också på det, men det går att göra allt vax lika fint.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Duger allt vax till nedsmältning?
« Svar #4 skrivet: 30 sep-21 kl 10:34 »
Synbart lika fint...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Duger allt vax till nedsmältning?
« Svar #5 skrivet: 30 sep-21 kl 12:23 »
Det är en fördel att skilja på det då man har olika användningsområden där kvalité och färg spelar roll.
Äckelvaxet kan man använda till skosmörja, göra tändblock med, ljus.
Medan det vita fina kan säljas till att prägla vax tillbiodling, hudvårdstillverkning osv.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Duger allt vax till nedsmältning?
« Svar #6 skrivet: 30 sep-21 kl 16:43 »
Ok, men hur gör jag då för att rena vaxet?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Duger allt vax till nedsmältning?
« Svar #7 skrivet: 30 sep-21 kl 19:10 »
Ok, men hur gör jag då för att rena vaxet?

Ta en saftmaja, gärna en sådan där i aluminium och gör liksom en säck av fiberduk som du först kör det snygga vaxet igenom sedan avslutar du med skiten.
Ha en väldigt kort slang med klämma utan metalpipen på och led ut det flytande vaxet i väl rengjorda mjölkkartonger.
låt det stå och svalna över natten och sprätta upp med tanke på att det kan vara vatten i botten.

Har du en gryta som är konisk så har du vatten i den och slår i vaxet, då brukar skiten ramla till botten när allt smält, låt stå tills stelt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Duger allt vax till nedsmältning?
« Svar #8 skrivet: 30 sep-21 kl 20:05 »
Ta en saftmaja, gärna en sådan där i aluminium och gör liksom en säck av fiberduk som du först kör det snygga vaxet igenom sedan avslutar du med skiten.

Bivax och aluminium?! Hmmm, man lär sig något nytt varje dag.... Vill man nu krångla till livet och köra bivax i en saftmaja, så torde de i rostfritt som säljs billigt i detaljhandeln vara bäst lämpade.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Duger allt vax till nedsmältning?
« Svar #9 skrivet: 30 sep-21 kl 21:02 »
Bivax och aluminium?! Hmmm, man lär sig något nytt varje dag.... Vill man nu krångla till livet och köra bivax i en saftmaja, så torde de i rostfritt som säljs billigt i detaljhandeln vara bäst lämpade.

Hur gör Du Thomas, som inte "krånglar till" med saftmaja?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Duger allt vax till nedsmältning?
« Svar #10 skrivet: 30 sep-21 kl 22:10 »
Hur gör Du Thomas, som inte "krånglar till" med saftmaja?

Jag låter vaxet passera en rostfri sil om det inte är rent. Kanske borde jag leta efter en sil av förtent metall eller av aluminium istället? Eller galvad?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Duger allt vax till nedsmältning?
« Svar #11 skrivet: 30 sep-21 kl 22:47 »
Bly är bäst, men det är svårt att hitta

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Duger allt vax till nedsmältning?
« Svar #12 skrivet: 30 sep-21 kl 22:56 »
Jag låter vaxet passera en rostfri sil om det inte är rent. Kanske borde jag leta efter en sil av förtent metall eller av aluminium istället? Eller galvad?

Gör det om du tycker det är lämpligt.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Duger allt vax till nedsmältning?
« Svar #13 skrivet: 01 okt-21 kl 00:43 »
Jag låter vaxet passera en rostfri sil om det inte är rent. Kanske borde jag leta efter en sil av förtent metall eller av aluminium istället? Eller galvad?

OK! Har du tips på någon specifik sil, som har lagom stora hål för ändamålet, så överväger jag att införskaffa en sådan...

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Duger allt vax till nedsmältning?
« Svar #14 skrivet: 01 okt-21 kl 07:33 »
OK! Har du tips på någon specifik sil, som har lagom stora hål för ändamålet, så överväger jag att införskaffa en sådan...

https://www.lpsbiodling.se/sv/artiklar/sil-dubbel-rf-22_37cm.html
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Duger allt vax till nedsmältning?
« Svar #16 skrivet: 01 okt-21 kl 09:47 »
Tack, Thomas. Den silen passar mig perfekt till ett annat projekt. Det lönar sig att spana på biodlartrådarna, även om de roliga diskussionerna verkar ha slutat.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Duger allt vax till nedsmältning?
« Svar #17 skrivet: 01 okt-21 kl 12:32 »
kolla videon, kolla resultatet i slutet, det hela går ut på att vax flyter.
https://www.youtube.com/watch?v=HSNq7U3fnds&list=PLyDBTwXKg92EYL-PNGBPvUv1jAoAGQqSS&index=1

Har gjort enl samma princip i en 25 L saftgryta där man håller ner det som skall rensas med en hålad plåt någon cm under vattenytan.
Kan berätta att det svart-bruna avfallet från vaxsmälltning innehåller mycket vax.

Tygpåse/ tvättpåse som man stoppar avfallet från saftmajan i med en tyngd i så att hela påsen är under vattenytan och håll varmt/ småkoka så får man ut mycket vax.

https://www.clasohlson.com/se/Tv%C3%A4ttp%C3%A5se/p/Pr349480000
« Senast ändrad: 01 okt-21 kl 23:04 av hofboss »

ThomasS

  • Inlägg: 40
    • Västerbotten
SV: Duger allt vax till nedsmältning?
« Svar #18 skrivet: 03 okt-21 kl 19:21 »
Gjorde en saftmaja för ånggeneratorn från Clas Ohlssons tapetborttagare och det fungerade bra.
Lät den vila ett år och kollade hur den såg ut, tyvärr så löste vaxet oxiden på aluminiumet så nu står den bara och är i vägen.
Hade tänkt ge bort den men vill inte att någon ska utsätta sig för aluminiumoxidberikat vax.

En rostfri Maja finns numera till hyfsat pris och man kommer billigare undan än de vaxsmältare butikerna säljer om man anpassar majan till ånga.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

820 gäster, 1 användare
Bortan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser