Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SVA ber hönsägare kontakta veterinär vid symtom på Hönstyfus! (gulaktig diarre)  (läst 65967 gånger)

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
Kollade just jordbruksverkets hemsida och det står fortfarande att det upptäckts två smittade besättningar. Så det har alltså inte upptäckts någon mer?

Någon som hört något annat om hur det går?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

David97

  • Gäst
Kollade just jordbruksverkets hemsida och det står fortfarande att det upptäckts två smittade besättningar. Så det har alltså inte upptäckts någon mer?

Någon som hört något annat om hur det går?

Vad jag vet är det 4 gårdar som blivit drabbade.. Men alla som köpt/sålt till besättningar med det, har nog blivit kontaktade vid det här laget, så det är nog ganska lugnt nu..

Cilla, ska ringa JBV imorgon o se hur det är.. Veterinären visste ingenting..

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
Jaha, så det har ökat lite då...
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

David97

  • Gäst
Alla gårdar hittades under samma månad.. Men kan blivit nån mer gård.. JBV o SVA är lite dåliga på att uppdatera!

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
Jaha, okej. Men du vet inte vart de andra var belägna?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

TuppenRut

  • Inlägg: 106
    • Västergötland
Nu är det 3 ställen där bakterien har påträffats. Därtill har antikroppar påträffats hos djur på något eller ett par ställen till.

Vad jag vet är det 4 gårdar som blivit drabbade.. Men alla som köpt/sålt till besättningar med det, har nog blivit kontaktade vid det här laget, så det är nog ganska lugnt nu..

Utbredningen i Sverige är det ingen som i dagsläget vet säkert, symptomfria djur finns det lite varstans... ::) Vart smittan kommit från ursprungligen är mig veteligen inte heller klarlagt. Personligen tror jag att detta är något som kommer dyka upp nu och då framöver då det trots lagstiftning är många som köper ägg från icke-testade besättningar utomlands och då det är svårt att spåra smittor bland hobbyhöns i Sverige eftersom det köps, säljs och byts både hit och dit.
Bättre vore att det fanns en medvetenhet kring att alla sjukdomar inte kan virkonas bort och att risken för mer "exotiska" sjukdomar faktiskt finns. Vem vinner på att stoppa huvudet i sanden?


Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
Ingen som hört något mer om detta? Har vart tyst ett tag nu.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Snabb fråga: Tyfus skulle de ha märkt vid en obduktion på SVA, va? För jag skickade in en död höna för obduktion där i somras, och de hittade ingen tyfus...
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

TuppenRut

  • Inlägg: 106
    • Västergötland
Snabb fråga: Tyfus skulle de ha märkt vid en obduktion på SVA, va? För jag skickade in en död höna för obduktion där i somras, och de hittade ingen tyfus...

Om dom inte helt gjort bort sig så bör de ha provtagit henne för det även om det inte var det dom primärt letade efter det. För att vara säker kan du ju ringa till dem och fråga.  :)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
Jag har skickat in en anka o en höna som dog under hösten och hos mej finns det inte iaf .
Jag finns i västmanland.
Fler som skickar in kan väl skriva sina resultat här så vet vi vart det e lugnt så att säja.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

TuppenRut

  • Inlägg: 106
    • Västergötland
Jag har skickat in en anka o en höna som dog under hösten och hos mej finns det inte iaf .
Jag finns i västmanland.
Fler som skickar in kan väl skriva sina resultat här så vet vi vart det e lugnt så att säja.

Hos dem två fanns det inte iaf.  :)  Smittrycket har i de utslaktade besättningarna varit mycket lågt. Utöver tre inköpta djur (troligtvis hade de alla antikroppar sedan de var små)var det bara två djur som hade utvecklat antikroppar i min vuxengrupp, på ett helt år...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser