Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sur gas Nissan Almera 03  (läst 5605 gånger)

andtol

  • Gäst
sur gas Nissan Almera 03
« skrivet: 06 mar-12 kl 09:12 »
Fick en fråga av en kompis men har inget riktigt bra svar.


Citera
Våran Nissan Almera 03 accelererar riktigt dåligt när man trampar gasen i botten. Det känns som när man hade en gammal bil som blev sur av för mycket choke. Vad är det för fel?


Någon här kanske har en susning?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: sur gas Nissan Almera 03
« Svar #1 skrivet: 06 mar-12 kl 17:02 »
Accelererar den bättre om man inte trampar gasen i botten utan nöjer sig med 70-80 % av fullt gaspådrag?
Är det någon skillnad beroende på om man trampar ner gasen tvärt eller ökar gaspådraget sakta och gradvis?
Någon skillnad beroende på om varvtalet är lågt eller högt när man börjar gasa (t ex om man kör sakta på 5:an och bestämmer sig för att öka farten utan att växla ner, jämfört med att växla ner för en omkörning och därefter gasa)?

Lyser motorelektronikvarningslampan? Och, i så fall, har någon försökt läsa av felkoder och se vad de säger?
Har bilen klarat någon besiktning och fått bra/godkända avgasvärden sedan felet uppstod?

En sak jag spontant kommer att tänka på är stopp i avgassystemet - t ex om avgasröret har blivit tillbucklat eller om någonting har lossnat inne i en ljuddämpare och lagt sig så att utloppet blockeras.

andtol

  • Gäst
SV: sur gas Nissan Almera 03
« Svar #2 skrivet: 06 mar-12 kl 17:47 »
Tack för svar. Jag skickar vidare frågorna.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: sur gas Nissan Almera 03
« Svar #3 skrivet: 06 mar-12 kl 20:45 »
Just ja, en sak till: Det kan ju faktiskt vara så att problemet i själva verket beror på att motorn får för lite bränsle vid fullgas. Och i så fall skulle man kunna misstänka stopp i bränslefiltret (det kanske aldrig är bytt), smuts i sugsilen i tanken, stopp i tankventilationen eller problem med bränslepumpen.

Ett sätt att felsöka utan att behöva plocka isär saker eller byta på måfå är att koppla in en amperemeter i serie med matningen till bränslepumpen (om det finns en egen säkring för den kan man ta ur säkringen och göra i ordning ett par testsladdar med flatstift i änden). Räkna med att pumpen normalt drar 3-4 A, om strömförbrukningen är mycket högre är troligen filtret igensatt. Om pumpen är sliten så att bränsletrycket faller när motorn vill ha mycket bränsle, så bör man kunna märka att strömförbrukningen sjunker vid fullgas då motorn går dåligt. Om sugsilen i tanken är igensatt så hör man ofta att pumpen låter illa - gurglande, malande eller jamande ljud. Det hörs bäst när man har ganska lite bränsle i tanken, eventuellt kan man behöva öppna tanklocket och lyssna där om bränslepumpen är monterad i tanken.
Om det är stopp i tankventilationen märks det på att det är undertryck i tanken när man öppnar tanklocket efter att nyss ha kört, och i så fall bör motorn gå bra om man kör med öppet tanklock.

Stefan Enfjäll

  • Inlägg: 1
SV: sur gas Nissan Almera 03
« Svar #4 skrivet: 13 maj-21 kl 21:35 »
Hejsan  jag har likadant problem och motorlampan orange,  fick någon fram nn lösning

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: sur gas Nissan Almera 03
« Svar #5 skrivet: 13 maj-21 kl 21:56 »
Om motorlampan lyser, så börja med att läsa av felkoder och tala om här i tråden vilka koder du har hittat. Det är nästan en förutsättning för att komma vidare med felsökningen.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: sur gas Nissan Almera 03
« Svar #6 skrivet: 14 maj-21 kl 09:36 »
alla har inte en kodavläsare. Men lyser motorvarningslampan är det ju fel på något system. Uppför sig bilen ändå utan att varningslampor lyser kan man misstänka fel som täppt bränslefilter,bränslepump på halvfart och som Torbjörn skrivit fel i avgassystemet t.ex katalysator som innehållet lossnat i eller blivit igentäppt. Dock brukar det felet ge upphov till felkod. Själv är jag mest konfunderad över folk som inte ger bilen service. Bränslefilter är oftast sorgligt försummade och för den delen även luftfilter som också kan ge samma symptom.
Själv har jag fått fel på min Laguna som yttrar sig i att motorn kopplar ner i varv och instrumentpanelen blir julgran. Går alltså inte att varva motorn utan går på max 2000 varv. Felkoden säger att turbon överladdar och verkstan har sökt felet till en ventil som inte öppnar och som har med vacuumet att göra. databoxen  kopplar alltså bort turbon och går ner i "säkert" läge. Innebär att de flesta hästar somnat och bilen har plötsligt bara 25% effekt och vägrar gå över 2000 varv. Turbon börjar jobba på just det varvtalet och den får alltså inte ladda.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: sur gas Nissan Almera 03
« Svar #7 skrivet: 14 maj-21 kl 10:21 »
Alla har inte en felkodsläsare, men det måste man skaffa om man skall greja med bilar nu för tiden. Och de är inte speciellt dyra, ELM327 som man använder ihop med en vanlig smartphone kostar 99kr.

https://cdon.se/fordon/bluetooth-felkodslasare-obd2-elm327-bildiagnostik-p36716638?gclid=CjwKCAjwv_iEBhASEiwARoemvPg8J8b7lhYp2KCJfUVf2HA7sSYhRq4Gttcf6qnXY3r0hKu6zO6KehoC3RMQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds#fo_c=1753&fo_k=7d34603a3cf26a8598cd330085d94b1d&fo_s=gplase

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: sur gas Nissan Almera 03
« Svar #8 skrivet: 14 maj-21 kl 12:18 »
Ja, när motorlampan lyser vill man ju ha reda på vad den larmar för. När den lyste första gången här så köpte jag en läsare på Biltema, men det finns en uppsjö av läsare som klarar mer och skriver ut i klartext till och med. Det var just för stor skillnad i tryck över bränslefiltret min bil varnade för, och efter att hittat på nätet att det var en vanlig åkomma för den bilen så hittade jag på Youtube en filmsnutt där en Skotte bytte filter (lite pilligt...), så jag slapp fundera så mycket. Bilmekandet har till viss del blivit annorlunda.

Den bilen blir förresten klen om kontakten till massflödesmätaren glappar. Filtret gör mest att den ibland stannar när den vintertid står på tomgång. Den äter filter...

Maskintok

  • Inlägg: 24
    • Hälsingland
SV: sur gas Nissan Almera 03
« Svar #9 skrivet: 12 apr-22 kl 11:33 »
vevaxellägesgivare, mapsensor, knacksenor kan alla ge problem som TS har.

Sedan en defekt lambdasond.

Men bästa är att läsa av koderna
och sedan så kollar man så att temperaturen stämmer i motorn så att inte Choke ligger på konstant.
en allmän byfåne är alltid bättre på allt än en förståsigpåare.

En reservdelsbytare är som att pissa i motvind.. de finns överallt, men är inget att ha.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

777 gäster, 4 användare
xaelanar, LimJans, Kengus89, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser