Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ avlusning  (läst 1191 gånger)

rovis

  • Inlägg: 19
    • Gotland
Alternativ avlusning
« skrivet: 30 maj-22 kl 18:04 »
Hej. Finns här någon som har erfarenhet eller tips om alternativa metoder för att avlusa getter? Har kollat på videos av folk som rakar av pälsen o pudrar med blandning av kiselgur o svavelpulver med lite tea tree oil, verkar funka (dock arbetskrävande och måste upprepas många ggr). Någon som testat? Vars får en tag på dessa preparat? Har kollat granngården som har msm (svavel) som fodertillskott till bl.a häst, kan getter äta det? Men om en vill ha som pulver att "bada" geten i?
Och - måste jag avlusa hela getstall och i så fall hur? Om dom bor i inredningen borde dom väl dö om inte getterna bor där på ett tag? Eller överlever dom utan värddjur?

rovis

  • Inlägg: 19
    • Gotland
SV: Alternativ avlusning
« Svar #1 skrivet: 30 maj-22 kl 18:49 »
Kan det funka att använda krita på geten eller är det för uttorkande?

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Alternativ avlusning
« Svar #2 skrivet: 31 maj-22 kl 19:06 »
Är det inte enklare att be om ett recept på ett välfungerande avlusningsmedel från veterinären?

Vilken sorts ohyra har geten?

Det blir ju jobbigt och plågsamt för geten med många halvfungerande behandlingar, dessutom så brukar man ju inte raka av raggen på getter alls, förutom Angoraget som klipps för att ta tillvara det som blir Mohair.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Alternativ avlusning
« Svar #3 skrivet: 02 jun-22 kl 15:34 »
Hej. Finns här någon som har erfarenhet eller tips om alternativa metoder för att avlusa getter? Har kollat på videos av folk som rakar av pälsen o pudrar med blandning av kiselgur o svavelpulver med lite tea tree oil, verkar funka (dock arbetskrävande och måste upprepas många ggr). Någon som testat? Vars får en tag på dessa preparat? Har kollat granngården som har msm (svavel) som fodertillskott till bl.a häst, kan getter äta det? Men om en vill ha som pulver att "bada" geten i?
Och - måste jag avlusa hela getstall och i så fall hur? Om dom bor i inredningen borde dom väl dö om inte getterna bor där på ett tag? Eller överlever dom utan värddjur?
Alternativa metoder vet jag inte, men fungerande metoder har jag. Precis som skogaliten tycker jag att du ska kontakta din veterinär för att få ett lämpligt medel utskrivet.

Varför tycker jag det? Till att börja med: för att det fungerar, som sagt. Ett veterinärmedicinskt preparat är testat ordentligt, har bevisad effekt och riskerar inte att göra geten sjuk eller skadad. Det finns tydliga instruktioner och dosering, och det finns karenstid för att vara säker på att preparatet inte finns kvar i t ex getens mjölk.
Pour-on-preparat hjälper inte bara mot löss, utan har också effekt mot mygg, knott och flugor som plågar betesdjur på sommaren.

Varför tycker jag inte att det är lämpligt att använda alternativa metoder? Därför att kemtekniska produkter som t ex svavelföreningar och kiselgur inte är vetenskapligt testade för att använda på djur. Det är svårt att dosera, och ännu svårare att veta om de kemtekniska produkterna har någon effekt mot löss.
Att blanda olika kemiska preparat hur som helst kan ge oönskade kemiska reaktioner, och såna vill en inte  ha i raggen på sina getter!

Vissa utvärtes parasiter kan överleva i ladugårdsinredningen, men det kan hjälpa med rejäl  rengöring för att få bort så mycket smuts som möjligt. Är inredningen löstagbar är det smart att lägga ut den i solen för att torka och döda mikroorganismer.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

rovis

  • Inlägg: 19
    • Gotland
SV: Alternativ avlusning
« Svar #4 skrivet: 03 jun-22 kl 17:21 »
Ja självklart är det enklare att gå den konventionella vägen via diverse "vetenskapligt" testade medel, men det är inte det jag är ute efter här med min förfrågan - utan just alternativ till detta. Jag tycker vi har mycket att vinna på att hitta fler vägar att gå och att faktiskt ifrågasätta rådande metoder - det är väl så utveckling sker?
Att använda giftiga medel är något jag inte vill göra varken på mej själv, min familj eller mina djur, och på vägen att hitta fungerande alternativa metoder är iaf jag villig att testa andra sätt.

Nu har jag haft ren kiselgur i två getters päls och vad jag kan se med blotta ögat är det inga levande löss kvar (kanske inte 100% borta men uppåt 98%), dock en himla massa ägg, så jag väntar två veckor och gör om proceduren så får vi se hur många gånger det krävs. Ingen av getterna verkar må dåligt av detta, men kliar sej betydligt mindre. Ev torrare i huden men det tänker jag är en lindrig bieffekt som jag ska försöka motverka med tillskott av mineralfoder, och ev någon form av ofarlig olja direkt i pälsen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

763 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser