Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svavla  (läst 1254 gånger)

Animalboy

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
Svavla
« skrivet: 19 nov-21 kl 13:50 »
Någon som vet vart man kan inhandla svavel nu för tiden??

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Svavla
« Svar #1 skrivet: 19 nov-21 kl 15:04 »
De flesta plantskolor och liknande för sådant.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Animalboy

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Svavla
« Svar #2 skrivet: 22 nov-21 kl 09:03 »
De flesta plantskolor och liknande för sådant.

Kan inte hitta ett enda ställe där man kan köpa svavel.
Det enda jag hittar är något som kallas msm organiskt svavel och det säls i hälsokostbutiker, är det samma sak som vanligt svavel?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Svavla
« Svar #3 skrivet: 22 nov-21 kl 09:08 »
Svavel kan definitionsmässigt inte vara organiskt. Organisk kemi är ju läran om kemiska föreningar som innehåller kol.  Svavel är som bekant ett grundämne.

Rent svavel brukar säljas i diverse olika former, t ex som pulver eller stänger. Fint svavelpulver kallas även svavelblomma.
Kolla t ex kemiföretag, större byggvaruhus eller Granngården, om det kan finnas där.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Svavla
« Svar #4 skrivet: 22 nov-21 kl 18:27 »
Kan inte hitta ett enda ställe där man kan köpa svavel.
Det enda jag hittar är något som kallas msm organiskt svavel och det säls i hälsokostbutiker, är det samma sak som vanligt svavel?
Nej, svavel verkar vara omöjlig att få tag i numera. Förr fanns det ett gult pulver som hette svavelblomma hos färghandlarna. Det är inte hälsosamt alls - snarare livsfarligt.
Jag undrar lite vad du vill använda svavel till? (eller menar du svavla?) Det kanske finns något annat som du kan använda i stället? Granngården har ett svampmedel med mycket svavel: Curera Kumulus. Sök på Kumulus.
« Senast ändrad: 22 nov-21 kl 18:54 av Berberis »

Animalboy

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Svavla
« Svar #5 skrivet: 22 nov-21 kl 20:26 »
Nej, svavel verkar vara omöjlig att få tag i numera. Förr fanns det ett gult pulver som hette svavelblomma hos färghandlarna. Det är inte hälsosamt alls - snarare livsfarligt.
Jag undrar lite vad du vill använda svavel till? (eller menar du svavla?) Det kanske finns något annat som du kan använda i stället? Granngården har ett svampmedel med mycket svavel: Curera Kumulus. Sök på Kumulus.

Tänkte använda svavel vid sanering av en jordkällare.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Svavla
« Svar #6 skrivet: 23 nov-21 kl 17:24 »
Tänkte använda svavel vid sanering av en jordkällare.
Ja, så gjorde man förr.  Det har vi också gjort några gånger, för länge sedan. Då fanns det svavelblomma att köpa. Det skulle först smältas över eld, sen doppade man en trasa däri, som lades på ett ett fat, eller i en burk med hål i sidorna. Då gällde det att tända på, gå ut snabbt och stänga källardörren. De fick verka i några dagar. En ganska livsfarlig metod egentligen: gasen/röken får absolut inte andas in.
När det nu inte längre går att köpa svavelblomma, vet jag inte hur man skulle göra istället. Bra ventilation måste finnas, gärna i taket. Försök minska på fukten - fuktslukare m.m. Någonstans i detta forum diskuterades källarproblem. Sök i Bygga och bo - övrigt om bygga och bo (sida 10 eller 11, från 2015)

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Svavla
« Svar #7 skrivet: 23 nov-21 kl 19:23 »
Hade dålig koll på svavel och växter, fick läsa internet.

Svavel, som skrivits i tråden, tycks ha använts/används som behandling mot svamp på växtrötter.

På  www.hemmaodlat.se/odla/naringsbrister-hos-vaxter/  läser jag att växter behöver svavel som sekundärt macroämne. Tas upp av växterna som Sulfat SO42- vilket kräver mineralisering i jord.

På annat ställe läser jag att svavelbrist länge inte varit något problem i kommersiella odlingar - detta beroende på svavelnedfallet från förbränningen av fossila bränslen (!!)  ..men nu när fossil förbränningen minskar så börjar behovet av svavel uppstå i kommersiella odlingar.

Svavelbrist i växter liknar kvävebrist som det kan förväxlas med.

Hur man som ekohobby- eller ekosmå -odlare kan tillföra svavel till sin jord, det ser jag inget om.

Om TS problem med sin jordkällare, skulle Anticimex kunna göra något?  eller kommer de använda så starka medel att jordkällaren sedan inte går att använda till att förvara livsmedel i ??




Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Svavla
« Svar #8 skrivet: 23 nov-21 kl 20:12 »
Vill man handla så finns det bland annat på amazon.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

821 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, agneta bergkvist, GE202, sayerbýr, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser