Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var kan man köpa fårtalg?  (läst 2693 gånger)

JS

  • Inlägg: 88
Var kan man köpa fårtalg?
« skrivet: 28 aug-21 kl 08:18 »
Har tidigare köpt (smält) fårtalg på Claessons trätjära men nu hittar jag det inte där längre.
Har någon koll på andra platser man kan hitta det? Behöver ca 2 kg.

Kan smälta det själv i värsta fall men det brukar bli ett heldagsprojekt så skulle hellre köpa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Var kan man köpa fårtalg?
« Svar #1 skrivet: 28 aug-21 kl 11:07 »
Lite nyfiken, vad använder du det till?

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Var kan man köpa fårtalg?
« Svar #2 skrivet: 28 aug-21 kl 11:13 »
Google gav många förslag.
https://islandsfisk.se/produkt/faartalg/
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Var kan man köpa fårtalg?
« Svar #3 skrivet: 29 aug-21 kl 12:04 »
Lite nyfiken, vad använder du det till?

Båtsmörja, kanske, förr var det en ingrediens att blanda diverse smörjor att täta gamla träbåtar, smörja axellager, mm.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

JS

  • Inlägg: 88
SV: Var kan man köpa fårtalg?
« Svar #4 skrivet: 29 aug-21 kl 13:53 »
Islandsfisk har väldigt lång leveranstid. Många andra förslag google ger är i dyra små behållare.

Jag använder talgen till läderfett som jag också säljer.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Var kan man köpa fårtalg?
« Svar #5 skrivet: 29 aug-21 kl 16:20 »
Om du är beredd att smälta själv kan du ju om det krisar med allt annat höra med något slakteri om de har njurtalg av får.
(Får har ju dock inte dendär stora klumpen som nötkreatur men man brukar kunna få ut skapligt ändå)

Jag vet inte om de tär intressant, men till läderolja testade jag att kallsmälta ur fettet från gamla klövar då detta ger ännu bättre kvalitet vad jag hört men det är tidskrävande och luktar inte vidare gott när man framställer det även om klövoljan i sig inte luktar, alla klövar fungerar, även älg.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Var kan man köpa fårtalg?
« Svar #6 skrivet: 29 aug-21 kl 19:10 »
Det var inga dåliga priser. Får säkert ihop 2 kilo när det är slaktdags. Men leveranstiderna är långa här, börjar inte förrän oktober... Men jag kan spara till näst gång du behöver, småfåglarna är inte så förtjusta i det hårda fettet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

738 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser