Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjuta egna invändiga kaminstenar  (läst 12750 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16940
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #20 skrivet: 13 aug-21 kl 06:27 »
Jag trodde det var ett nytt patent när norrmännen började blanda korta metallnålar i betong och spruta tak och väggar på vägtunnlar med

Nja....   man har ju blandat i allehanda strå i lera för att bygga stabila väggar sedan herrejösses vad längesedan man kom på det.
Då är ståltrådsbitar bara en variant.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #21 skrivet: 14 aug-21 kl 22:42 »
Nu är gjutformen gjuten. Tyvärr fick jag inte lös den gamla stenen hel trots att jag smorde den med matolja så nu måste jag få till något användbart. Funderar på om man skall vaxa formen kanske, för att få ut det man gjuter lättare? Fast egentligen behöver ju inte betongen ligga i formen medan den bränner, den skall vara styv nog att härda lös om man bara lyckas få ur den ur formen intakt.

Sjaunja

  • Inlägg: 5541
    • -
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #22 skrivet: 14 aug-21 kl 23:45 »
Nu är gjutformen gjuten. Tyvärr fick jag inte lös den gamla stenen hel trots att jag smorde den med matolja så nu måste jag få till något användbart. Funderar på om man skall vaxa formen kanske, för att få ut det man gjuter lättare? Fast egentligen behöver ju inte betongen ligga i formen medan den bränner, den skall vara styv nog att härda lös om man bara lyckas få ur den ur formen intakt.

Har aldrig gjutit men kan man inte lägga en plastsäck emellan?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #23 skrivet: 15 aug-21 kl 06:47 »

Har aldrig gjutit men kan man inte lägga en plastsäck emellan?
Ja, funderar på något sånt. Jag var inne på gladpack men plastsäckar är mer rejäla. Då får man ju en kant att ta i också, när materialet skall ut

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #24 skrivet: 15 aug-21 kl 13:31 »
Nu har du ju gjort formen i ett hårt material, så då blir det lite känsligare. Hade du använt t ex silikon så hade det bara varit att kränga av formen när delen härdat.

Jag skulle vaxa, men också borra ett hål i mitten så att när du vill få bort delen så pillar du ur den tillfälliga pluggen och sätter en vattenslang i hålet och spolar lite försiktigt. Använder du gladpack så får du lite mönster i delen efter vecken, men det gör ju inte så mycket.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #25 skrivet: 15 aug-21 kl 13:34 »
Smart med hålen, antingen ett stort att spola vatten genom som du skriver, eller ett par små i var sin ände som man antingen kan trycka lite försiktigt med en pinne i eller blåsa tryckluft i

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #26 skrivet: 15 aug-21 kl 13:36 »
Tryckluft fungerar, men vatten är mer kontrollerat. Har du otur och bråttom så bygger tryckluften upp tryck bakom delen så den hoppar ut.

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Till lägre pris
« Svar #27 skrivet: 15 aug-21 kl 13:47 »
Eldfast bruk är väl ganska dyrt. Består förmodligen av aluminatcement + sand.
Aluminatcement finns väl att köpa i Sverige eller ? Plintcement är väl aluminatcement eller ?  Finns det någon som provat att dryga ut bruken genom att blanda in krossad chamotte tegel eller krossad täljsten som ballast ?

Berberis

  • Inlägg: 1596
    • Närke
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #28 skrivet: 15 aug-21 kl 19:07 »
Jag blir lite förvånad. Eldfast tegel är riktigt starkt. Det gäller bara att göra bitar som passar. En kapskiva på en vinkelslip blir perfekt.
Alltså vanligt eldfast tegel: inget med chamotte eller andra finheter.
Själv lagade jag köksspisen med eldfast tegel på detta sätt, med eldfast bruk. Det är rätt länge sen, men det håller. När jag skulle fästa tegelbitarna på sidväggen, höll jag emot med en snabbtving där jag vänt på ena klampen, så att den tvingade utåt. En bit plywood emellan. Småbitarna tegel som blev över, passade fint på några ställen runt eldstaden. De sitter kvar där idag.

Jag har ett minne av att stenar som skall sitta kvar, fästes med bruk, medan stenar som kan behöva tas loss i framtiden, skall sättas fast med lera. Sån här lera till exempel:
https://josefdavidssons.se/produkt/tillbehor/eldfast-lera-och-sten/kakelugnslera-5kg/

För övrigt är jag mycket imponerad av fårets gjutningsarbete!
« Senast ändrad: 15 aug-21 kl 22:38 av Berberis »

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #29 skrivet: 05 sep-21 kl 19:13 »
Eldfast tegel hade varit bra, om det funnits i passande storlek. Jag vill helst inte behöva mura och skarva, jag vill ha en skiva som är stor nog och 20-25mm tjock.

Men nu är första stenen gjuten. Jag tänkte vaxa formen men det enda jag hade var stearinljus så jag smälte i lite sådant. Det funkade bra, var bara att värma formen på en spisplatta efteråt så släppte stenen. Men nu har jag en del stearin i porerna, får se hur det reagerar när jag eldar sedan. Ser ju helst att det smälter och rinner ner på botten av kaminen och inte brinner direkt från stenen. För övrigt blev stenen riktigt bra och även uttagen som är till för att haka fast stenen blev bra och den passar perfekt. Sedan får vi väl se hur bra den håller då. Jag skall gjuta åtminstone en sten till nu, fast av murbruk istället eftersom jag har en öppnad säck sådant. Den färdiga stenen är av byggmax fina gjutcement som är sandblandad.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #30 skrivet: 05 sep-21 kl 19:18 »
Jag har även testat att såga ut en sten ur en eldfast våtrumsskiva, eftersom jag hade en bit liggande. Den är tunnare så jag har gjort två som jag skall ha ihop. Jag förväntar mig inte att den håller speciellt länge men det är kul att prova. Jag har även fallit till föga och köpt en bit vermeculitskiva. Vill ju inte riskera bli stående utan kamin i vinter när det är som kallast. Den skivan var mycket mjuk och lätt att såga, låshacken formade jag enkelt med en vanlig morakniv. Denna sten blev också mycket bra i passformen och jag sparar den till sist eftersom det är den jag tvivlar minst på.


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #31 skrivet: 06 sep-21 kl 21:09 »
Öppnade dörrar och fönster och eldade en hyfsad brasa idag och betongen ser fortfarande ut som ny, helt opåverkad. Men det är klart, det blir ju inte samma sak som en kall vinterdag när man eldar för fullt timme efter timme

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #32 skrivet: 07 sep-21 kl 00:40 »
Härligt!

Hoppas det håller i sig med upprepade uppvärmningar/avkylningar.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #33 skrivet: 02 dec-21 kl 18:10 »
Nu har jag eldat ganska hårt under extremkylan och stenen är fortfarande som ny. Min slutsats måste bli att för en vanlig kamin duger det gott med billigaste cement på bygghandeln. Sedan är det säkert annorlunda med moderna pannor som blir supervarma inuti. Men till en simpel kamin eller tex. runt ugnen i en gammal vedspis duger det förmodligen långt med vanlig cement. Men nu blir det långtidstest fram till våren...

 

fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #34 skrivet: 02 dec-21 kl 19:10 »
Nu har jag eldat ganska hårt under extremkylan och stenen är fortfarande som ny. Min slutsats måste bli att för en vanlig kamin duger det gott med billigaste cement på bygghandeln. Sedan är det säkert annorlunda med moderna pannor som blir supervarma inuti. Men till en simpel kamin eller tex. runt ugnen i en gammal vedspis duger det förmodligen långt med vanlig cement. Men nu blir det långtidstest fram till våren...
Roligt!
Uppfattar du att det brinner bättre och renare med dina betong stenar?
För mig är vermeculiten viktig på det sätter, förbränningen blir bättre askmängden minskar och sannolikt släpper brasan ut mindre oförbrända grejor i luften.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #35 skrivet: 02 dec-21 kl 19:17 »
Skulle tro att det brinner exakt lika rent/orent som med originalstenen, jag tror inte det påverkar alls

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #36 skrivet: 02 dec-21 kl 19:20 »
Tänkte på ditt experiment i går när jag tittade på min reparation av murstocken vid kaminen. När jag gjorde om för ett par tre år sedan så brydde jag mig inte om att åka och köpa anpassat bruk, utan tog vanlig portlandcement och putsade med. Grannen kom in i köket och dömde ut mitt arbete med ett -Det där spricker snart.

Inte den minsta spricka trots att det eldas ganska hårt i kaminen. Så det är skönt när fler provar sådant som anses fel, och lyckas.


Jag fixade en riseldningstunna för några veckor sedan (en oljetank som jag tänkt skära ned). Tyckte den var lite för stor för att det skulle brinna bra så jag staplade upp lite gamla Leca-block i den så jag fick en lagom eldstad. Har eldat upp gamla staketstolpar i ek och en med märlor och taggtråd, och värmen har varit duktig. Skall bli intressant att se hur länge stenarna håller i den.

fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #37 skrivet: 02 dec-21 kl 19:28 »
Tänkte på ditt experiment i går när jag tittade på min reparation av murstocken vid kaminen. När jag gjorde om för ett par tre år sedan så brydde jag mig inte om att åka och köpa anpassat bruk, utan tog vanlig portlandcement och putsade med. Grannen kom in i köket och dömde ut mitt arbete med ett -Det där spricker snart.

Inte den minsta spricka trots att det eldas ganska hårt i kaminen. Så det är skönt när fler provar sådant som anses fel, och lyckas.


Jag fixade en riseldningstunna för några veckor sedan (en oljetank som jag tänkt skära ned). Tyckte den var lite för stor för att det skulle brinna bra så jag staplade upp lite gamla Leca-block i den så jag fick en lagom eldstad. Har eldat upp gamla staketstolpar i ek och en med märlor och taggtråd, och värmen har varit duktig. Skall bli intressant att se hur länge stenarna håller i den.
Lecan har ju en klart isolerande effekt, Leca kulor skulle jag absolut tänka mig att blanda i bruket om jag inte hadde chamotte eller vermeculit till inklädnad av förbränningsutrymmet.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16940
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #38 skrivet: 02 dec-21 kl 20:50 »
Lecan har ju en klart isolerande effekt, Leca kulor skulle jag absolut tänka mig att blanda i bruket om jag inte hadde chamotte eller vermeculit till inklädnad av förbränningsutrymmet.

Såg en filmsnutt häromdagen där en firma som bygger vedeldade pizzaugnar använde just Leca i bruket som dom göt bottenplattan med.
Så visst är det något som funkar bra som isolering.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #39 skrivet: 02 dec-21 kl 21:47 »
Tror du inte på vermeculitens isolerande effekt i moderna renbrännande kaminer?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

781 gäster, 2 användare
simon.arvestrand, lillatorpet

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser