Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvätta ägg eller inte  (läst 902 gånger)

Majblomma

  • Inlägg: 10
    • Norrbotten
Tvätta ägg eller inte
« skrivet: 09 apr-21 kl 10:05 »
Hej, jag skall kläcka ägg i maskin och undrar om jag måste tvätta äggen innan eller ej? Flesta är rena och fina men någon har en liten smutsfläck.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Tvätta ägg eller inte
« Svar #1 skrivet: 09 apr-21 kl 10:11 »
Hej, jag skall kläcka ägg i maskin och undrar om jag måste tvätta äggen innan eller ej? Flesta är rena och fina men någon har en liten smutsfläck.

Jag tvättar alltid mina hönsägg med virkon innan jag lägger dem i kläckaren. Gärna med trasa. De påstår att det är bättre än att bara doppa dem i virkon för om man tar trasa så tar man också bort det lager som hönan tar bort med kropp och fötter och det ska tydligen främja bra kläckning.
Om det är sant vet jag inte men jag har fått bättre resultat av det (om det inte är av andra anledningar).

När det gäller vattenfåglar tvistar de lärde väldigt mycket. Där är första gången jag faktiskt INTE tvättar äggen för att se om det är någon skillnad. Där menar man att man inte ska ta bort det skyddande lagret.

Inte helt lätt att veta vilket man ska göra alla gånger och du lär kanske få lika många olika svar på denna tråd.  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser