Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläckning i maskin (ryom) . Vad är orsaken?  (läst 898 gånger)

Nilla19

  • Inlägg: 1
Kläckning i maskin (ryom) . Vad är orsaken?
« skrivet: 04 mar-21 kl 10:58 »
Förra året fick 10 ägg och jag fick låna en kläckare av en bekant.
Jag gick till 100% efter vad maskinen visade till temperatur och luftfuktighet.
7 av 10 ägg kläcktes.
1 va obefruktat, 2 stycken hade dött i sista dagarna pga av öppen skallen och öppen buk. Ingen aning om vad det kan berott på.

Men ägaren till kläckmaskinen har inte alls fått samma resultat.
12 av 48 ägg kläcktes för henne
11 av 24 ägg kläcktes andra gången.
De har satt in andra instrument för att läsa temperatur och fuktighet i kläckaren och påstår att fuktigheten slår fel på ca 15%.

Nu ska jag kläcka 48 avelsägg.
Jag är nervös över att hon påstår att mätaren till maskinen är fel. Men sen samtidigt om man ser till hennes kläckningar så har jag lyckats bättre genom att gå efter maskinens egna mätare.

Vad hade ni gjort? Köpt en extern och satt in och inte litat på maskinen? Eller gjort exakt som jag gjorde sist när jag kläckte?

Super tacksam för svar!

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Kläckning i maskin (ryom) . Vad är orsaken?
« Svar #1 skrivet: 04 mar-21 kl 11:43 »
Förra året fick 10 ägg och jag fick låna en kläckare av en bekant.
Jag gick till 100% efter vad maskinen visade till temperatur och luftfuktighet.
7 av 10 ägg kläcktes.
1 va obefruktat, 2 stycken hade dött i sista dagarna pga av öppen skallen och öppen buk. Ingen aning om vad det kan berott på.

Men ägaren till kläckmaskinen har inte alls fått samma resultat.
12 av 48 ägg kläcktes för henne
11 av 24 ägg kläcktes andra gången.
De har satt in andra instrument för att läsa temperatur och fuktighet i kläckaren och påstår att fuktigheten slår fel på ca 15%.

Nu ska jag kläcka 48 avelsägg.
Jag är nervös över att hon påstår att mätaren till maskinen är fel. Men sen samtidigt om man ser till hennes kläckningar så har jag lyckats bättre genom att gå efter maskinens egna mätare.

Vad hade ni gjort? Köpt en extern och satt in och inte litat på maskinen? Eller gjort exakt som jag gjorde sist när jag kläckte?

Super tacksam för svar!

Fuktigheten verkar mest spela roll under själva kläckningen då den måste vara hög (jag har alltid 75%). Under inkubationstiden verkar de flesta torrkläcka och jag själv kör på 35, 45 och 55 % de olika veckorna.

Fukten är som farligast om den blir för hög under inkubationstiden då de kan drunkna och för låg i kläckningen då de kan torka fast i ägget. Annars verkar det vara hugget som stucket men någon annan kanske har annan erfarenhet?

Däremot är temperaturen väldigt viktig så jag skulle nog sätta in en tillförlitlig temperaturmätare. Rätt temperatur och stadig, förutom eventuell cooling-effekt (men inte första veckan).

Kanske investera i en bra kläckare, som du vet har bra recensioner och garantier? De är inte dyra bara för att de är bra, om man inte ska ha en stooooor kläckare.

carlos

  • Inlägg: 41
    • Gästrikland
SV: Kläckning i maskin (ryom) . Vad är orsaken?
« Svar #2 skrivet: 04 mar-21 kl 14:14 »
Kan väl också bero på hur äggen hanterats innan de placerades i kläckaren?

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Kläckning i maskin (ryom) . Vad är orsaken?
« Svar #3 skrivet: 14 mar-21 kl 11:35 »
Ryom är väl en sån där förklädd kinamaskin med ett märke på för att den ska låta mer exklusiv.

En extra mätare kör jag alltid med oavsett märke på maskinen, de lite dyrare har ju justerbar termometer så då måste an ju även vara med att kontrollera den, annars är det ju ingen större glädje om man kan justera vad den visar.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser