Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skruva fast toa stol  (läst 893 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Skruva fast toa stol
« skrivet: 15 feb-21 kl 15:24 »
Kliniken är lagd men toastolen vickar lite borde väl skruva den men då blir det ju hål på hantverkarns tätskitkt tror inte det blir bra med Silicon lim.
Tips
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Skruva fast toa stol
« Svar #1 skrivet: 15 feb-21 kl 15:30 »
Det förekommer att toastolar limmas istället för att skruvas. Dock vill det ju till att ytskiktet på golvet (t ex klinker) verkligen sitter fast, om det ska lyckas.  Om du har köpt en ny toastol, så finns det säkert rekommendationer på vad man ska använda för slags lim i monteringsanvisningen som följde med.  Använd dock ABSOLUT INTE silikon, det ställer bara till problem i längden. Jag kan tänka mig att antingen ett sättlim typ PL400 eller någon uretanbaserad fogmassa kan vara lämplig.  Och, som alltid när det gäller limning som verkligen ska hålla, var extremt noga med att båda ytorna är perfekt rena och fettfria.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Skruva fast toa stol
« Svar #2 skrivet: 15 feb-21 kl 16:03 »
Har för mig att de rekommenderade våtrumssilikon som fastsättning till min skruvlösa stol. Och så lägger man 3 distanser på 2-3 mm av redan härdad silikon så stolen inte sjunker ned på klinkern. Då kan man skära loss den med en pianotråd när man vill byta. Hantverkare använder felaktigt lim, typ PL400, för att de har det och är vana att det biter, men då blir det värre när det skall bytas.

Silikon är inte ett problem i badrum, det är ju inte flygplanstillverkning man sysslar med där ;D

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Skruva fast toa stol
« Svar #3 skrivet: 15 feb-21 kl 17:35 »
Kanske inte, men man kanske får för sig att något ska målas eller limmas i badrummet några år senare.
Ska man använda silikon, ska man åtminstone se till att det är en bra sort som inte sprider överskott av silikonolja omkring sig. Ett tecken på att det är en bra sort är, att det INTE luktar ättika medan det härdar. Tvåkomponent brukar vara bättre och säkrare än enkomponent.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Skruva fast toa stol
« Svar #4 skrivet: 15 feb-21 kl 19:23 »
 i alla kakel/klinkersbadrum används våtrumssilicon. I alla hörnor,golvvinkel m.m läggs silicon och inte fog.Färg på siliconet väljs efter fogfärg.  Anledning är att det skall vara flexibelt vid rörelse.
Toastolar limmas idag då det är förbjudet att penetrera tätskiktet. (obs att det gäller utrymmen som har golvbrunn,dvs våtutrymme,en vanlig toalett har inte detta krav).
ett alternativ till lim är våtrumssilicon. Bör torka minst två dygn innan stolen tas i bruk. VVS firmorna har ett speciallim som jag inte sett i vanlig bygghandel. Behöver man i framtiden ta bort stolen skärs den loss med hjälp av ståltråd.

javill

  • Inlägg: 11391
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Skruva fast toa stol
« Svar #5 skrivet: 16 feb-21 kl 12:17 »
Våra toastolar har satts med våtrumssilikon. Det har funkat bra. Underlagen är plastmatta respektive mosaik.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Skruva fast toa stol
« Svar #6 skrivet: 16 feb-21 kl 13:04 »
Det här med renhet vid limning. Jag har limmat akvarier, och då vill man inte att vattnet skall smita någonstans, men det räcker gott att torka av med en trasa med sprit eller liknande. Nya material brukar inte vara något problem med.

Jag limmade min toastol på ett drygt 60 år gammalt klinkergolv som varit utsatt för såpa och allmän smuts under hela den tiden. Tvättade av med lite allrengöring och tog sprit därefter. Sitter kanon med våtrumssilikon. Detta golv har jag målat en gång för att roa ungarna, men den golvfärgen bet inte tillräckligt med den rengöringen. Bättre bett i silikonet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 4 användare (1 dolda)
Homestead_Hustler, ManPåGården, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser