Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  naturfärg på ull?  (läst 1713 gånger)

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
naturfärg på ull?
« skrivet: 08 jan-20 kl 12:44 »
Funderar, vad är naturlig färg på lammull? Sett att det säljs lammskinn där modellen kallas natur men färgen är gulvit. Är det mer naturligt än vit?
Fåren är iofs från nya zeeland och en google bildsökning så verkar ju finnas många får med gulbeig ton i pälsen. mer naturligt än kritvit kanske....
https://se.dreamstime.com/royaltyfria-foton-fårfamilj-i-nya-zeeland-med-unga-lamm-image35372348

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: naturfärg på ull?
« Svar #1 skrivet: 08 jan-20 kl 18:41 »
Jag gissar att det finns liknande resonemang som färg på bomull, och i detta fallet är det väl ljus ull som inte bleks eller liknande.

Själv så har jag både bruna, svarta och lite gråa naturfärger i stallet.
Det är aldrig för sent att ge upp.


Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: naturfärg på ull?
« Svar #3 skrivet: 09 jan-20 kl 06:31 »
Det fällen har väl bara suttit på en ras som har den färgen helt enkelt..
Det är aldrig för sent att ge upp.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: naturfärg på ull?
« Svar #4 skrivet: 09 jan-20 kl 13:46 »
Det är den här färgen jag tänker på.
https://www.babyshop.se/bergon-lammskinn-nature/p/296946?country_override=SE&gclid=EAIaIQobChMI0cGo-uv05gIVA8qyCh3-vQ99EAQYFCABEgIg8vD_BwE
499 kr för ett lammskinn, då är det garanterat inte svenskt!
Köp skinn från en fårgård i närheten av där du bor istället. Då kan du välja fritt bland skinnen de har, naturens variation är oerhört mycket större än på en billig webshop! Besöker du gården kan du också prata med bonden och se hur fåren har det.
När det säljs misstänkt billiga importerade djurprodukter kan en vara rätt säker på att djuren i fråga fått betala ett högt pris...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

sunflower

  • Inlägg: 57
    • Uppland
SV: naturfärg på ull?
« Svar #5 skrivet: 10 jan-20 kl 19:11 »
olika fårraser - olika färg på lammskinn
merinofåren (vanligaste ras i Nya Zeeland och Australien) är oftast vita, eller så där gul-vita. riktigt ren vit vet jag inte vilken ras som har den redan på lammen, de flesta är väl lite åt det gula hållet i början
lokala fårbönder har säkert andra raser och därmed även andra färger (vit, grå, brun, flerfärgat....) och som någon annan sa tidigare så kan man vara någorlunda säker på att fåren haft ett bra liv jämfört med fåren vars skinn säljs billigare än vad det kostar att bereda ett skinn. de som bereder skinn i Sverige använder även ofta betydligt mindre och mindre farliga kemikalier. och inte minst det är något som man borde tänka på tycker jag.
a ship in a harbour is safe, but that's not what  a ship is built for


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser