Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Travasystem mobila uteboxar.  (läst 4819 gånger)

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
Travasystem mobila uteboxar.
« skrivet: 23 okt-19 kl 11:10 »
Om man inte har egen mark och bygglov.
Kan det här vara lösningen.
Frågan är om dom är eller behöver vara typgodkända av djurskyddet.
Det som står på Jordbruksverkets sida att man klarar sig med vindskydd som man kan bygga utan bygglov är alltså inte sant.
Men här är ju lösningen för att kunna behålla hästen utan att den omhändertas, och utan att tvingas köpa marken man hyr.
« Senast ändrad: 23 okt-19 kl 11:15 av Bagger »
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Travasystem mobila uteboxar.
« Svar #1 skrivet: 23 okt-19 kl 11:30 »
Travasystems har dessvärre slutat tillverka dessa och hänvisar till Danmark som tillverkar liknande.
Men jag ser ju inte av vilken anledning dom inte skulle vara godkända bara för att dom är mobila.
Men vad jag lärt mig behöver inte djurskyddet just någon anledning för att hitta fel.
Det hade ju varit perfekt med två små uteboxar som var placerade mot varandra med provisorisk stallgång  mellan på lagom avstånd.
Själva idén är ju klockren.
Ska man flytta, häng på hjul och lgf skylt, och kör i 30kmt.
Nästan för bra för att vara sant.
« Senast ändrad: 23 okt-19 kl 11:37 av Bagger »
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Travasystem mobila uteboxar.
« Svar #2 skrivet: 23 okt-19 kl 11:50 »
Jag fattar att det inte är kul att spendera pengar på bygglov på den mark man inte ens äger.

https://www.playmek.se/mobilt-vindskydd


Du får gärna hänvisa till vilka regler det är problem, så att alla kan fatta och läsa paragraferna själva.

Och gällande din och djurskyddets konflikt, kan det inte bara få vara en tråd utan detta? istället hade en saklig diskussion om olika stall och vindskydd som är bra. Kanske för fler än hästägare.

Eftersom jag själv inte äger en häst och inte har koll på vad som gäller för vindskydd och stall så är det ju intressant att få fakta. Och om det sker udda tolkningar.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Travasystem mobila uteboxar.
« Svar #3 skrivet: 23 okt-19 kl 13:18 »
Det som hände med många av de där boxstallarna var att de var byggda för att lagligt transporteras på väg, men så beslöt jordbruksverket att boxarna ska hålla en minilängd på kortaste sidan samt ökade ut boxytan för hästarna så de där boxarna blev för små eller hade en för kort kortsidan.
Men nu tror jag man får köra tre metersbredd på de flesta vägarna? Var 2,60 tidigare?
Så bu börjar det komma fler godkända ministallar igen, men några hann kånka innan.

Jag hade ett skogsstall för två hästar i spilta som var byggt på annat vis än de mer vanliga skogsstallen. Mitt var byggt av delar av väggar med vinkeljärn som var fastsatta i över och underkant, så man skruvade ihop del för del av väggarna och kunde påverka längd och bredd med hur man skruvade ihop. När det var klart satt man lockpanel över väggskarvarna för att det skulle se snyggt ut och minska ev drag i väggskarven

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Travasystem mobila uteboxar.
« Svar #4 skrivet: 23 okt-19 kl 13:44 »
Det som står på Jordbruksverkets sida att man klarar sig med vindskydd som man kan bygga utan bygglov är alltså inte sant.

du får gärna länka till var på jordbruksverkets sida det står....?  (för man kan ju inte ta en regel/mening och säga "det här är det enda som gäller"... utan man måste ju läsa genom hela regelverket och inte sluta när man hittat en rad som passar ens egen ide)

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Travasystem mobila uteboxar.
« Svar #5 skrivet: 23 okt-19 kl 14:18 »
Bösahusarn.

Jag har ingen historia bakom dessa stall, men om man lägger ihop 1+1 ser man att dessa har dykt upp som svar på länsstyrelsens sätt att agera.
Dvs, är i första hand till för hyresgäster.
Mitt problem säger du, är det inte ganska uppenbart att det är ett allmänt problem.
Det är långt ifrån bara jag som blir drabbad.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Travasystem mobila uteboxar.
« Svar #6 skrivet: 23 okt-19 kl 14:24 »
Det som hände med många av de där boxstallarna var att de var byggda för att lagligt transporteras på väg, men så beslöt jordbruksverket att boxarna ska hålla en minilängd på kortaste sidan samt ökade ut boxytan för hästarna så de där boxarna blev för små eller hade en för kort kortsidan.
Men nu tror jag man får köra tre metersbredd på de flesta vägarna? Var 2,60 tidigare?
Så bu börjar det komma fler godkända ministallar igen, men några hann kånka innan.

Jag hade ett skogsstall för två hästar i spilta som var byggt på annat vis än de mer vanliga skogsstallen. Mitt var byggt av delar av väggar med vinkeljärn som var fastsatta i över och underkant, så man skruvade ihop del för del av väggarna och kunde påverka längd och bredd med hur man skruvade ihop. När det var klart satt man lockpanel över väggskarvarna för att det skulle se snyggt ut och minska ev drag i väggskarven

Bevisar klart och tydligt att dom som sitter där och ändrar regler o lagar är stygga typer.
Ja lastbilar med frysskåp fick förut vara 260cm.
Sen finns ju skylten bred last,  och frågan är vad som gäller för långsamtgående fordon, det finns möjlighet att det skiljer på vissa punkter.
Till exempel får ju traktorn dra bra mycket mer än 3,5 tonn på traktorkort och 15 års gräns, just för att det är ett långsamtgående fordon.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Travasystem mobila uteboxar.
« Svar #7 skrivet: 23 okt-19 kl 14:55 »
Bösahusarn.

Jag har ingen historia bakom dessa stall, men om man lägger ihop 1+1 ser man att dessa har dykt upp som svar på länsstyrelsens sätt att agera.
Dvs, är i första hand till för hyresgäster.
Mitt problem säger du, är det inte ganska uppenbart att det är ett allmänt problem.
Det är långt ifrån bara jag som blir drabbad.

När det är inte för mej känt ett allmänt problem, då det är du och endast du som skriver trådar här som oftast slutar med låsning då dom inte har något med självförsörjning att göra...utan mest dina bekymmer med djurskyddet.

Men jag tycker det låter spännande med mobila stall/vindskydd, liksom mobila hönshus. Därför vill jag veta mer. Och visar det sig vara ett stort allmänt problem så finns det ju en del att klura på.

Är problemet egentligen att det finns flertalet hästägare som inte äger tillräckligt med mark och byggnader och då blir "livegna"?
« Senast ändrad: 23 okt-19 kl 16:03 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Travasystem mobila uteboxar.
« Svar #8 skrivet: 23 okt-19 kl 15:18 »
Livegen är man väll om man inte äger mark, och befinner sig på någon annans mark.
Och om det är som Karldotter säger, så betyder ju det att den här vagnen hotade sätta käppar i hjulen för deras "fungerande system" och för att rädda systemet, ändrades kortsidan till 3 meter så man inte skulle kunna köra lagligt på allmän väg.
Just för att icke markägare inte ska kunna ha häst.
Ja en häst bör då ha 2 HA betesmark, för att klara sig på enbart marken.
Sen finns ju många fler fördelar, man kan flytta stallet mellan olika hagar.
Om man jämför brottsnivån, så för att klara sig från ett stort brott som kan ge 2 års fängelse.
Istället riskerar att begå ett ringa trafikbrott med för bred släpvagn, är valet ganska enkelt.
Och det visar att länsstyrelsen inte är allsmäktiga, även om dom kan skriva lagar.
Man väljer själv vilka lagar man följer och om man är beredd att ta eventuella konsekvenser, genom att inte följa vissa.
« Senast ändrad: 23 okt-19 kl 15:29 av Bagger »
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Travasystem mobila uteboxar.
« Svar #9 skrivet: 23 okt-19 kl 15:56 »
Livegen är man väll om man inte äger mark, och befinner sig på någon annans mark.
Och om det är som Karldotter säger, så betyder ju det att den här vagnen hotade sätta käppar i hjulen för deras "fungerande system" och för att rädda systemet, ändrades kortsidan till 3 meter så man inte skulle kunna köra lagligt på allmän väg.
Just för att icke markägare inte ska kunna ha häst.
Ja en häst bör då ha 2 HA betesmark, för att klara sig på enbart marken.
Sen finns ju många fler fördelar, man kan flytta stallet mellan olika hagar.
Om man jämför brottsnivån, så för att klara sig från ett stort brott som kan ge 2 års fängelse.
Istället riskerar att begå ett ringa trafikbrott med för bred släpvagn, är valet ganska enkelt.
Och det visar att länsstyrelsen inte är allsmäktiga, även om dom kan skriva lagar.
Man väljer själv vilka lagar man följer och om man är beredd att ta eventuella konsekvenser, genom att inte följa vissa.
Då är du ju livegen, beroende av annan markägare.

2 ha är ju också minimum för att taxeras som lantbruksfastighet. Och då kan man ju få bygga en del utan bygglov. Så om länsstyrelsens förbjuder alla som inte har så mycket mark från att skaffa häst, problemet löst.

Men lagar är det väl ändå sverigevännerna och alla andra tomtar i riksdagen som fixar.
« Senast ändrad: 23 okt-19 kl 16:04 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Travasystem mobila uteboxar.
« Svar #10 skrivet: 23 okt-19 kl 17:08 »
Att ändra lagstiftning på grund av ett företag, visar att det var ett ganska känsligt ämne.
Vissa ställen är ju dyrare att köpa mark på, och målsättningen måste väl ändå vara att dra sig tillbaks från heltidsarbete.
Tar man då lån, blir det svårt, att slippa arbete.
Har man egen mark man arbetar på, har man ju inget ansvar eller skyldigheter mot någon annan än sig själv.
Regler arbetstider, semester och vilodagar skapar man själv.
Ett mobilt stall ger en möjlighet som man inte får annars.
Vad som helst, man kan köpa en plätt mark på 2 HA bredvid gränsen mot Finland, eller Norge där man kan ställa stallet.
Eller varför inte i Finland,.misstänker att lagar och regler är raka och konkreta där, som till exempel högerregeln, följer man den inte så smäller det, inget jåmande som här, visa hänsyn efter situation och bedömning, och släpp förbi tjafs.
Där räcker om man tittar åt ett håll (till höger) i en korsning, sen är bara att köra.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Travasystem mobila uteboxar.
« Svar #11 skrivet: 23 okt-19 kl 17:32 »
Men det är väl inte bara vindskyddet i sig som det ställs krav på utan även komforten:
"Golv och liggytor ska ha en jämn och halkfri yta och ge hästarna god liggkomfort. Ströbäddar och ströade liggplatser ska hållas torra och rena. Strö ska vara av god hygienisk kvalitet."
Dvs våt halm på lergolv uppfyller inte detta krav även om själva vindskyddet är bra.
Hämtat från http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hastar.4.389b567011d9aa1eeab80008.html

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Travasystem mobila uteboxar.
« Svar #12 skrivet: 23 okt-19 kl 19:24 »

Vissa ställen är ju dyrare att köpa mark på, och målsättningen måste väl ändå vara att dra sig tillbaks från heltidsarbete.


Lagen kan väl inte variera beroende på hur priset på mark ändras?

Att reglerna ändras för att täppa till smithål sker ju ständigt och det är väl bra för vissa men surt för andra.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Travasystem mobila uteboxar.
« Svar #13 skrivet: 23 okt-19 kl 21:08 »
Men det är väl inte bara vindskyddet i sig som det ställs krav på utan även komforten:
"Golv och liggytor ska ha en jämn och halkfri yta och ge hästarna god liggkomfort. Ströbäddar och ströade liggplatser ska hållas torra och rena. Strö ska vara av god hygienisk kvalitet."
Dvs våt halm på lergolv uppfyller inte detta krav även om själva vindskyddet är bra.
Hämtat från http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hastar.4.389b567011d9aa1eeab80008.html


Visar ju att platsen är ganska viktig man väljer var det ska stå.
Men det är förvånansvärt att en plats kan vara snustorr bara något år innan, och senare förvandlas till en fuktig lerpöl, där halm kan suga åt sig vatten underifrån.
Jag vet inte vad man ska tro i ett sådant läge, och det finns folk till allt, det ska man veta.
Till exempel, vad är det som hindrar någon från att gå in i ett vindskydd och hälla vatten på bädden.
Minns en situation där någon sade i förbigående, sätt upp kameror.
Annars ska en klassisk bädd av halm vara säker, som man varje dag lägger på nytt halm på.
Men det är alltid lätt att vara klok i efterhand.
Dom här mobila boxarna har ju inte heller golv.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Travasystem mobila uteboxar.
« Svar #14 skrivet: 23 okt-19 kl 21:09 »
Lagen kan väl inte variera beroende på hur priset på mark ändras?

Att reglerna ändras för att täppa till smithål sker ju ständigt och det är väl bra för vissa men surt för andra.

Ett ögonblick bara.
Smita i från vad? Smita ifrån systemet menar du?
Som går ut på att locka folk till att köpa häst, för att sedan kunna livnära sig på situationen.
3 myndigheter som samarbetar för att upprätthålla detta ekorrhjul.
Men det är så enligt Darwin,  att det är den elakaste som överlever, så man kan ju undra hur mänskligheten ser ut om några tusen år.
« Senast ändrad: 23 okt-19 kl 21:19 av Bagger »
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Travasystem mobila uteboxar.
« Svar #15 skrivet: 23 okt-19 kl 21:52 »
Ett ögonblick bara.
Smita i från vad? Smita ifrån systemet menar du?
Som går ut på att locka folk till att köpa häst, för att sedan kunna livnära sig på situationen.
3 myndigheter som samarbetar för att upprätthålla detta ekorrhjul.
Men det är så enligt Darwin,  att det är den elakaste som överlever, så man kan ju undra hur mänskligheten ser ut om några tusen år.

Precis!

Systemet/snaran dras ju ständigt åt det finns kreativitet som trotsar.

När svenska soldater på FN-insats kommer på att man kan köpa klockor momsfritt på ett kreativt sätt, då svarar ju såklart Skatteverket med att hindra detta.

Samma gäller ju tydligen hästbönder som vill göra det lite enklare.

Men ett vindskydd är inte samma som stall med boxar.
Det är väl egentligen det mobila stallet som eftersöks?
Är det hygienen som fallerar?
« Senast ändrad: 23 okt-19 kl 22:26 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Travasystem mobila uteboxar.
« Svar #16 skrivet: 25 okt-19 kl 19:10 »
Vet inte vad som fallerar, men om jag minns rätt angående uppvärmt utrymme, fick jag en hint, om att byggnaden kommer att kräva brandinspektion.
Med andra ord, kommer dom inte ge sig, för än hästen beslagtagits, oavsett vad.
Och återkomma, och återkomma och återkomma, och hitta nya fel, och hitta nya fel och hitta nya fel.

Tanken är nu att bygga två mobila uteboxar, med minsta möjliga tillåtna storlek.
Ett lite större och ett litet shettisbox.
Med sluttande tak som står mot varandra.
Och som i nödfall kan värmas upp på olika sätt.
Som jag förstått är det inte meningen det ska värmas upp annat än vid dom tillfällen hästen kräver akut vård, vilket troligtvis inte inträffar under en hästs livstid.
Men möjligheten ska finnas.
Något i stil med att ha cykelhjälm på, i fall solen skulle trilla ner från himlen.
Som en extra försäkring.
Helt ärligt förstår jag inte vad dom vill komma, för jag tycker det verkar extremt sjukt.
Är det hästköttet dom vill åt, i så fall är det ju billigare att importera.
Eller höja BNP, eller vad är frågan om.
Hur som helst, mobila boxar som går att värma upp.
Och en sak till.
Dom ska gå att plocka isär förhållandevis lätt, så man kan transportera dom på riktigt.
Själva "mobila" att man ska kunna rulla som en vagn, är enbart för att bidka lagen eller hur man ska kalla det.
Rent praktiskt är det bättre att plocka isär innan transport.
Men det är nog inte tillräckligt för att kalla boxarna mobila, och därmed "smita" undan byggtillstånd.
Herrejesus hjälp oss, säg åt dessa galningar att vìka hädan.
« Senast ändrad: 25 okt-19 kl 19:26 av Bagger »
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Travasystem mobila uteboxar.
« Svar #17 skrivet: 27 okt-19 kl 13:19 »
Står ju att 2,5 meter är minsta mått på kortsidan, men 3 meter rekommenderas.

Så här skriver dom.

Minsta godtagbara mått på boxar finns i djurskyddsbestämmelserna. En generell
uppfattning är dock att boxmiljön förbättras och att skötseln av hästarna under-
lättas om minimimåtten ökas med ca 20 % eller annorlunda uttryckt multiplice-
ras med 1,2.
Ett exempel: För en häst med mankhöjden 1,65 m är minimikraven att boxarean
ska vara 9 m2 och kortaste sidan 2,5 m. Multipliceras dessa siffror med 1,2 blir
boxarean ca 11 m2 och kortaste sidan 3,0 m. Den långa sidan blir 11/3 = 3,7 m.
(Observera att denna box, 11 m2 och kortaste sidan 3,0 m, även uppfyller minimi-
kraven för en fölningsbox).   
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Travasystem mobila uteboxar.
« Svar #18 skrivet: 27 okt-19 kl 13:46 »
Enligt den här får jag ha 235cm i kortsida.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 6 användare (1 dolda)
reimersro, von tratt, xaelanar, Tur-Johan, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser