Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygger uthus/förrådsbod  (läst 38717 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #200 skrivet: 19 nov-21 kl 12:20 »
Efter taket var upp så tyckte jag det fick vara nog för i år. Jag har plockat ner ställningarna och ställt in en massa grejer i förrådet och då våren kommer ska jag köpa virke för att göra panelen färdig. Sen måla och det är färdigt. Jag tänkte jag skulle göra några hyllor inne också. Behöver få tag i lim som kan härda i minusgrader.

Senaste bilden på förrådet

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #201 skrivet: 22 nov-21 kl 12:28 »
Ska passa på att fråga om brädslåningen, jag hade ju inte i planerna att lägga skivorna men det blev så.

Med tanke på att hålla utskifterna så långa som möjligt på alla sidor så funderar jag om man skulle spika 1x4or istället för 2x4or som spikreglar för att inte bygga utåt lika mycket.

Hade också funderat om man skulle skippa spikregeln helt och hållet men tror det kan bli svårt om jag inte lägger liggande panel. Och stående är att föredra.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #202 skrivet: 22 nov-21 kl 13:36 »
Du kan ju kortla mellan vägg reglarna och bara läkta 1" utanpå asfaboarden om du vill ha stora taksprång
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #203 skrivet: 05 maj-22 kl 09:17 »
Nu börjar projektet igen efter "vintersemestern"

Igår fick jag hem ett lass med brädor från den lokala sågen, bra meterspris (1€/m). 125 och 150 x 22 mm storlekar. Kommer inte att räcka såklart, men detta var vad som fanns just nu, blandade längder också, men torkat och färdigt att spika upp och måla.


Det ser kanske baktungt ut, men det blev balanserat till nåt kilo. Skönt att sågen ligger nära dock.

Avlastat och ska täckas med plast. Jag kommer nyttja bräderna för spikreglar också. Det blir inte optimalt men det duger nog, jag kommer inte orka med att lägga upp en massa kortlingar, det blir nog bra såhär.



Jag velade mellan lockpanel och lockläkt men jag tror ändå jag ska satsa på lockläkt med blandade bredder.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #204 skrivet: 07 maj-22 kl 10:37 »
Innan jag börjar med fasaden har jag tänkt göra det lättare för mig. Har en massa kapande framför mig så därför köpte jag en kap/gersåg:


Idag har jag köpt en MDF skiva (plywood var för dyrt) och ska bygga ett enkelt stativ för sågen. MDF är inte det bästa för utomhus bruk men jag tycker det blir ganska beständigt då man låter det suga upp olja eller polyuretan. Oklart ännu hur basic det blir.... Om, jag bara gör nåt som jag slänger på sågbockarna eller om jag kanske gör nåt mera invecklat som jag kan ha inomhus också.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #205 skrivet: 14 maj-22 kl 22:49 »
Ja såhär blev det:








Ska ännu fixas med hjul och den ska lackas osv osv. Men den är funktionell nu.

 

Klockaregården

  • Inlägg: 25
    • Skåne
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #206 skrivet: 18 maj-22 kl 02:14 »
Bara så du vet Dennis; det där är inget "enkelt stativ"  (:) ;) ;D
Stone in my hand

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #207 skrivet: 18 maj-22 kl 10:38 »
Ja jag satsade på nåt mera invecklat då jag ändå slängt pengar i material.

Blev också att plocka isär sågen förra veckan. Ville inte starta. Hade isär den och letade fel, till sist lokaliserade jag felet till själva pluggen, klippte av och bytte, sågen fungerar igen. Jag fick då också insidan rengjord och allt går lättare nu. Som bonus kunde jag också inspektera kolen och konstatera att det är väldigt mycket liv kvar i dom. Sågen har levt ett lätt liv eller fått dom bytta.

Klockaregården

  • Inlägg: 25
    • Skåne
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #208 skrivet: 18 maj-22 kl 21:47 »
Du råkar inte ha någon ritning på stativet? Såg väldig intressant ut.
Väldigt trevligt att du delar med dig av bilder på bygget för övrigt! (=
Stone in my hand

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #209 skrivet: 19 maj-22 kl 05:34 »
Tyvärr jag använde ingen ritning då jag gjorde detta utan tillverkade ur huvudet så att säga. Det viktiga är att mäta ur ett par grund dimensioner så man kan kapa upp alla delar korrekt, bredden så att sågen passar, samt djupet, för mig blev det 45cm brett, 40cm djupt och 86cm högt.

Jag kollade på nätet efter liknande saker först för att få en bättre idé om tillverkningsprocessen.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #210 skrivet: 22 maj-22 kl 18:33 »
Jiggade upp ett stop för konsistent kapning efter jag bestämde en passlig längd på fasadbrädorna, 215 cm.



Sen var det att börja spika, försöker hålla ca 8mm mellanrumm för ribborna.








DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #211 skrivet: 06 jun-22 kl 08:50 »
Gått lite väl sakta på sistone men gaveln börjar bli färdig.





Listan går inte hela vägen ut för den ska ändå trimmas ner sen då jag lägger hörnfoder.


Här tog materialet slut, får se vad det kostar å köpa mera. Detta var sjukt billigt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #212 skrivet: 17 jul-22 kl 15:55 »
Jag har jobbat med att flytta grejer från garaget till förrådet och jag har gjort flera hyllor, samt flyttat en hylla från garaget till förrådet. Så nu har jag mera rum i garaget.



Täckt in utskifterna med bräder, här ska ännu några foder till för att täcka skarvarna.


TYvärr hade jag också bakslag då jag noterade jag hade misslyckats på ena sidan att få bräderna i vattenpass. Så jag fick ta bort alla sneda och spika om dom korrekt.



Sen började jag med dörrfoder och andra grejer


Bara detta kvar innan ribborna ska på.


Jag köpte färg, blågrå slamfärg i den lokala färghandeln och den kommer nästa vecka. Då ska jag måla innan ribborna monteras så det inte blir ställen utan färg då träet krymper.

Nu funderar jag också på dörrarna till förrådet. Jag har tänkt på en slagport men undrar hur man ska göra en så det inte vrider sig? Jag tänkte om jag kunde tillverka en ram från samma 22mm bräder. Typ jag gör en ram, fyrkant med snedsträva som stöttar upp dörren, och den tillverkar av två lager som lamineras ihop, det tänker jag bör göra dörren formstabilare. Å andra sidan har jag sett många som bara gjort en Z-ram och spikat bräder på den. Kanske kan funka men jag är orolig det slår sig med tiden.

Exempel på Z konstruktion
https://svenska.yle.fi/a/7-835832

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #213 skrivet: 17 jul-22 kl 19:37 »
Det där var mig en riktigt redig bod/förråd. Får mitt att se lite litet ut :).

Ska de bli gjutet golv framöver eller nöjer du dig med grus?
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #214 skrivet: 30 jul-22 kl 17:09 »
Kapsågsstationen har nog varit ovärderlig i det här arbetet, men så fort det regnar så måste jag dra in den under tak.




Jag utvecklade en bättre metod att kapa till bräderna för den övre delen på gaveln. Då jag gorde framsidan gick jag och mätte hela tiden och det tog jättelänge. Nu så tar jag brädan som jag gjorde före och lägger dom mot ett anhåll, lägger en bit mellan så det blir rätt avstånd och sen ritar jag linjen från förra brädan så den går över på den nya.



Går mycket snabbare, jag kan göra en hel hög brädor och spika upp dom.




Tog några timmar, framsidan tog över en dag...



Nu har jag börjar klä in hörnen och även andra lister och foder.


Liten kant på listen ovanför dörren gjorde med bandsågen. JAg tror dock det blir en dropp plåt ovanpå.


Det ovanför var från veckan före denna, denna vecka har jag mest jobbat med sambons bil och svetsat rost. Idag började jag dock måla medan jag väntar på att epoxispacklet ska härda.







Färgen jag valde var grå slamfärg från Hangö Färg i södra finland. Jag är förvånad hur kulören matchar våra andra byggnader med modern plastfärg. Helt olika färger men ändå blev det så likt. Rena slumpen bara. Jag målar första varvet med utspädd färg.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #215 skrivet: 30 jul-22 kl 21:28 »
Det där var mig en riktigt redig bod/förråd. Får mitt att se lite litet ut :).

Ska de bli gjutet golv framöver eller nöjer du dig med grus?

Det blir grus för tillfället, men det känns som betong blir det förr eller senare.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #216 skrivet: 30 jul-22 kl 22:02 »
Byggmax ljusgrå oljefärg har också nästan exakt den nyansen

Anders Flix

  • Inlägg: 1722
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #217 skrivet: 05 aug-22 kl 13:25 »
Det är väldigt snyggt!

Bra jobbat!
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #218 skrivet: 05 aug-22 kl 14:05 »
Vad tror ni om att bygga en slagport enligt denna ritning?

Jag har gjort en enkel ritning på en slagport som är gjort av laminerat 18mm material, sågat 22mm som jag hyvlar till 18mm och laminerar med PU lim. Man kanske kan skippa hyvlandet helt dock.

Planen är att laminera ihop till ett par ramar enligt bilderna. Genom att laminera två lager och orientera årsringarna korrekt så hoppas jag få en ram som är styv och inte slår sig.





Tror ni den här designen kan funka?

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #219 skrivet: 05 aug-22 kl 14:32 »
Absolut!

Det fungerar nog tillräckligt bra om du gör den av ohyvlade 2x4"  eller 1,5x5" så är logdörrar  och boddörrar gjorda i mina trakter
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 6 användare (1 dolda)
GE202, Dot, woodcraft68, Be, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser