Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kommun vill bygga nytt, ändra detaljplan  (läst 741 gånger)

kaptenrobert

  • Inlägg: 2
    • Skåne
Kommun vill bygga nytt, ändra detaljplan
« skrivet: 01 okt-23 kl 01:57 »
Hej! Jag har haft höns i lite mer än två år nu. Bor i utkanten av en by, mot åker på ena sidan huset och mitt emot handelsträdgård. Ingen detaljplan. Därför har jag inte behövt ansöka om tillstånd att få ha mina höns och tupp. Något kommunen kräver i detaljplanerat område.

Nu vill kommunen bygga bostäder på åkermarken kring mitt hus och jag undrar därför: Vad gäller? Behöver de ta hänsyn till mig över huvud taget eller kör de rakt över en?
Jag har även andra intressen som kanske inte lämpar sig i ett (framtida) bostadsområde, bland annat smide. Varvid jag valde att bosätta mig lantligt.

Hade kommunen frågat mina grannar så hade alla (utom en, som nyss valt att flytta in brevid mitt hönshus) sagt att det är OK men man kan ju knappast fråga folk som bor i bostäder som inte finns ännu.

Är det någon som vet vad som gäller? Har ej lyckats få ett bra svar från kommunen. Tacksam för eventuella svar!

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Kommun vill bygga nytt, ändra detaljplan
« Svar #1 skrivet: 01 okt-23 kl 13:54 »
processen vid antagande av ny detaljplan tror jag är lika från kommun till kommun. Efter att tjänstepersonerna på förvaltningen ritat upp området hur de tänkt sig det skall se ut presenteras det för berörd nämnd. Tycker den att det ser OK ut går det vidare till allmän prövning dvs kommuninvånarna främst i det berörda området får lägga synpunkter. Andra inblandade brukar vara naturskyddsförening,miljöprövning m.m. flera instanser som funkar som remissinstanser. Det brukar vara olika från kommun till kommun. Föreslagen detaljplan brukar vara anslagen på kommunens anslagstavla  ( hittas ofta utanför kommunhuset och på biblioteken.) samt hemsidan. Under processen yttrar sig också de politiska partierna. Denna process är då tidsbegränsad ofta 3-5 veckor beroende på kommun och detaljplanens storlek. . Synpunkterna som kommit in tas upp i förvaltningen som därefter går till nämnden med ett slutgiltigt förslag. Tycker nämnden det ser OK ut går ärendet vidare till kommunstyrelse som lämnar sitt rådgivande beslut till kommunfullmäktige som antar eller avslår. En detaljplan kan alltså ta lång tid att få igenom och min erfarenhet är att den styrande politiken ofta går på förvaltningens linje. En två års tidsplan är inget ovanligt. Som jag förstår i ditt fall är processen på planeringsstadium? Efter att en plan beslutats gäller därefter kommunens regelverk avseende detaljplanerat område även befintlig bebyggelse. En beslutad detaljplan kan överklagas men krävs alltså att kommunen gjort fel någonstans för att det skall tänkas lyckas. Min erfarenhet av de processerna är att juridiken är dålig på lagstiftning och ärenden avslås därför nästan alltid. Oftast tittar man aldrig på sakfrågan utan bara om processen gått rätt till,dvs man följt regelverk. Några enstaka negativa boenden kör man oftast bara över för kommunens bästa.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Kommun vill bygga nytt, ändra detaljplan
« Svar #2 skrivet: 01 okt-23 kl 14:02 »
Som tillägg kan jag också säga att när det gäller att bygga på åkermark kan det faktiskt vara en ide att överklaga till länsstyrelsen då många kommuner fått avslag för nybyggnation på åkermark. Detta då lagstiftningen ger ett visst skydd åt åkermark särskilt i Skåne. Du bör liera dig med naturskyddsföreningen vilken ofta är remissinstans i de flesta kommuner som kan hjälpa dig med synpunkter.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Kommun vill bygga nytt, ändra detaljplan
« Svar #3 skrivet: 03 okt-23 kl 08:18 »
Att bygga på åkermark i ett land som inte är på långa vägar självförsörjande på livsmedel borde vara straffbart. Hoppas ni lyckas bromsa galenskaperna.
Det gamla ordspråket som broderats på en väggbonad lyder: Där ingen plog kan gå och ingen lie slå, där ska huset stå. Det borde vara första raden i plan- och bygglagen.

kaptenrobert

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Kommun vill bygga nytt, ändra detaljplan
« Svar #4 skrivet: 03 okt-23 kl 16:08 »
Sättet man har resonerat i kommunens plan är att man ska bygga bostäder och att det inte finns någon annan mark att bygga på. Varför man öht måste bygga i en liten by där en väldigt stor del av invånarna är gamla och snart kommer flytta ut eller dö, det begriper jag inte men det finns säkert något incitament för kommunernas bygghets som jag inte begriper. Jag tror inte stockholmsstudenterna som vill bo i innerstan kommer flytta ner till min håla i södraste Sverige, men vad vet jag.

Om de börjar bygga kommer jag förstås inte tillåtas ha dricksvatten från brunn längre heller och trekammarbrunnen är bara att glömma. Men jag ska kanske jubla över att värdet stiger på huset, om inte bostadsmarknaden kollapsat tills dess förstås. Men det är en helt annan fråga för en annan tråd, kanske. Hade inte bonden sålt marken i samband med att han sålde huset till min förre granne hade det här kanske inte blivit aktuellt, men han hade väl inga barn som var intresserade av att ta över. Finns mycket fina gamla verktyg i den gamla ladan som ligger där och det verkar som att man lagt ner djurhållningen i en hast för stallbyggnaden var fortfarande full av skit och dynga. Och en 500 äggkartonger. Jag slipper gå och köpa nya iallafall... Huset jag bor i är mer än 100 år gammalt så jag vet inte om det tillhört bonden en gång i tiden eller inte men det är väl en piss i sjön jämfört med marken som kommunen tagit i anspråk. Man ska bygga en ny idrottsplats till skolan också. Den gamla ska byggas om till "uteklassrum".

Jag tackar för ert mycket utförliga svar!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kommun vill bygga nytt, ändra detaljplan
« Svar #5 skrivet: 03 okt-23 kl 20:47 »
Den lokala LRF-föreningen kanske vill vara med och protestera ihop med Naturskyddsföreningen? Finns något politiskt parti i kommunen som är mot byggen på åkermark? Har du kontaktat lokala media?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Kommun vill bygga nytt, ändra detaljplan
« Svar #6 skrivet: 03 okt-23 kl 21:01 »
Om något enstaka parti är emot,oftast MP spelar liten roll. Det är majoriteten i kommunfullmäktige som bestämmer om en detaljplan. Och i de flesta kommuner har styret majoritet i den församlingen. I min kommun protesterar alltid naturskyddsföreningen mot byggplaner men hittills bryr sig få om det. Vi i oppositionen kämpade mot en bergtäkt i utkanten på Alvesta som påverkar med buller o damm men det gick igenom och brytningen har påbörjats. Det är alltid överenskommelser o pengar som bestämmer. Den där korruptionen som inte finns i Sverige ...... I detta fallet var det markägaren som inte ville släppa till mark till nybyggnation om han inte fick sin bergtäkt. Jag själv bor 2 mil från centralorten i mindre samhälle så jag slipper bergtäktsproblemen. Men har förståelse för de närboende som får sin vardag förstörd. Dock påverkade det inget i valrörelsen. Folk tycks rösta som de alltid gjort för valresultatet var märkligt lika förra valet trots stora problem i kommunen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser