Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bidrag tips idér om det finansiella  (läst 2117 gånger)

dedde

  • Gäst
bidrag tips idér om det finansiella
« skrivet: 17 okt-04 kl 00:23 »
HEJ

jag har problem, som jag hoppas att jag kan få hjälp med, så jag vänder mej till er kära med mäniskor. det  ligger till så här, jag som ung (21) nybliven tvilling farsa har en dröm en vision om att mina barn och min hjärtevän och jag ska bo på en liten gård på landet. objäktet finns men precis som med alla andra 21 åringar har jag inte 1 775000:- spänn. priset är förhållande viss litet i jämförelse med vad man får för det. jag vet inte hur mycket jag får låna på banken men inte är  det mycket men både jag och min tjej har fasta jobb. nu till min fråga.
är det någon som har vetskap om man kan söka bidrag fonder ellre dyl. för att som ung kunna starta en egen liten gård jag tänker främsta på EU som så gäran ser att vi främjar om miljön osv.

stället är ganska stort med flera ladugårdar och stor mark.

jag är övertygad om att bara jag får råd att köpa stället så är det inga problem att få det att gå runt

snälla ge mej tpis idéer uppmuntran vad som hällst

mvh/fredrik

Monica

  • Inlägg: 535
Re:bidrag tips idér om det finansiella
« Svar #1 skrivet: 17 okt-04 kl 14:30 »
Grattis till tvillingarna  :)

Jag hade tagit kontakt med banken och pratat med dem och förhört mig om vad oddsen är att ni kan få lån. De brukar vara väldigt bra att ha och göra med och de kan också ge er tips om både det ena och det andra.

Jag vet att det tidigare lämnades bidrag till unga lantbrukare som startade nytt. Länsstyrelsen skickar ut en "gul folder" varje månad nästan och det stod i den för nån tid sedan. Kolla med länsstyrelsen i ditt län. Sen finns det EU-bidrag för ekologisk odling t ex. Du kan troligtvis även söka starta-eget-bidrag...

Men prata med banken, de hjälper dig med vart du kan vända dig. Ett tips är att innan du går dit, så räkna ut en realistisk kalkyl på dina inkomster, utgifter, vad gården kostar, driftskostnader osv. Räkna högt på utgifterna och lågt på inkomsterna, så brukar det stämma rätt bra  8)

Lycka till!!

dedde

  • Gäst
Re:bidrag tips idér om det finansiella
« Svar #2 skrivet: 17 okt-04 kl 18:52 »
tack tack så hemskt mycket för tipsen
jag skall ta mig till banken så fort som möjligt.
kan man redogöra för banken "svarta" inkomster? mycket hänger nämligen på att jag ska syssla med lite "vid sidan av verksamhet".
sen är väl marken som tillhör en typ av "borgenär" eller? så har jag fattat det som iaf. att om det skiter sig så har alltid banken marken och skogen att ta till.

mvh/fredrik

 

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:bidrag tips idér om det finansiella
« Svar #3 skrivet: 17 okt-04 kl 19:15 »
Undvik "svarta pengar".Se vad jag skrivit om detta i tidigare inlägg. Du får inte låna på skogen. Du kan bara låna på skogsvärdet, dvs värdet av marken utan skog. Bankerna betraktar växande skog som "lös egendom". Skog kan du sälja och avverka när som helst, vilket innebär att som borgensvärde eller säkerhet har skogen noll i värde. Skogsmarksvärdet är lågt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 4 användare (1 dolda)
Mathias., LimJans, djurfarmen

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser