Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Björktrast skadad  (läst 4607 gånger)

Moa Nyberg

  • Inlägg: 4
Björktrast skadad
« skrivet: 21 maj-17 kl 13:12 »
Hej!
Jag har räddat en björktrast från att bli hundmat,dock så lyckades hunden dra lös stjärtfjädrarna. Den bor nu i en hundgård med grenar och ett litet bo, samt vatten. Slänger in äpplen mask å den fångar insekter själv. Min fråga är om den kommer kunna klara sig utan stjärtfjädrarna? Den hoppar mest men gör ibland några misslyckade försök till att flyga. Kommer den kunna flyga utan stjärtfjädrarna eller växer dem ut igen?
Tacksam för svar!😊

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Björktrast skadad
« Svar #1 skrivet: 21 maj-17 kl 13:27 »
Den kommer att klara sig precis så bra den kan, efter de 48h man som privatperson får vårda ett vilt djur

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Björktrast skadad
« Svar #2 skrivet: 21 maj-17 kl 14:39 »
Stjärtfjädrarna växer ut igen, men det tar en stund, skulle tro det rör sig om veckor. Kanske att den lär sig flyga utan stjärtfjädrarna, men tror inte det. Kul att du får den att äta.

De där 48 timmarna skulle jag inte bry mig ett skit om. Vare sig du lyckas få den tillbaks i frihet eller att den råkar dö i din vård så har du lärt dig mycket mer om naturen än om du skulle vara en laglig person och släppa ut den direkt.

Moa Nyberg

  • Inlägg: 4
SV: Björktrast skadad
« Svar #3 skrivet: 21 maj-17 kl 17:18 »
Jag bryr mig inte alls om dom där 48timmarna. Eftersom det är flera mil till närmsta ställe som tar emot dessa så känner jag att jag gör den en tjänst. Den är där i hundgården och när den sedan kan flyga flyger den ut. I hundgården är den skyddad från diverse rovdjur eftersom den inte är i toppskick och kan flyga. Den är i en naturlig men skyddad omgivning som jag ser det.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Björktrast skadad
« Svar #4 skrivet: 21 maj-17 kl 19:23 »
Ja, de är ganska tacksamma vad gäller mat och sådant, den äter såväl insekter (dess huvudsakliga föda) som bröd och spannmål/frön, frukt och bär, mm.
Det kan som sagt ta ganska lång tid innan stjärtfjädrarna är tillbaka.

Hoppas att den klarar sig, även om inte så har du nog som sagt lärt dig en heldel nyttigt om naturen och vilda djur.  :)

Var säkert 200 och mellanlandade hos mig för någon dag sedan...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Björktrast skadad
« Svar #5 skrivet: 21 maj-17 kl 20:22 »
Om en fågel får skadade fjädrar tar det lång tid innan de byts, men om de dras ut går det fortare. De som sysslar med att rädda diverse flygfän bedövar och rycker ut skadade fjädrar så att nya kommer fortare.

Vi hade en myskanka som blev av med sina stjärtfjädrar i envisa bråk. Han sprang omkring med ändan bar ett tag, men det dröjde inte länge förrän han hade fjäderdräkten fixad igen. Han kunde inte flyga förrän de var ute igen.

Moa Nyberg

  • Inlägg: 4
SV: Björktrast skadad
« Svar #6 skrivet: 22 maj-17 kl 11:40 »
Måste meddela att björktrasten inte överlevde. Hittade den död i hundgården. Jag försökte iallafall men nu är den begravd och fått blommor😔❤🐦

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Björktrast skadad
« Svar #7 skrivet: 06 jul-17 kl 11:31 »
En välgärning att de fick avsluta sitt liv i fängelse  :-\

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Björktrast skadad
« Svar #8 skrivet: 08 jul-17 kl 14:45 »
Jag tycker att det tyder på ett varmt hjärta att man i allafall har försökt.  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Björktrast skadad
« Svar #9 skrivet: 08 jul-17 kl 15:06 »
Fåglar som man lyckas rädda kommer ofta tillbaks och verkar tacka för tjänsten, så de lider nog inte så hemskt i den korta fångenskapen. Skadade djur dör oftast fort och brutalt i naturen. Även i fångenskap bland artfränder, att släppa in en skadad höna bland de andra som lever "fritt" innebär en rätt säker död.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Björktrast skadad
« Svar #10 skrivet: 08 jul-17 kl 21:05 »
Har man kunskapen och kan ta rationella beslut är jag med på det hela men om man tror att allt blir bra bara av mat och vatten så tycker då jag att man har helt fel ingångsvärde.

Antingen ska skadade djur har vård eller avlivas, inte förvaras och självdö.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Björktrast skadad
« Svar #11 skrivet: 09 jul-17 kl 14:00 »
Visst är adekvat vård eller ett välgrundat beslut om avlivning att föredra, men många gånger klarar sig ett skadat djur om det får just vila och mat. Och klarar det sig inte så är det oftare en behagligare död i skyddad sårlega än att bli angripen av skogens städpatrull medan krafterna tryter. Värdet av att en oftast ung människa bryr sig och lär sig mer om liv och död i naturen tycker jag uppväger de misslyckade räddningsaktionernas utdragna dödsförlopp.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Björktrast skadad
« Svar #12 skrivet: 09 jul-17 kl 14:02 »
Ja, jag tycker också att detta är skillnad mot om man säg hittar ett skadat djur som uppenbart lider, tvingar på den benproteser, mm...
Skall ta dit någon som skall avliva det med en spruta, osv... Allt för att det skall se bra ut för människan. Sådant är däremot djurplågeri.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Björktrast skadad
« Svar #13 skrivet: 09 jul-17 kl 14:40 »
Jag tycker att det tyder på ett varmt hjärta att man i allafall har försökt.  :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Animal_hoarding

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Björktrast skadad
« Svar #14 skrivet: 09 jul-17 kl 14:48 »
Nu är det väl viss skillnad på det och att ta hand om enstaka fåglar eller möss, mm det har väl de flesta gjort någon gång i livet, jag gjorde det ofta när jag var liten när mina föräldrar inte såg...   :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, reimersro, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser