Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Farligt med gammalt nässelvatten?  (läst 1851 gånger)

Kungshagen

  • Inlägg: 2
Farligt med gammalt nässelvatten?
« skrivet: 07 apr-21 kl 08:42 »
På grund av diverse orsaker blev tunnan med nässlor och vatten aldrig omhändertaget FÖRRA ÅRET 🙈

Och eftersom jag har något svagt minne av någon äldre släkting som sa att nässelvatten kunde vara både gödning och som round up och någon (antagligen) inbillad tanke om cyanider så vågar jag inte ta av locket nu....  ::) :embarrassed2:

Har jag råkat tillverka något livsfarligt, eller kan jag bara tömma ur på något mindre känsligt ställe och göra nytt i år?


Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Farligt med gammalt nässelvatten?
« Svar #1 skrivet: 07 apr-21 kl 12:00 »
På grund av diverse orsaker blev tunnan med nässlor och vatten aldrig omhändertaget FÖRRA ÅRET 🙈

Och eftersom jag har något svagt minne av någon äldre släkting som sa att nässelvatten kunde vara både gödning och som round up och någon (antagligen) inbillad tanke om cyanider så vågar jag inte ta av locket nu....  ::) :embarrassed2:

Har jag råkat tillverka något livsfarligt, eller kan jag bara tömma ur på något mindre känsligt ställe och göra nytt i år?

Det kan inte bli giftigt.
Därimot mognar det och blir ännu mer potent, vilket innebär att om man har på koncentrat så kan man döda växter med det. Precis som när man har på stora mängder gödsel.

Blanda ut som vanligt  1/10 eller ännu mindre om du känner för det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Farligt med gammalt nässelvatten?
« Svar #2 skrivet: 07 apr-21 kl 17:13 »
Gödselgas är farligt om man andas in den. Men om du lyfter lockrt så din tunna luftas är det inga problem. Problemet finns i septitankar och gödselbrunnar.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 2 användare (1 dolda)
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser