Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bjurholmshöns  (läst 1485 gånger)

Wedinskan

  • Inlägg: 9
    • Västerbotten
Bjurholmshöns
« skrivet: 03 apr-21 kl 11:08 »
Hej!
Vi har några Bjurholmshöns hemma på gården här i norrland och skulle önska några kycklingar på de i sommar. De är ca 1 år gamla och lägger ägg dagligen, så den delen har kommit igång.
Men hur vet jag när och om de är villiga att ruva?
Jag funderar på när det är dags att sluta plocka in ägg. Går de efter värmen utomhus eller soltimmar?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bjurholmshöns
« Svar #1 skrivet: 03 apr-21 kl 12:30 »
Hej!
Vi har några Bjurholmshöns hemma på gården här i norrland och skulle önska några kycklingar på de i sommar. De är ca 1 år gamla och lägger ägg dagligen, så den delen har kommit igång.
Men hur vet jag när och om de är villiga att ruva?
Jag funderar på när det är dags att sluta plocka in ägg. Går de efter värmen utomhus eller soltimmar?

Dom kommer att börja ruva när det passar sig enligt dom.
Solen och värmen spelar en roll, men ingen vet inte riktigt.

Vill du vara säker på att få kycklingar så lär du ruva själv.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Kalla

  • Inlägg: 80
    • Jämtland
SV: Bjurholmshöns
« Svar #2 skrivet: 26 jan-22 kl 20:15 »
Men hur vet jag när och om de är villiga att ruva?

En vacker dag märker du att en höna inte vill gå ut, utan hon ligger kvar i redet hela dagen och nästa dag och nästa ... Lägg då 10-12 ägg från de senaste dagarna under henne. Vänta 21 dagar. <3


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 1 användare
Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser