Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som har räddat en höna med stopp i krävan?  (läst 23506 gånger)

Leonora Halvars

  • Inlägg: 5
SV: Någon som har räddat en höna med stopp i krävan?
« Svar #20 skrivet: 30 mar-21 kl 21:29 »
Tack så jättemycket för svar!
Massage och vätska ska bli! Vad ska jag tänka på när jag ger vattnet för att ha störst chans att undvika lungorna?

Brukar det vara så att stopp i krävan medför svaghet i benen eller låter det mer som någonting annat?

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Någon som har räddat en höna med stopp i krävan?
« Svar #21 skrivet: 31 mar-21 kl 09:30 »
Tack så jättemycket för svar!
Massage och vätska ska bli! Vad ska jag tänka på när jag ger vattnet för att ha störst chans att undvika lungorna?

Brukar det vara så att stopp i krävan medför svaghet i benen eller låter det mer som någonting annat?

Om man är snabb att se en stoppad kräva brukar det inte behöva gå så långt att de blir svaga av för lite vatten eller näring. Så om du upptäckt det ganska tidigt så skulle jag vara orolig att det är något annat. I dessa fågelinfluensatider så hade jag också varit lite oroligare. Om den dör så kanske lämna in den för koll.

Däremot kan en höna bli ordentligt obalanserad av vätske- och näringsbrist men då borde det hållt på ett tag. Jag hade sådana unghönor i somras i värmen då de inte ville dricka ur min nya vattenhink. Bytte den och de kom ur obalansen.

Man droppar sakta i vatten i näbben och låter den svälja själv helst. Gärna lite under tungan för säkerhetsskull. Än har jag inte råkat få ner det i lungorna trots en del protester och lite felmåttande från min sida men försiktig ska man ändå vara.

Leonora Halvars

  • Inlägg: 5
SV: Någon som har räddat en höna med stopp i krävan?
« Svar #22 skrivet: 31 mar-21 kl 14:47 »
Hon har nu druckit vatten, ätit lite majsgröt och groddar.
Jag har masserat knölen som sitter nere till höger på bröstet och jag tycker den känns lösare. Jag har även gett henne lite olja i näbben
som jag sett vissa tipsa om.
Hon är fortfarande medtagen och har svårt att gå men har ork nog att nypa till en och annan höna genom gallret.
Funderar på om det är något annat än stopp i krävan ändå, detta är dag fem sedan jag hittade henne när hon mådde som sämst.
Jag ska även ge henne lite vitamin E och selen och hoppas hon piggar på sig. Annars blir det nog dags att ta min första höna av daga.  :'(

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Någon som har räddat en höna med stopp i krävan?
« Svar #23 skrivet: 31 mar-21 kl 21:30 »
Hon har nu druckit vatten, ätit lite majsgröt och groddar.
Jag har masserat knölen som sitter nere till höger på bröstet och jag tycker den känns lösare. Jag har även gett henne lite olja i näbben
som jag sett vissa tipsa om.
Hon är fortfarande medtagen och har svårt att gå men har ork nog att nypa till en och annan höna genom gallret.
Funderar på om det är något annat än stopp i krävan ändå, detta är dag fem sedan jag hittade henne när hon mådde som sämst.
Jag ska även ge henne lite vitamin E och selen och hoppas hon piggar på sig. Annars blir det nog dags att ta min första höna av daga.  :'(

Du kommer märka inom 1-2 dagar till men efter det är det tveksamt om det är krävan.

Bra att du är beredd att avliva om det inte går som du vill. Det klarar du. Det är svårt första gången men man vänjer sig på det sättet att det aldrig är en kul uppgift men blir lite mer vardag.

Leonora Halvars

  • Inlägg: 5
SV: Någon som har räddat en höna med stopp i krävan?
« Svar #24 skrivet: 31 mar-21 kl 21:48 »
Okej, då är det hopp och fortsatt omvårdnad som gäller.

Tack för alla svar, tips och generell uppmuntran! Det uppskattas verkligen! <3


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 3 användare
alternaiv, Be, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser