Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket läder och var köpa?  (läst 12550 gånger)

Rebecca

  • Inlägg: 10
    • Småland
Vilket läder och var köpa?
« skrivet: 30 aug-10 kl 19:27 »
Jag har tänkt ge mig på att sy ett träns/huvudlag men behöver också läder till å sy och byta lite saker på en gammal loksele. Men vad ska man köpa för något? Kan man använda samma typ av läder eller ska man ha tunnare till träns (kanske tunt och dubbelt), till selen är det bland annat bukjordsstropen som behöver bytas och den behöver ju vara lite kraftigare.  :-\ ska man köpa en tunnare och en grövre bit?
Vill ha vegitabilgarvat läder i bra kvalitet, har kollat på www.tjaderlader.se men tycker det är svårt att veta vad man ska välja när man inte kan se och känna på lädret och det är ju ganska dyrt så man vill ju inte att det blir fel.
Vilken tjocklek behövs och vilken del (av skinnet) är bäst eller prisvärdast?
Finns det något bättre ställe att köpa ifrån när man inte behöver så stora kvantiteter?
Tacksam för alla svar  :)

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Vilket läder och var köpa?
« Svar #1 skrivet: 30 aug-10 kl 22:30 »
Var bor du? Det brukar gå att köpa läder hos sadelmakare/bilsadelmakare/tapetserare/skomakare också, särskilt när det bara är små mängder man behöver.

Bukjord-stroppen... Hmm... Är det den med hålen i alltså? Generellt använder man så kallat rem-läder till saker som behöver styrka men som ändå måste vara lite smidigt. Detta kan du använda till huvudlag, men du behöver få det ner-hyvlat lite så det inte är för tjockt. Det ska du kunna be om hos en bra handlare.
Om du ska ha hårt, jävligt hållbart läder så är det platt-läder som gäller. Det är det man använder till drag-lädret på en sele.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Rebecca

  • Inlägg: 10
    • Småland
SV: Vilket läder och var köpa?
« Svar #2 skrivet: 31 aug-10 kl 00:07 »
Jag bor i södra Småland, nära skåne och hallandsgränsen, vet inte om det finns någon sadelmakare eller liknande i trakterna men får kolla det.
Ska det vara vegetabilgarvat remläder eller överfettat?  vad är skillnaden ???
Om man inte kan få det ner-hyvlat kan man göra det själv då? eller är det för svårt?
Plattläder är nog lite för kraftigt för gjorden men har också haft funderingar på att sy ett par draglinor nån gång lite längre fram när jag blivit klar med dom andra grejerna men tänkte ha ett tåligt spännband mellan dubbelsytt läder. Klarar man sig med remläder då eller ska man ha plattläder iaf? De behöver klara ganska ordentligt arbete  :-\ 

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Vilket läder och var köpa?
« Svar #3 skrivet: 31 aug-10 kl 00:53 »
Jag bor i södra Småland, nära skåne och hallandsgränsen, vet inte om det finns någon sadelmakare eller liknande i trakterna men får kolla det.
Ska det vara vegetabilgarvat remläder eller överfettat?  vad är skillnaden ???
Om man inte kan få det ner-hyvlat kan man göra det själv då? eller är det för svårt?
Plattläder är nog lite för kraftigt för gjorden men har också haft funderingar på att sy ett par draglinor nån gång lite längre fram när jag blivit klar med dom andra grejerna men tänkte ha ett tåligt spännband mellan dubbelsytt läder. Klarar man sig med remläder då eller ska man ha plattläder iaf? De behöver klara ganska ordentligt arbete  :-\

Överfettat remläder är bara till hundkoppel och liknande, så sånt ska du inte ha. Vegetabilgarvat remläder låter lämpligt, men som du sa tidigare, det är ju oerhört svårt att veta om man köper rätt eller inte när man inte får klämma och känna... ;)
Kolla gulasidorna om du har nån sadelmakare i närheten av där du bor. Då kanske du kan åka dit och få råd och tips, och även få lädret till tränset ner-hyvlat. Man behöver en s.k. spalt-maskin till det, och det går inte att göra för hand själv.

När jag var på Tärnsjö sydde man draglädren till deras arbetsselar i TRE lager vegetabilgarvat platt-läder på vardera 4,5 mm. Draglädren blev alltså nästan 1,5 centimeter tjocka... ;) Så det är ju rejäla doningar för att uttrycka det milt... ;)  Remläder är inte tillräckligt starkt för det.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

pantone511

  • Inlägg: 45
  • gamla hus och varmt kaffe
    • Blekinge
SV: Vilket läder och var köpa?
« Svar #4 skrivet: 31 aug-10 kl 19:51 »
jag tycker absolut du ska välja plattläder i t ex  4 mm. det använder jag till träns (mest island och lite western). du ska enbart köpa croupon'en som är den bästa del (ryggen). om du måste ha väldigt långa bitar kan du köpa en hechte (rygg + nacke) men i nakken kan lädret vara lite mer elastisk. att köpa en bra croupon är kanske dyrt men en väldigt bra investering, eftersom du kan tillverka allt möjligt i hästväg, och över tid spara pengar.
du kan även handla på www.laederiet.dk där de har ett mycket stort sortiment och är trevliga att prata med.


uppskattar: liv i liten skala. barn och hund i 1800-tals hus. torr ved och kantarell. nära vänner. hästar i hagen. skogshallon på syltburk. doft av skvattram och tölt genom skogen. hembakat bröd och kortspel.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Vilket läder och var köpa?
« Svar #5 skrivet: 01 sep-10 kl 00:10 »
jag tycker absolut du ska välja plattläder i t ex  4 mm. det använder jag till träns (mest island och lite western). du ska enbart köpa croupon'en som är den bästa del (ryggen). om du måste ha väldigt långa bitar kan du köpa en hechte (rygg + nacke) men i nakken kan lädret vara lite mer elastisk. att köpa en bra croupon är kanske dyrt men en väldigt bra investering, eftersom du kan tillverka allt möjligt i hästväg, och över tid spara pengar.
du kan även handla på www.laederiet.dk där de har ett mycket stort sortiment och är trevliga att prata med.


Tillverkar du träns i 4 mm plattläder?? Det måste ju spaltas ner... Annars blir det ju inget bekvämt träns för hästen... ;)
Och köper man en hel krupong så behöver man dessutom en bra remskärare och diverse andra verktyg för att få ut nåt bra av det, och om man "bara" har det som hobby så tycker jag att det blir en rätt häftig utgift... Då känns det mycket smidigare att köpa färdiga remmar i den längd, bredd och tjocklek som man behöver just då. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

pantone511

  • Inlägg: 45
  • gamla hus och varmt kaffe
    • Blekinge
SV: Vilket läder och var köpa?
« Svar #6 skrivet: 01 sep-10 kl 06:22 »
ja, jag använder som sagt 4 mm plattläder till träns och de blir både fina och behagliga för hästen och håller för det mesta. en remskärare är inte så dyr (t ex strap cutter 250:-) - och då kan man ju få precis den bredd man vill.
men det som känns rätt för mig kanske inte funkar för andra. vad vet jag. det var bara mina synpunkter...
uppskattar: liv i liten skala. barn och hund i 1800-tals hus. torr ved och kantarell. nära vänner. hästar i hagen. skogshallon på syltburk. doft av skvattram och tölt genom skogen. hembakat bröd och kortspel.

Rebecca

  • Inlägg: 10
    • Småland
SV: Vilket läder och var köpa?
« Svar #7 skrivet: 01 sep-10 kl 15:08 »
4 mm funkar nog om jag ska göra ett arbetshuvudlag men det till det jag tänkt mig nu vill jag nog ha lite tunnare. Tror jag ska testa och köpa en mindre bit först så kanske man kan investera i en hel krupong senare. Har inte jätte mycket pengar å lägga just nu och behöver ju även köpa lite verktyg och sånt.
Vad tycker ni är de nödvändigaste verktygen att ha?
 

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Vilket läder och var köpa?
« Svar #8 skrivet: 01 sep-10 kl 17:40 »
4 mm funkar nog om jag ska göra ett arbetshuvudlag men det till det jag tänkt mig nu vill jag nog ha lite tunnare. Tror jag ska testa och köpa en mindre bit först så kanske man kan investera i en hel krupong senare. Har inte jätte mycket pengar å lägga just nu och behöver ju även köpa lite verktyg och sånt.
Vad tycker ni är de nödvändigaste verktygen att ha?

Om du vet att du ska skära mycket remmar till tex träns och annat så är en bra remskärare bra att ha, annars så funkar det faktiskt att skära remmar med en matt-kniv och en stål-linjal oxå... ;) (Fast då måste man ha ett rejält bord att lägga upp lädret på.) En halvkass remskärare kommer du däremot att få spel på, så se till att inte köpa den billigaste i plast. ;)
En kantskärare för att runda av kanterna tycker jag är bra, särskilt till plattläder, annars blir kanterna så vassa.
Ska du sy tex grimma eller sånt lite styvare så är ett bra kontaktlim oxå bra att ha.
Ja, och så syl, nålar och tråd såklart. Antingen köper du färdigvaxad tråd eller så köper du ovaxad lintråd och bivax separat till vaxningen.
Ett falsben kan du göra själv av ett revben eller liknande mindre ben, eller av ett större ben om du har tillgång till att såga benet.

Fler förslag till bra-att-ha-verktyg kommer säkert... ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Rebecca

  • Inlägg: 10
    • Småland
SV: Vilket läder och var köpa?
« Svar #9 skrivet: 02 sep-10 kl 22:29 »
Tack för att ni är så snälla å svarar på alla mina frågor  :D
jag hade tänkt köpa:
lädersporre
huggpipor
remskärare (en i trä)
kantjärn (1 och kanske 2)
Skärflingshyvel
tråd och bivax
sadelmakarnålar (spelar storleken nån större roll?)
narvsvärta
 
Jag har hemma:
kniv
syl
falsben
lim

Klarar jag mig med det och är det något jag lika gärna kan skippa?

Funderade också på hur man ska göra med kanterna på tränset sen om man ska typ gnida på bivax eller nått sånt? vet inte varför men har fått för mig att man ska göra det.

 


Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Vilket läder och var köpa?
« Svar #10 skrivet: 02 sep-10 kl 22:45 »
Det låter som en bra inköpslista det där.  :) Tror du klarar dig långt på det. ;)

Angående kanterna så fick jag lära mig att man värmer silikon, doppar en liten bomullstrasa i det och gnider in den "råa" kanten med det, sen gnuggar man den silikonade kanten ganska kraftigt med platta sidan av falsbenet tills det är torrt. Då får man en snyggt blank sida istället för rå skuret läder. Och man ska kantskära innan man gör detta. Det blir allra snyggast om man syr ihop två remmar så man får narv på båda sidorna.  :) Om man har kromgarvat läder eller ett läder som inte är genomfärgat så kan det behövas lite narvsvärta på kanten först, så det blir rejält svart och flyter ihop med narven.
Var man köper silikonet vet jag dock inte... Dom hade stoooora byttor med det på sadelmakeriskolan...  ;D

Lycka till med hantverket!  :D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

pantone511

  • Inlägg: 45
  • gamla hus och varmt kaffe
    • Blekinge
SV: Vilket läder och var köpa?
« Svar #11 skrivet: 02 sep-10 kl 23:06 »
saker som jag inte kan undvara i min läderverktygslåda:

remskärare (strap cutter)
kantjärn (1 räcker för mig)
skärflingshyvel
vaxat lintråd i passande färg
sadelmakarnålar (stl 0-1)
3-håls klippare
vanlig hålklippare (revolvertång)
plattång (bra när man ska nål o tråd genom trånga hål)
kantfärg
falsben (som det danska "rilletræ", se laederiet.dk)
läderolja
gummi-/polyesterhammare (till sömmarna)
kniv
syl
lim

jag använder inte narvsvärta, tycker bättre om infärgad läder. jag vaxar inte heller kanterna utan ger dem svart kantfärg och avslutar med läderolja till allra sist. men då har ju inte jag gått på sadelmakeriskola heller, utan är en enkel amatör...  ;)
uppskattar: liv i liten skala. barn och hund i 1800-tals hus. torr ved och kantarell. nära vänner. hästar i hagen. skogshallon på syltburk. doft av skvattram och tölt genom skogen. hembakat bröd och kortspel.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Vilket läder och var köpa?
« Svar #12 skrivet: 02 sep-10 kl 23:25 »
men då har ju inte jag gått på sadelmakeriskola heller, utan är en enkel amatör...  ;)

Jag var bara på praktik där en vecka, så jag är inget proffs jag heller...  ;) Men det var en helt otroligt givande vecka!

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Rebecca

  • Inlägg: 10
    • Småland
SV: Vilket läder och var köpa?
« Svar #13 skrivet: 02 sep-10 kl 23:35 »
ok, men då tror jag jag klarar mig bra med det jag tänkt mig, jag är inte särskilt förtjust i sillikon så jag skippar nog det tror jag. Testar med bivax och läderolja i stället.
Vad är skillnaden på kantfärg och narvsvärta?

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Vilket läder och var köpa?
« Svar #14 skrivet: 03 sep-10 kl 00:13 »
Överfettat läder och skinn blir det sämre hållbarhet på.
Tråd jag skulle välja är Tigergarn den klarar att bli blöt utan att "ruttna bort" och den slits långsamt till skillnad från vaxad lintråd.
Varför använda skinn som måste färgas, det finns ju redan svarta kor.
Man kan gå kurs och lära sig sy sådant på Nyköpings folkhögskola där de har lädersömnad. Jag har själv gått en sommarveckokurs där. Trevligt upplägg och bra personal.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Vilket läder och var köpa?
« Svar #15 skrivet: 03 sep-10 kl 00:21 »

Varför använda skinn som måste färgas, det finns ju redan svarta kor.


Det spelar ingen roll vilken färg kon har på pälsen, all ko-hud blir beige när den vegetabil-garvas och ljust blå-grå om den krom-garvas. Så alla hudar som ska ha en annan färg än beige måste färgas, men man använder olika färgnings-metoder på olika hudar. De bästa hudarna med högst narv-kvalitet genomfärgas med anilin-färg, och då blir huden svart rakt igenom. Sämre hudar, och framförallt kromgarvat läder blir inte helt genomfärgat, så om man har en sån kant synlig så ser det rätt trist ut om man inte åtgärdar den.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

pantone511

  • Inlägg: 45
  • gamla hus och varmt kaffe
    • Blekinge
SV: Vilket läder och var köpa?
« Svar #16 skrivet: 03 sep-10 kl 07:04 »
Vad är skillnaden på kantfärg och narvsvärta?

det står kantfärg på flaskan  ;)
nej, men ärligt talat så är jag inte helt säker. kantfärgen är segare lite i konsistensen och lättare att läga snyggt på kanterne, flyter inte i väg. jag brukar "rulla" den på kanterna med tops (det går åt en del tops, men jag har inte hittat ett bättre alternativ ännu). kanske andra har bra tips där?
uppskattar: liv i liten skala. barn och hund i 1800-tals hus. torr ved och kantarell. nära vänner. hästar i hagen. skogshallon på syltburk. doft av skvattram och tölt genom skogen. hembakat bröd och kortspel.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Vilket läder och var köpa?
« Svar #17 skrivet: 03 sep-10 kl 11:01 »
det står kantfärg på flaskan  ;)
nej, men ärligt talat så är jag inte helt säker. kantfärgen är segare lite i konsistensen och lättare att läga snyggt på kanterne, flyter inte i väg. jag brukar "rulla" den på kanterna med tops (det går åt en del tops, men jag har inte hittat ett bättre alternativ ännu). kanske andra har bra tips där?

Tops funkar bra, annars kan man köpa en smal målarpensel och dutta lite försiktigt med den oxå.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Rebecca

  • Inlägg: 10
    • Småland
SV: Vilket läder och var köpa?
« Svar #18 skrivet: 21 okt-10 kl 08:51 »
Äntligen fått hem läder och grejjor :D och sytt min första grimma  :D 
Sömmarna och färgen blev lite ojämna men nu vet jag hur jag ska göra nästa gång :) Gjorde lite bredare sidor och mönster på sidorna och nosdelen :)

Rebecca

  • Inlägg: 10
    • Småland
SV: Vilket läder och var köpa?
« Svar #19 skrivet: 21 okt-10 kl 18:32 »
Blev ett träns också :D ville ha nått lite speciellt  ;D






 


Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser