Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getsaker.  (läst 2229 gånger)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Getsaker.
« skrivet: 24 maj-06 kl 23:09 »
Är det någon som har adresser till företag som ev. säljer getprylar? Nu menar jag inte Nordpost, Bole eller Nima, som är apdyra eller bara sysslar med stordrift. Utan ställen som säljer t.ex små mjölksilar och neråt 5 liters såar, ostformar och sånt till hyfsade realistiska priser.  Portot från USA känns lite tungt och att beställa från Frankrike är ju stört omöljigt då dom vägrar befatta sig med mail på engelska *morr*

Nystugus

  • Inlägg: 115
    • Dalarna
Re:Getsaker.
« Svar #1 skrivet: 25 maj-06 kl 08:40 »
Hej!

Vad gäller silar och såar, så vet jag inget bra försäljningsställe.
Däremot kanske Rösta gårdsmejeri- och butik kan hjälpa till med ostformar och annat för småskalig osttillverkning.
Just de franska försäljarna har de lite hand med  ;).

De gör inte detta för egen vinning, men vill ha lite extra för egna utlägg.

Öppettider: Måndag - fredag 12,30-15,30
Torsdagar: 12,30-18,00
Tel: 063-14 73 82 el 063-14 73 83

www.jilu.se, klicka mejeributik

/Kent

Lever i vackra, magiska Grangärde finnmark i stugan på berget i skogen!

hönstanten

  • Gäst
Re:Getsaker.
« Svar #2 skrivet: 25 maj-06 kl 18:25 »
Är det någon som har adresser till företag som ev. säljer getprylar? Nu menar jag inte Nordpost, Bole eller Nima, som är apdyra eller bara sysslar med stordrift. Utan ställen som säljer t.ex små mjölksilar och neråt 5 liters såar, ostformar och sånt till hyfsade realistiska priser.  Portot från USA känns lite tungt och att beställa från Frankrike är ju stört omöljigt då dom vägrar befatta sig med mail på engelska *morr*

Jag har en man som snickrar ostformarna till mig. Funkar alldeles utmärkt! Vem har sagt att blå mögelost måste vara rund?? ???
Rösta är inte heller helt billiga på ostformar.. :-\
/HT

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Getsaker.
« Svar #3 skrivet: 26 maj-06 kl 08:41 »
Varför inte gå på autioner... helst då lantbruksauktioner... gärna de som är på en vardag och när det regnar o är dåligt väder...
då är priserna oftast lägre... på dessa prular..

Där hittar man ju ofta smått o gott.

Det viktigaste är ju att vara i god tid så man hinner kolla i alla fyndlådor o se de intressanta objekten...

Många gamla saker säljs ibland inte ens....

men det är väldigt olika.


Sommar auktioner då alla sommargästerna har semester kan i bland vissa saker bli jätte dyra men andra billiga...

jag brukar fynda på auktioner...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Getsaker.
« Svar #4 skrivet: 24 jun-06 kl 22:06 »
Tänkte bara tala om att Willab har fina mjölksåar i emalj. Och dom är dom enda jag hittat som haft mjölksil. Visserligen en stor en på 12 liter men ändå.....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 5 användare (2 dolda)
Stengrim, LimJans, maiz

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser