Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duscha inomhus utan indraget vatten?  (läst 4184 gånger)

laolandsuggla

  • Inlägg: 36
    • Dalarna
Duscha inomhus utan indraget vatten?
« skrivet: 14 okt-22 kl 10:45 »
Mitt torp har inte indraget vatten och i nuläget tvättar jag av mig medelst balja på köksbänken, men det är rätt meckigt och blött blir det ju på golvet även med den metoden.
Jag har inte mycket utrymme så jag kan inte bygga ett duschrum/tvättrum, annars hade det varit en lösning.

Jag funderar nu på en portabel campingdusch men jag måste ju ha någon slags skydd så jag inte duschar nere hela alltet och det inte blir en sjö på golvet (trägolv).
Campingdusch och en balja att stå i? En krok i taket med en cirkelformad "stång" eller dylikt som man hänger ett duschdraperi på från taket?

Jag som annars är en väldigt fysiskt aktiv människa gör inte gärna sånt när jag är vid torpet, för "duscha" är så jäkla omständligt.

Tvättar håret gör jag med en balja vatten på en stol och så doppa skallen i det, men det är så krångligt och ingen höjdare för en kass nacke.

Hjääälp!  :o :D
Är det någon som har gjort något liknande eller har idéer om hur jag skulle kunna fixa detta och med vad?

Det finns en hörna iordninggjord utomhus där man kan ha en campingdusch men så här års är jag iiiinte sugen på att duscha utomhus, jag som hackar tänder vid +10 redan...
Hantverksnörd, skogstroll, gla'skit, politiskt röd.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Duscha inomhus utan indraget vatten?
« Svar #1 skrivet: 14 okt-22 kl 11:02 »
Du behöver en gammal IBC tank och en slang som kan koppla till den. Och resten har du redan camping dusch och draperiet. IBC tanken måste skäras på antingen på toppen eller översta halvan beroende på bredden på din dörr eller ditt fönster. Nu tror jag att du har klurat ut allt. Enkel bärbar torp dusch med integrerad avlopp.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Duscha inomhus utan indraget vatten?
« Svar #2 skrivet: 14 okt-22 kl 13:01 »
Enklaste sättet att duscha  är med en vattenkanna med bra stril. Fyll på kannan med varmt vatten, häng upp den i taket, bind ett snöre om pipen som du kan dra i när du duschar. På golvet har du en större vid balja. För att inte böta ned hela golvet har du hängt upp ett duschdrapperi.  Duschdrapperiet knäpper du fast med kladnypor i duschbaljan så det inte rinner utanför.
kretslopp

Berberis

  • Inlägg: 1600
    • Närke
SV: Duscha inomhus utan indraget vatten?
« Svar #3 skrivet: 15 okt-22 kl 13:01 »
Vid hårtvätt är en enkel plastkåsa bra att ösa med.
(Jag gör så ibland när jag har anledning att "bara" tvätta häret.)

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: Duscha inomhus utan indraget vatten?
« Svar #4 skrivet: 15 okt-22 kl 16:22 »
Du får göra som när svedjefinnarna kom till dalom och värmland. Bygg en bastu.
Utanför sätter du upp ett eldhus för pannmur eller tvättgryta till varmvattnet.
Den goda bastuvärmen gör gott för nacken.
Såg ett TV-program från Norge där en dam hade murat upp en eldstad under ett vanligt badkar.
Där låg hon och tittade på stjärnorna.

Berberis

  • Inlägg: 1600
    • Närke
SV: Duscha inomhus utan indraget vatten?
« Svar #5 skrivet: 15 okt-22 kl 18:12 »
En vanlig vaxduk (en sådan som man kan lägga över köksbordet) kan läggas på golvet under diverse baljor och tvättgrejor. Vaxdukar finns i flera storlekar och de kostar inte mycket.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Duscha inomhus utan indraget vatten?
« Svar #6 skrivet: 15 okt-22 kl 19:50 »
Vaxduk är ju en snygg variant då det går att välja ett fint mönster. Man kan också använda en liten presenning av kraftig sort (650 g/m2), finns t ex på Biltema https://www.biltema.se/fritid/tradgard/presenningar/presenning-650gm2-2000043355

Deras största runda murarbalja kan bli en bra balja att stå i.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Duscha inomhus utan indraget vatten?
« Svar #7 skrivet: 16 okt-22 kl 18:16 »
En bastu med vedkamin och vattenbehållare ger en ett tvättutrymme som inte behöver el och ger varmt vatten samt är varmt och skönt att bada i året runt. Då vore bastun en separat byggnad. Såhär hade farfar och farmor det större delen av livet, bastun står än idag, var också tvättstuga. Timrad byggnad. Men det är kanske mera en långsiktig grej isåfall.

laolandsuggla

  • Inlägg: 36
    • Dalarna
SV: Duscha inomhus utan indraget vatten?
« Svar #8 skrivet: 17 okt-22 kl 09:57 »
En bastu med vedkamin och vattenbehållare ger en ett tvättutrymme som inte behöver el och ger varmt vatten samt är varmt och skönt att bada i året runt. Då vore bastun en separat byggnad. Såhär hade farfar och farmor det större delen av livet, bastun står än idag, var också tvättstuga. Timrad byggnad. Men det är kanske mera en långsiktig grej isåfall.

Ja det är det, för jag har varken pengar eller kunskap...
Vid varmare årstider kan jag duscha utomhus, inga problem. Det lockar bara inte så här års...  :o :D
Hantverksnörd, skogstroll, gla'skit, politiskt röd.

laolandsuggla

  • Inlägg: 36
    • Dalarna
SV: Duscha inomhus utan indraget vatten?
« Svar #9 skrivet: 17 okt-22 kl 09:58 »
Du får göra som när svedjefinnarna kom till dalom och värmland. Bygg en bastu.
Utanför sätter du upp ett eldhus för pannmur eller tvättgryta till varmvattnet.
Den goda bastuvärmen gör gott för nacken.
Såg ett TV-program från Norge där en dam hade murat upp en eldstad under ett vanligt badkar.
Där låg hon och tittade på stjärnorna.

Vore såklart toppen, men jag har varken råd eller vet hur.  ::) :)
Hantverksnörd, skogstroll, gla'skit, politiskt röd.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Duscha inomhus utan indraget vatten?
« Svar #10 skrivet: 17 okt-22 kl 11:36 »
Vore såklart toppen, men jag har varken råd eller vet hur.  ::) :)
Absolut enklaste bastun bygger lätt.
Sök efter svetthydda, Tareq i trädgårstider byggde en sådan i senaste säsongen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: Duscha inomhus utan indraget vatten?
« Svar #11 skrivet: 17 okt-22 kl 12:03 »
På Blocket finns i dag en pannmur i Gagnef för 600 kr.
Börja leta bra grejor. Låna ett par byggböcker på biblioteket eller googla på nätet.
Man klarar mera än man tror men man måste börja med att bestämma sig för att försöka.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Duscha inomhus utan indraget vatten?
« Svar #12 skrivet: 19 okt-22 kl 10:10 »
Hej laolandsuggla hur går det för dej, får du ihop någon sorts duschanordning?
kretslopp

javill

  • Inlägg: 11391
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Duscha inomhus utan indraget vatten?
« Svar #13 skrivet: 19 okt-22 kl 14:39 »
Leta upp ett billigt ställe att träna på. Det kan vara simhallen eller något gymliknande. Här kan man köpa terminskort på simhallen för 600kr och gå och simma och duscha varje dag. Motionen får man på köpet.
Om du jobbar finns det dusch på många företag så man kan duscha där.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

laolandsuggla

  • Inlägg: 36
    • Dalarna
SV: Duscha inomhus utan indraget vatten?
« Svar #14 skrivet: 19 okt-22 kl 21:57 »
Absolut enklaste bastun bygger lätt.
Sök efter svetthydda, Tareq i trädgårstider byggde en sådan i senaste säsongen.

Ja, fast jag tänkte mig ju nåt inomhus.  :D
När det inte är svinkall höst/vinter har jag en uteduschplats redan.
Hantverksnörd, skogstroll, gla'skit, politiskt röd.

laolandsuggla

  • Inlägg: 36
    • Dalarna
SV: Duscha inomhus utan indraget vatten?
« Svar #15 skrivet: 19 okt-22 kl 21:59 »
På Blocket finns i dag en pannmur i Gagnef för 600 kr.
Börja leta bra grejor. Låna ett par byggböcker på biblioteket eller googla på nätet.
Man klarar mera än man tror men man måste börja med att bestämma sig för att försöka.

Jag vet inte ens vad en pannmur är.  ??? ;D ;D

Just nu måste jag hålla hårt i varenda krona eftersom jag inte vet vad jag kommer ha för inkomst eller permanentboende framöver (jag letar både jobb och bostad, torpet kommer inte vara min bostad på det viset).
Hantverksnörd, skogstroll, gla'skit, politiskt röd.

laolandsuggla

  • Inlägg: 36
    • Dalarna
SV: Duscha inomhus utan indraget vatten?
« Svar #16 skrivet: 19 okt-22 kl 22:00 »
Hej laolandsuggla hur går det för dej, får du ihop någon sorts duschanordning?

Nä, det är dåligt med det men jag har haft så mycket att stå i så jag har inte jobbat mycket på det heller. Sånt uppstår tydligen inte av sig själv ur tomma intet. Who knew?  ;D
Hantverksnörd, skogstroll, gla'skit, politiskt röd.

laolandsuggla

  • Inlägg: 36
    • Dalarna
SV: Duscha inomhus utan indraget vatten?
« Svar #17 skrivet: 19 okt-22 kl 22:03 »
Leta upp ett billigt ställe att träna på. Det kan vara simhallen eller något gymliknande. Här kan man köpa terminskort på simhallen för 600kr och gå och simma och duscha varje dag. Motionen får man på köpet.
Om du jobbar finns det dusch på många företag så man kan duscha där.

Närmsta simhall (30 min) tar 870 kr för ett halvår, vilket väl iofs inte är särskilt dyrt men en stor utgift just nu. Men det funkar ju att åka dit och simma är skön motion, det är det.
Hantverksnörd, skogstroll, gla'skit, politiskt röd.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: Duscha inomhus utan indraget vatten?
« Svar #18 skrivet: 20 okt-22 kl 09:14 »
En pannmur är en stor vattenvärmare som eldas med ved.
Du kanske hittar ett jobb med hyfsad lön. Pengar är inte allt men de underlättar en del.

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Duscha inomhus utan indraget vatten?
« Svar #19 skrivet: 20 okt-22 kl 21:55 »
Min lösning för dusch inne utan indraget vatten och utan kvadratmeter att bygga ett separat duschutrymme är att hänga upp en rockring i taket, i rockringen hänger duschdraperiet i krokar. På golvet ställer jag en balja med låg kanthöjd (kanske 1-2 dm), draperiet hänger ned innanför kanten. Jag använder en uppladdningsbar portabel dusch, en sådan som man sänker ned i en hink med vatten - så är det bara att duscha med duschhandtaget. Efter skopar jag tillbaka vattnet till hinken och bär ut. En enkel lösning som inte kräver så stora inköp. Men nog blir det att hämta några extra dunkar vatten, så jag passar för det mesta på att duscha på jobbet eller i badhuset när det är möjligt.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser