Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växtnäring - ett skämtrecept?  (läst 2225 gånger)

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
Växtnäring - ett skämtrecept?
« skrivet: 12 jul-22 kl 20:57 »
33 cl öl
2½ dl amoniak
1 dl diskmedel
1 dl flytande växtnäring
1 dl mörk sirap

Den kallades för växt-tonic och tydligen används den mest för gräsmattor men Jerry Baker vattnar även vanliga blommor med detta. Frågan är. Är detta verkligen bra och kan någon förklara varför?

Och om de är bra, funkar det även för matväxter?

Edit: han hade visst en hemsida också, uppdaterade namnet med länk.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Växtnäring - ett skämtrecept?
« Svar #1 skrivet: 12 jul-22 kl 21:02 »
Vill tillägga att jag är lite skeptisk, kör med vanligt nässelvatten. Men tittar lite på alternativ, använder gräsklipp just nu dock.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16933
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Växtnäring - ett skämtrecept?
« Svar #2 skrivet: 12 jul-22 kl 22:31 »
Vill tillägga att jag är lite skeptisk, kör med vanligt nässelvatten. Men tittar lite på alternativ, använder gräsklipp just nu dock.
Tycker du har valt väldigt rätt.
Dåligt hö och ensilage är perfekt också.
Har du gott om löv så är det också jättebra till jordförbättring.

Nässelvatten är väldigt snabbt medan gräsklippet ger näring långsamt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

von tratt

  • Inlägg: 1738
    • Skåne
SV: Växtnäring - ett skämtrecept?
« Svar #3 skrivet: 12 jul-22 kl 22:42 »
Det är ett besynnerligt recept. Växter kan ta upp socker (sirapen) genom bladen, och möjligen skulle diskmedlet hjälpa till där? Men tensider i jorden kan bara inte vara bra. Ammoniak är kväverikt förvisso, men nitratformen är på alla sätt bättre för landväxter. Öl innehållor knappast så mycket av något att den gör till eller ifrån. Med reservationer & förbehåll...
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

fri

  • Inlägg: 2542
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Växtnäring - ett skämtrecept?
« Svar #4 skrivet: 12 jul-22 kl 23:45 »
För hemmabruk kanske det kan duga att diska i balja och använda diskvattnet? Inget speciellt recept krävs och man återanvänder resurser som annars bara går till spillo
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Växtnäring - ett skämtrecept?
« Svar #5 skrivet: 13 jul-22 kl 08:22 »
Det är ett besynnerligt recept. Växter kan ta upp socker (sirapen) genom bladen, och möjligen skulle diskmedlet hjälpa till där? Men tensider i jorden kan bara inte vara bra. Ammoniak är kväverikt förvisso, men nitratformen är på alla sätt bättre för landväxter. Öl innehållor knappast så mycket av något att den gör till eller ifrån. Med reservationer & förbehåll...

Såg ett klipp (kräver dock vpn) och han berättar att diskmedlet är till för att näringen ska rinna av bladen och ner i jorden och på så vis ge djupare rötter men inte bränna bladen om det blir mycket sol. Men det låter lite konstigt.

Ölen nämner han inte alls faktiskt mot vad den ska göra, så känns som det bara var något tillsatt för det var redan ett knepigt recept. Däremot blandas "näringen" ut väldigt mycket, som jag förstod det (om man vattnar ur kanna) är att ½ dl tonic till 10 liter vatten cirka om inte 15 liter vatten.

För hemmabruk kanske det kan duga att diska i balja och använda diskvattnet? Inget speciellt recept krävs och man återanvänder resurser som annars bara går till spillo

Haha, skämt o sido, ja men precis, och resterna från tallriken måste tillsätta lite näring också.  ::)

Tycker du har valt väldigt rätt.
Dåligt hö och ensilage är perfekt också.
Har du gott om löv så är det också jättebra till jordförbättring.

Nässelvatten är väldigt snabbt medan gräsklippet ger näring långsamt.

Kommer fortsätta med gräsklipp, har en lott och ingen mark, me de har klippt runtom området jag bor i, folk tittar och jag får höra hur dåligt det är och att det kommer bli ogräs. Än så länge växer det inget ogräs alls där gräsklippet ligger och fyllt på nu efter 1 månad då det börjat bli jord redan. (Plockar inte där folk går med hundar)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Växtnäring - ett skämtrecept?
« Svar #6 skrivet: 13 jul-22 kl 08:24 »
kan diskmedel, tvättmedel etc verkligen vara bra för växtligheten, kan grödorna vara bra att äta?????

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Växtnäring - ett skämtrecept?
« Svar #7 skrivet: 13 jul-22 kl 08:25 »
Hittade detta klipp, jag är inte 100% på alla ord han nämner betyder på svenska, men han talar om vad varje sak ska göra:

https://youtu.be/77NjAN_sVts

Däremot verkar den här personen hålla på med "grön öken" och inte växter (som nämndes att den ska funka till, tror tidningen vi hittade svenska receptet i heter Trädgård, från 90-talets slut)

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Växtnäring - ett skämtrecept?
« Svar #8 skrivet: 13 jul-22 kl 08:27 »
kan diskmedel, tvättmedel etc verkligen vara bra för växtligheten, kan grödorna vara bra att äta?????

Kanske inte hela tiden, men diskmedel funkar för att få bort viss ohyra, dock inte bakteriedödande diskmedel, tror det dödar.

Det går nog att använda såpa, det använder jag flitigt på rädisorna, tog dem dock 1 vecka efter sista sprayningen och sköljde noga. De växte fint och som jag förstår det är såpan inte så farlig. Slapp baggar och lös kom aldrig tillbaka. Inte ens på grönkålen, sniglar har jag sluppit också. Däremot haft en larv bara. Hade dock enbart på såpa när jag märkte att de började komma tillbaka. Vattnade så klart inte varje dag med det.

Sedan vattnar man väl inte när de ska blomma om jag förstått, då blir det bara blad och ingen frukt.
« Senast ändrad: 13 jul-22 kl 09:02 av gråärt »

Tångräkan

  • Inlägg: 1976
    • Åland
SV: Växtnäring - ett skämtrecept?
« Svar #9 skrivet: 13 jul-22 kl 10:06 »
Vem är Jerry Baker? Är han någon slags auktoritet? Inom vilket område? Det finns tusentals "tips" på internet för hur du ska sköta dina odlingar. Alla kanske inte är a) anpassade till vårt klimat eller våra jordar, b) testade eller beprövad, c) seriösa av seriösa odlare. Det lönar sig alltid att kolla upp avsändaren, vet hen vad hen talar om?

Jag gillar att titta på odlingsfilmer men jag väljer noga vilka jag tror på och ännu mera noga är jag med vad jag eventuellt testar själv. Ammoniak och diskmedel låter ju inte vettigt att slänga ut i naturen. Det kanske fungerar på kort sikt men vad gör det med din jord?

Däremot sparar jag sköljvatten från när jag diskar och tvättar för hand då jag använder enbart miljövänliga medel. Själva tvättvattnet tar jag inte vara på. Detta gör jag inte för att jag tror att det är särskilt bra utan för att spara vatten. Nässelvatten, löv och gräsklipp är mitt huvudsakliga gödningsmedel.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Växtnäring - ett skämtrecept?
« Svar #10 skrivet: 13 jul-22 kl 11:33 »
Vem är Jerry Baker? Är han någon slags auktoritet? Inom vilket område? Det finns tusentals "tips" på internet för hur du ska sköta dina odlingar. Alla kanske inte är a) anpassade till vårt klimat eller våra jordar, b) testade eller beprövad, c) seriösa av seriösa odlare. Det lönar sig alltid att kolla upp avsändaren, vet hen vad hen talar om?

Jag gillar att titta på odlingsfilmer men jag väljer noga vilka jag tror på och ännu mera noga är jag med vad jag eventuellt testar själv. Ammoniak och diskmedel låter ju inte vettigt att slänga ut i naturen. Det kanske fungerar på kort sikt men vad gör det med din jord?

Däremot sparar jag sköljvatten från när jag diskar och tvättar för hand då jag använder enbart miljövänliga medel. Själva tvättvattnet tar jag inte vara på. Detta gör jag inte för att jag tror att det är särskilt bra utan för att spara vatten. Nässelvatten, löv och gräsklipp är mitt huvudsakliga gödningsmedel.

Jo han är väl rätt känd, men mest för trädgård, han har släppt ett par böcker och en del artiklar om trädgård. Men kanske mer känd i USA än i Sverige.

Jo man bör vara skeptisk. Tänker samma sak, däremot är ju en del saker miljömärkta som många diskmedel så man tycker ju de inte borde vara farliga.

Som jag förstod det ska det inte vattnas med varje dag utan nån gång då o då eller när det behövs.

fri

  • Inlägg: 2542
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Växtnäring - ett skämtrecept?
« Svar #11 skrivet: 13 jul-22 kl 18:04 »
Det går nog att använda såpa, det använder jag flitigt på rädisorna, tog dem dock 1 vecka efter sista sprayningen och sköljde noga. De växte fint och som jag förstår det är såpan inte så farlig.
Numera måste man tydligen ha speciell såpa  då det är otillåtet att använda vanliga hushållskemikalier som bekämpningsmedel.

Själv tror jag att varken händer, mattor, golv eller odlingar farit illa av min linoljesåpa och tror nog att dina rädisor är fullt ätbara även om du skulle använt en skvätt vanlig grummesåpa.

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16933
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Växtnäring - ett skämtrecept?
« Svar #12 skrivet: 13 jul-22 kl 23:34 »
Numera måste man tydligen ha speciell såpa  då det är otillåtet att använda vanliga hushållskemikalier som bekämpningsmedel.

Själv tror jag att varken händer, mattor, golv eller odlingar farit illa av min linoljesåpa och tror nog att dina rädisor är fullt ätbara även om du skulle använt en skvätt vanlig grummesåpa.
Tydligen behöver man inte ens använda sig av bekämpningsmedel mot diverse ohyra i odlingarna.
Tricket är faktiskt att vara lat och låta gräs och annat växa fritt i delar av odlingarna och kring.
Och inte vara så effektiv/duktig med rensa bort ogräs i bäddarna
Då dessa ytor är skydd och bostad för många av de rovinsekter och djur som tar ohyran i bäddarna
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Växtnäring - ett skämtrecept?
« Svar #13 skrivet: 14 jul-22 kl 15:20 »
Numera måste man tydligen ha speciell såpa  då det är otillåtet att använda vanliga hushållskemikalier som bekämpningsmedel.

Själv tror jag att varken händer, mattor, golv eller odlingar farit illa av min linoljesåpa och tror nog att dina rädisor är fullt ätbara även om du skulle använt en skvätt vanlig grummesåpa.

Men va? Kände jag inte till alls. Man ser ju tipset hela tiden. Kör efter Grummes egna hemsida. Är inte det en naturprodukt och naturlig?

https://www.grumme.se/stadtips/sapatips/

Under "Utomhus":
"Har trädgården invaderats av bladlöss? Använd såpa. Blanda 9 dl vatten med 0,5 dl såpa och tillsätt 1,0 dl rödsprit. Spraya på utsatta områden. Effektivt och miljövänligt."

De måste ta bort detta i så fall. Vart kan jag läsa mer om vad som är tillåtet och inte tillåtet?

Tydligen behöver man inte ens använda sig av bekämpningsmedel mot diverse ohyra i odlingarna.
Tricket är faktiskt att vara lat och låta gräs och annat växa fritt i delar av odlingarna och kring.
Och inte vara så effektiv/duktig med rensa bort ogräs i bäddarna
Då dessa ytor är skydd och bostad för många av de rovinsekter och djur som tar ohyran i bäddarna

Lite svårt när man inte har en grön öken utan bara en liten Odlingslott. Lägger dock gräs nära växter men inte mot stammen, har sluppit sniglar helt också som andra fått, många har fått larver också men det har jag haft turen att bara haft en enda liten (som dock förstörde en majrova för mig). Däremot får jag bladbaggar i massor på rädisorna men de försvinner av såpa som sagt.

fri

  • Inlägg: 2542
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Växtnäring - ett skämtrecept?
« Svar #14 skrivet: 14 jul-22 kl 16:28 »
Vart kan jag läsa mer om vad som är tillåtet och inte tillåtet?
Det är Kemikalieinspektionen som håller i detta, oavsett om man skiter i reglerna eller tror på allt dumt som politiker och aktivisterna som tagit sig in på våra myndigheter hittar på är det ju vettigt att veta vilka regler som gäller.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16933
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Växtnäring - ett skämtrecept?
« Svar #15 skrivet: 14 jul-22 kl 16:43 »
Men va? Kände jag inte till alls. Man ser ju tipset hela tiden. Kör efter Grummes egna hemsida. Är inte det en naturprodukt och naturlig?

https://www.grumme.se/stadtips/sapatips/

Under "Utomhus":
"Har trädgården invaderats av bladlöss? Använd såpa. Blanda 9 dl vatten med 0,5 dl såpa och tillsätt 1,0 dl rödsprit. Spraya på utsatta områden. Effektivt och miljövänligt."

De måste ta bort detta i så fall. Vart kan jag läsa mer om vad som är tillåtet och inte tillåtet?

Lite svårt när man inte har en grön öken utan bara en liten Odlingslott. Lägger dock gräs nära växter men inte mot stammen, har sluppit sniglar helt också som andra fått, många har fått larver också men det har jag haft turen att bara haft en enda liten (som dock förstörde en majrova för mig). Däremot får jag bladbaggar i massor på rädisorna men de försvinner av såpa som sagt.
Du får forska på vad som gynnar de rovinsekter som äter dessa bladbaggar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Växtnäring - ett skämtrecept?
« Svar #16 skrivet: 14 jul-22 kl 17:00 »
Det är ett skämtrecept och ingenting annat.

Om du dricker upp ölet, kan du sedan kissa i vattenkannan innan du vattnar. Ungefär så gjorde August strindberg på sin tid.
Ammoniak är mycket starkt och måste spädas mycket för att användas. Undvik ammoniak.
Flytande växtgödning kan vara riskabelt om den innehåller rester av bekämpningsmedlen aminopyralid eller klopyralid. Vilket måste kollas upp till 100%.
I övrigt har du, gråärt, redan fått många vettiga tips i denna tråd. Använd dem istället.

Men det var en bra idé att ta upp skämtreceptet i forumet!

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Växtnäring - ett skämtrecept?
« Svar #17 skrivet: 14 jul-22 kl 17:02 »
Det är Kemikalieinspektionen som håller i detta, oavsett om man skiter i reglerna eller tror på allt dumt som politiker och aktivisterna som tagit sig in på våra myndigheter hittar på är det ju vettigt att veta vilka regler som gäller.

Jag är 1000% för vår miljö och natur, så jag följer självklart riktlinjerna.

Hittar bara nämnt på deras hemsida om insektssåpa som rekommenderas bara. Inget om vanlig såpa, så har skrivit till dem och frågat.
« Senast ändrad: 14 jul-22 kl 19:56 av gråärt »

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Växtnäring - ett skämtrecept?
« Svar #18 skrivet: 14 jul-22 kl 17:07 »
Det är ett skämtrecept och ingenting annat.

Om du dricker upp ölet, kan du sedan kissa i vattenkannan innan du vattnar. Ungefär så gjorde August strindberg på sin tid.
Ammoniak är mycket starkt och måste spädas mycket för att användas. Undvik ammoniak.
Flytande växtgödning kan vara riskabelt om den innehåller rester av bekämpningsmedlen aminopyralid eller klopyralid. Vilket måste kollas upp.
I övrigt har du redan fått många vettiga tips i denna tråd. Använd dem istället.

Men det var en bra idé att ta upp skämtreceptet i forumet!

Hade inga planer på att testa, ville bara dela pga att jag blev smått chockad över att finna det receptet och alla fördelar som påstods funka.

Jag har bara använt nässelvatten. Guldbaggen känns lite sådär att använda så inte vågat mig på det än. Kanske på ärtorna eller tomaterna som man enklare kan vattna jorden med.

Det är ekologisk odling enbart som vi skrivit kontrakt på (men sett en som hällt ut en hel säck med blåkorn, allt dog, antagligen för de hade i en hel säck istället för en näve, men de får inte odla nästa år som tur är. Då det ska vara ekologiskt.)

Edit: jag har faktiskt tänkt lite extra. Kommer nog faktiskt testa guldvatten nästa år ändå. Nässelvatten luktar förskräckligt i jämförelse med urin.
« Senast ändrad: 14 jul-22 kl 20:01 av gråärt »

Tångräkan

  • Inlägg: 1976
    • Åland
SV: Växtnäring - ett skämtrecept?
« Svar #19 skrivet: 14 jul-22 kl 20:06 »
Guldvatten är just det, guld!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

304 gäster, 2 användare (1 dolda)
Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser