Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatisgryn - mock?  (läst 1732 gånger)

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
Potatisgryn - mock?
« skrivet: 15 jun-22 kl 17:08 »
Att göra potatisgryn tar ju så lång tid att göra och rätt krångligt när man ska riva och tvätta potatisen och man får ju oftast så mycket potatis över. Tänkte göra potatisgröt som vi gjorde förr. Men det verkar vara svårt att finna, hittat "sagogryn" men de är superdyra och måste beställas via internet.

Tänkte så här, kan man inte bara blötlägga vanligt potatismjöl från butiken några timmar och sedan låta det torka och krossa till gryn?

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: Potatisgryn - mock?
« Svar #1 skrivet: 15 jun-22 kl 20:44 »
Här i Finland har vi Helmi potatisgryn. De borde också kunna hittas i Sverige, och de verkar inte vara så dyra. Beror förstås på vad man jämför med, och hur myckt man måste betala i frakt....

https://www.allergimat.com/produkt.asp?id=797&namn=Helmi-potatisgryn-Sagogryn--LP

https://www.finskabutiken.se/sortiment/mjol-och-gryner/helmi-potatisgryn

Viktigt är att man lägger dem i kokande mjölk, annars funkar det inte.

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Potatisgryn - mock?
« Svar #2 skrivet: 15 jun-22 kl 20:58 »
Wikepediaartikeln Sago beskriver den metoden, men även en som förmodligen är bättre, där degen pressas ut (som i en köttkvarn tänker man) på en varm plåt som är i rörelse (så de blir rundade). Om man krossar torkad deg skulle det kanske fungera att efter-rulla siktade, lätt fuktade smulor? Fast just i gröt kanske det kvittar.

(Just sånt här skulle jag syssla med om jag var driftig.)
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Potatisgryn - mock?
« Svar #3 skrivet: 16 jun-22 kl 07:47 »
Här i Finland har vi Helmi potatisgryn. De borde också kunna hittas i Sverige, och de verkar inte vara så dyra. Beror förstås på vad man jämför med, och hur myckt man måste betala i frakt....

https://www.allergimat.com/produkt.asp?id=797&namn=Helmi-potatisgryn-Sagogryn--LP

https://www.finskabutiken.se/sortiment/mjol-och-gryner/helmi-potatisgryn

Viktigt är att man lägger dem i kokande mjölk, annars funkar det inte.

Tack för tipsen, tyvärr har jag ingen möjlighet att handla på nätet. Men jag har sparat länkarna. :)

Vi hade i lite kanel också, men vi hade inte alltid mjölk heller, ibland kokades den på smaksatt vatten som med russin eller en skvätt sade och serverades med lite mjölk.

Har letat i flera butiker här i stan, men ingen verkar ha, hittar dock gjord på tapioka och blev tipsad som tapioka...den ser ut som små bollar, det var då inte samma sak, smakade inte alls som förr.

Wikepediaartikeln Sago beskriver den metoden, men även en som förmodligen är bättre, där degen pressas ut (som i en köttkvarn tänker man) på en varm plåt som är i rörelse (så de blir rundade). Om man krossar torkad deg skulle det kanske fungera att efter-rulla siktade, lätt fuktade smulor? Fast just i gröt kanske det kvittar.

(Just sånt här skulle jag syssla med om jag var driftig.)

Vet inte, vad är det för deg? Stärkelsen? Hittar inte kom in på "sago" på wiki, läser du på annat språk eller läser jag för dåligt? ;D

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Potatisgryn - mock?
« Svar #4 skrivet: 16 jun-22 kl 10:25 »
Finska butiken finns som fysisk butik i Hötorgshallarna i Stockholm. Säkert känner du någon som har ärende dit inom närmaste tiden?

Helmigröt (helmipuuro på finska om du vill googla!) är en klassiker och ett fint barndomsminne. Vi kallar den pärlgröt (helmi = pärla). Alla ungar älskar den med smöröga och lite socker. Däremot tror jag inte att det är någon större idé att försöka göra dessa pärlor själv, jag skulle i varje fall inte klara av det. Men olika varianter av potatisgröt finns ju att testa.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Potatisgryn - mock?
« Svar #5 skrivet: 16 jun-22 kl 14:32 »
Finska butiken finns som fysisk butik i Hötorgshallarna i Stockholm. Säkert känner du någon som har ärende dit inom närmaste tiden?

Helmigröt (helmipuuro på finska om du vill googla!) är en klassiker och ett fint barndomsminne. Vi kallar den pärlgröt (helmi = pärla). Alla ungar älskar den med smöröga och lite socker. Däremot tror jag inte att det är någon större idé att försöka göra dessa pärlor själv, jag skulle i varje fall inte klara av det. Men olika varianter av potatisgröt finns ju att testa.

Aha, kul det finns i egen butik, tyvärr finns det ingen lösning på att ta sig dit, känner ingen som ska dit heller under närmsta åren.

Jag duckduckgoade och hittade, va roligt, intressant med en smörklick på. Är eran gröt gjord på kulor alltså? Den vi åt blev mer som gryn.

Inte gjort kroppkakor på ett år så var ett tag sedan jag gjorde grynen.

Hittade denna via skytube: https://youtu.be/XWiwqUpjIC4 precis så jag gör, men jag använder en gammal matberedare. :)

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Potatisgryn - mock?
« Svar #6 skrivet: 16 jun-22 kl 15:03 »
Hittade förresten det här receptet ur vår kokbok (1880-talets slut)


von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Potatisgryn - mock?
« Svar #7 skrivet: 16 jun-22 kl 18:27 »
Vet inte, vad är det för deg? Stärkelsen? Hittar inte kom in på "sago" på wiki, läser du på annat språk eller läser jag för dåligt? ;D

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sago > "produktion förr" (från Nordisk familjebok)
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

828 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, per.martinsson, Stybben, Björkris, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser