Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drömgården  (läst 1876 gånger)

vJonasv

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
Drömgården
« skrivet: 23 dec-21 kl 22:56 »
Hallå gott folk!
Mitt första inlägg så hoppas de hamnar rätt…
Jag drömmer om att nångång i livet bli självförsörjande till så stor del som möjligt! Ska nu bygga hus på farmors gamla gård på ca 50 hektar så utrymme för mig kommer inte vara nåt problem.
Men om ni hade haft utrymme och ekonomi för att göra precis som ni ville för att bli självförsörjande, vad hade ni haft för djur och planteringar? Här är inga drömmar för stora eller för små! Säg gärna vad ni tänker och inspirera mig så är ni snälla! 😊
« Senast ändrad: 27 dec-21 kl 08:32 av Alexn72 »

korren

  • Inlägg: 230
SV: Dröm gården
« Svar #1 skrivet: 24 dec-21 kl 12:46 »
God Jul och grattis till möjligheten att bygga!
Industrihampa är ju en sak man kan odla om man tycker det är roligt.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Dröm gården
« Svar #2 skrivet: 24 dec-21 kl 16:06 »
När det gäller ytor för plantering och sådd av livsmedel måste man väl först fundera på vad man vill äta av den sortens mat. Sedan försöka räkna ut hur mycket som behövs för ett års konsumtion, och sedan räkna på hur stor yta som behövs för att få det utfall man behöver. Dessutom behövs yta för att det ska finnas reserver om det skulle slå fel med skörden.
Vad gäller djur är det väl till att räkna på liknande sätt och fundera på vad man vill och hur mycket man vill äta. Och hur stora ytor dessa djur behöver. Både utomhus och inomhus.

För vår del hade vi i år ca 40 m² till potatis. Det räcker kanske två månader till. Vi hade heller inte räknat med längre den här gången. Nästa år kanske vi sätter på 70m². Jag bryter upp ca 30m² land varje gång och har nu fem bitar klara. Målet är nio bitar där vi kan rotera runt de olika grödorna och ibland låta någon bit stå i träda. Förutom potatis blir det morötter, olika lök, kålrötter, rädisor, majrovor, ärter osv.
Vårt mål är inte att bli självförsörjande, det är att ha de odlingar vi orkar och hinner med att sköta om. Om vi blir självförsörjande på något är det bra, annars får vi handla varor på affären.

Odlingarna går hand i hand med att ordna lämpliga förvaringsutrymmen. Mera skörd behöver mera utrymmen.

Några djur har vi inte. Kött, ägg, mjölk osv måste vi köpa. Djur måste tas om hand hur sjuk man än skulle vara. Eftersom vi båda lider av olika krämpor vill vi inte att djur ska bli lidande för att vi kanske inte orkar gå utanför dörren en dag. Det som växer i jorden tar ingen större skada av att vara ensamma några dagar.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

LottaLuvin

  • Inlägg: 828
    • Östergötland
SV: Dröm gården
« Svar #3 skrivet: 24 dec-21 kl 16:15 »
Hade jag ingen ekonomisk broms skulle jag anlita någon som kunde lyssna på mina tankar och idéer, ställa rätt frågor, kolla på marken vad som växer bäst var och väga det mot avstånd och behov av vattning och tillsyn.
Jag skulle sedan börja med de djur och odlingar som kändes mest glädjefullt och sedan utöka allt eftersom, i stället för att försöka få allt att fungera på en gång.
Det är känt att några av oss inte uteslutande väljer sådant som är bra. Det är inte motsägelsfullt, bara man kommer ihåg att vi är idioter.
/von tratt

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Dröm gården
« Svar #4 skrivet: 24 dec-21 kl 17:28 »
Jag skulle bygga fyra stora orangerier i rektangulära former ungefär som stora hangarer. Och de fyra ska placeras som ett kors och på det kvadratiska mitten på korset ska byggas ett femte orangeri som sluter dem fyra rektangulära orangerier samman och på så vis möjliggörs det att gå i mellan alla de fem orangerier inomhus och alla fem ska byggas på ett anpassad sätt för rullstol/gårdsvagn/sparkcykel/cykel/rullskor/etc. alltså utan tröskel och sådant, aldrig trappor men lätt lutad ramp där det behövs. (Utöver smidigheten för att kunna röra sig och jobba inne i hela anläggningen, ska tanken vara att man ska kunna vara där och fortsätta jobba även när man är jätte gammal och eventuellt sitter i rullstol/el moped). Och att man inte behöver bryr sig om snö röjning och sådant, och därmed inte behöver köpa maskiner/traktorer och att vara beroende av bränsle för det ändamålet.

Platsen för denna anläggningen bör väljas varsamt då båda sedvanliga former av vatten brunn ska finnas inne i anläggningen så som grävdbrunn med gårdspump och borrad brunn. Avlopp system finns det gott om numera som passar i en sådan anläggning. Nätanslutet el och sol el för att sälja via nätet och också en fristående so el anläggning som en prepper åtgärd. Uppvärmning via alla möjliga effektiva sätt som berg/luft etc. och vedeldning.       

Alltså en engångs jätte projekt men så got som utan ständiga jobb, drift kostnader eller energi krävande åtgärder i efterhand som annars är fallet på nästan alla andra former av byggnationer i vinter landskap. Efter bygget blir klart ska anläggningen vara befriad från service och underhålls arbete så gott det går och all bygg material ska väljs med tanke på det.   

Inne i mitten orangeriet ska boningshuset vara och djur boenden ska placers på ett strategiskt sätt fördelade i olika orangerier för att värmen inomhus kan hållas på plus grader året runt utan dedikerad uppvärmning källa för det. Djur ska hållas i små grupper men efter behov många sådana små grupper. Bagarugn, rökugn, bastu, vedeldat badtunnor och sådant ska också vara placerad strategiskt på olika platser inne i olika orangerier för att ta vara på värmen på ett effektivt sätt.

Åretrunt inomhus odling för människor och djur och fiske odling. Det ska inte hållas stora djur i stora grupper som kräver storskalig foder odling. Man fokuserar i första hand på fjäderfän, Afrikanska dvärg getter och sådana passande djur som inte kräver storskalig foder produktion.

Grönsaker/sallader/frukter, basmat i form av potatis, olika sorters ägg, mjölk och en del mejeri produkter, fisk och kött kan man producera för sin del och även producera maten för sina djur som behövs året runt inne i det stora korsorangeriet på ca 2000-3000 kvm och resten av ca 49.7 ha kan du använda för att skaffa ved bland annat. Lycka till!                   

Micke-Ånge

  • Inlägg: 3
    • -
SV: Dröm gården
« Svar #5 skrivet: 16 feb-22 kl 15:16 »
Hade jag ingen ekonomisk broms skulle jag anlita någon som kunde lyssna på mina tankar och idéer, ställa rätt frågor, kolla på marken vad som växer bäst var och väga det mot avstånd och behov av vattning och tillsyn.
Jag skulle sedan börja med de djur och odlingar som kändes mest glädjefullt och sedan utöka allt eftersom, i stället för att försöka få allt att fungera på en gång.

LottaLuvin, det var fint!

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Drömgården
« Svar #6 skrivet: 17 feb-22 kl 19:04 »
jag tror det är bra att planera för en eller ett par hushåll till på gården.  Om inte annat så för att kunna ta semester ibland, åka någonstans, och tänk om man blir sjuk, skadad. Eller bara gammal. Behövs vikarier, extra folk.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser